November gäddan - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

November gäddan

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

fy fan vad fina fiskar.. Jag undrar när ni jerkar hur snabbt eller hur långsamt tar ni in den ??
    Och undrar vilken vegetation och djup tack för råden

Kommentera

På det stället vi fiskade i helgen är det stora grundområden på 50-1cm djup.
      I detta grundområde går det kanaler där det är djupare, ner till lite drygt 3m djup.
      Vi fick de flesta mellan 1-3m djup, många av gäddorna hade iglar på sig vilket indikerar att dom står å trycker på botten. Men dom steg ofta upp till ytan å högg.
      Det är dock inte så vanligt på hösten, man brukar få hålla betet rätt djupt för att dom ska ta.
      I normala fall nu på hösten så fiskar vi låååååångsamt, blir mer att man drar i betet istället för att jerka det, spinner ofta in det bitvis med ibland 30sek vevstopp (kräver ett bete som verkligen är susp).
      Den på 11.90kg, då var det nästan att jag "metade" med en jerk (Wolfcreek-The Wolf).
      Men nu i helgen som va så va gäddorna så i gasen så vi kunde fiska snabbare å dom högg ändå, med den fördelen att man hinner fiska av mer yta.
      Jag har moddat en Buster Big Bandit Susp, orginal så sjunker den lite för fort, har satt på Owner 1/0 å lite lättare fjäderringar på den, då står den nästan helt still i vattnet... har funkat kanon.

Alla vatten är olika, gäller att hitta vad som funkar för just det stället å dagen.
      2 vatten som ligger nära varandra å ser samma ut kan funka helt olika i vad som behövs för att få gäddorna att hugga.

Men en bra grundregel som man kan utgå från är att fiska långsammare ju kallare det är i vattnet.
      -------------------------------------------------------------------------------------
      >>> http://fiske.makkes.se <<<

Kommentera

Grattis killar! blev lite sjuk när man fick smset av Mats om era bravader.
        Trdde nästan ni hittat en kassodling med gäddor. Man började undra var älvgäddorna tagit vägen, synd man tagit upp båten för vintern redan.
        I tried sniffing Coke once, but the ice cubes got stuck in my nose.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kennat Visa inlägg
          Grattis killar! blev lite sjuk när man fick smset av Mats om era bravader.
          Trdde nästan ni hittat en kassodling med gäddor. Man började undra var älvgäddorna tagit vägen, synd man tagit upp båten för vintern redan.
          Ä lite för tidigt de du... bara å släpa ut båten igen å i me den.
          -------------------------------------------------------------------------------------

Kommentera

okej tack för tipsen.. jag tror att jag har fiska lite för djupt nu..,memn grattis till ett verkligt lyckat fiske iaf marcus

nu blir man allt sugen på att fiska igen. var nästan som om matt gett upp fär ¨året

Kommentera

Bara å fiska tills isen lägger sig, å sen väntar du ett par veckor å börjar med ismetet.

Kommentera

Fått en hel del gädda i helgen. Mitt intryck är att de verkligen står i vegetationen och trycker. När det bara var vass och plan botten nappa det dåligt. Men så fort man kom in i ogräset ganska grunt högg det direkt.
                Läs rapporter och reflektioner kring havsöringsfiske längs sydkusten!

http://salmotruttasyd.blogspot.com/

Kommentera

aa okej,, alltså där det är gräsig botten eller typ slänga in den i vegetationen

Kommentera

Jag brukar kasta precis där växtligheten slutar och då är det min uppfattning att de följer efter ut. Men jag fiskar i en ganska klar sjö och tror att det spelar lite större roll nu.
                    Men någon som har en uppfattning om hur mycket gäddor som finns kvar ute på djupet? Är det någon idé att trolla?
                    Läs rapporter och reflektioner kring havsöringsfiske längs sydkusten!

http://salmotruttasyd.blogspot.com/

Kommentera

Där jag fiskar/fiskade i helgen (smålandskusten) stog fisken grunt, runt eller under 1 m hade vi alla kontakter o fiskar, i vikar eller marer med lite grumligare vatten än det kristallklara vattnet man hittar utanför.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 127 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uditsen
                      av uditsen