flätlina=skit! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

flätlina=skit!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av AxlRose Visa inlägg
    Att Power Pro är skit är lika trovärdigt som att Djurgården skulle vinna SM-Guld i år...lolz

Power pro är Kvalité! Likaså Strike Wire.
    Jag fattar bara inte varför alla älskar den, den har massa linminne svagaste flätlinan som finns och inte alls rund, färgen går av efter 1 minut i vattnet
    visst så håller den va den låvar men en 20lb lina borde inte va 0.23mm!

Kommentera

Ursprungligen postat av jämtlandgädda Visa inlägg
      Jag fattar bara inte varför alla älskar den, den har massa linminne svagaste flätlinan som finns och inte alls rund, färgen går av efter 1 minut i vattnet
      Menar du Strike Wire?

De kanske är mer ärliga när de anger lindiameter - vilket sällan är fallet med flätlinor. Fireline 0,39 mm känns t.ex. mer som 0,70 mm

Smaken är som baken med flätlinor och mina favoriter är:

Fireline 0,10 mm (UL och lätt feedermete)

Whiplash Pro 0,06-0,10 mm (bra mycket tjockare än angivet) - till spinn, ytmete etc. - (den är väldigt mjuk och det gillar folk överlag inte).

Fireline 0,25mm och 0,39 mm - till torskpilkning
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Svårt det där med flätlinor. Rullen måste som sagt ha bra linupplägg. Jag tycker att fireline, strike wire och power pro har funkat bra för mig. Den enda lina jag inte köper igen är spider wire, en riktig pisslina enl. mig! Ett vanligt förekommande "problem" som jag tycker verka vara hyffsat förekommande är att det spolas på för mkt lina i butikerna. Känns som ett lyxproblem att få för mkt, men på rullar spelar det ju roll. Har sett polares linor haspla av sig bara de fäller upp bygeln, detta på nyinköpta butiksfyllda rullar.
        Senast ändrad av lex; 2009-10-04, 17:58.
        KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av lex Visa inlägg
          Svårt det där med flätlinor. Rullen måste som sagt ha bra linupplägg. Jag tycker att fireline, strike wire och power pro har funkat bra för mig. Den ända lina jag inte köper igen är spider wire, en riktig pisslina enl. mig! Ett vanligt förekommande "problem" som jag tycker verka vara hyffsat förekommande är att det spolas på för mkt lina i butikerna. Känns som ett lyxproblem att få för mkt, men på rullar spelar det ju roll. Har sett polares linor haspla av sig bara de fäller upp bygeln, detta på nyinköpta butiksfyllda rullar.
          Jag har själv tidigare fyllt spolar till bredden med flätlina/monolina. Grejen är den att man spolar på med ett ordentligt motsånd. Sedan kastar man med lätta tackel/jiggar/sänken och när man vevar in så spolas linan på något lösare än innan - då uppstår problemen. Linan reser sig och man får onödiga vindknutar/skatbon oavsett hur bra linupplägg rullen har.

Spola på lina upp till max 3 mm från spolkanten är en bra regel - oavsett om man har flätlina eller mono.
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Håller på att testa Firelines nya kammo lina. Tracer braid tror jag den kallas. Jag är riktigt nöjd med den linan! Tycker att den har bra hållbarhet och den klara av mycke stryk. Har dragit upp flera linor som suttit fast. Jag har boxerat en lax som vägde 10 kg i skärtfenan och hade rätt hård press på fisken för att den just var krokad. Så jag kan inte påstå att nya tracer braid är dålig! Jag gillar den faktist bättre än gamla fireline!
            Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Jag har haft fireline på min rulle i 2år utan broblem

Kommentera

så det kan vara rullen alltså? ja det är ju möjligt, min gamla daiwa funkade fint med en 8 år gammal 0,22 fire line pro på utan ett enda skatbo. tack för alla svar

Kommentera

Jag har kört med Tracer braid snart 1 år och är mycket nöjd med linan rekommenderas
                  Senast ändrad av Fishing Feber; 2009-10-07, 18:49.

Kommentera

Har kört med powerpro och strike wire på alla mina rullar de senaste åren och aldrig ångrat det sekund. Har svårt att se att det ska vara så stor skillnad på olika märken, de görs säkerligen på samma fabrik. Kan tänka mig att i många fall handlar det om kass linspridning/tight butiksfyllning. Känns som om det är hyfsade marginaler på flätlina i butikerna...

Jag brukar alltid springa över tomten varv efter varv och dra ut linan till fullo ett par gånger per säsong och alltid med nya rullar och nypåspolad lina. Om linan känns sleten så är det en hyfsad enkel procedur att vända på den i samma veva.

Kommentera

Ursprungligen postat av jämtlandgädda Visa inlägg
                      Är det inte du som försökt sälja en massa power pro lina tidigare jämtlandsgädda i köp/sälj ?
                      Har sett några annonser du gjort där om power pro.

Det finns tydligen gott om plagiat - kopierade - powerpro linor på ebay etc. jättebilligt som håller riktigt jävla dålig kvalitet.

Har du köpt linan i Sverige hos en återförsäljare eller på nätet från nån som sålt den suspekt billigt på ebay etc.?

Jag tycker power pro är riktigt bra! Jag avskyr grjer som inte håller måttet, men efter flera års användande av power pro måste jag säga att jag tycker den är riktigt bra. Har i år även spolat på fireline trace braid på två av mina rullar och är skitnöjd med den också.

Sluta tramsa
                      Senast ändrad av mobetahl; 2009-10-10, 01:59.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 123 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uditsen
                      av uditsen