Minn-kota. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Minn-kota.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Fishing Feber Visa inlägg
    Vilket är bäst att ha elmotor i fören eller aktern vad är nackdelarna?? kan va intressant att utveckla frågan.

Hej El Vi

Om du placerar elmotorn i aktern måste du oftast använda ena handen för att styra motorn. Med den elektriska fiskemotorn i båtens för där motorn styr och drar båten efter sig blir allting mycket enklare.
    Som exempel hade de allra äldsta Minn Kota fotmanövrerade fiskemotorerna för montage uppe på båtens fördäck eller reling redan i början av 1970-talet en patenterad fotpedal med manöverorgan för Start, Stopp, Styrning, Hastighetsreglering och Spänningsomkoppling för 24 volts- och 36 voltsmodellerna.

Vi får än idag tack vare dessa unika fotmanövrerade Minn Kota elektriska fiskemotorer båda händerna fria för fiske och kan manövrera båten hur vi vill med ena foten. Den återfjädrande, gummiinklädda startknappen satt på de första modellerna på fotplattans främre trampdyna. När vi tryckte på den med foten, då åkte båten iväg. När vi lättade på fottrycket då stannade båten.

Att styra båten är lika enkelt. Tryck bara på fotplattan som på gaspedalen på en bil. Tryck framåt med fotbladet och båten svänger åt höger. Tryck bakåt med hälen och båten svänger åt vänster.

Idag finns det Minn Kota elmotorer med både handmanöverad fjärrkontroll (CoPilot), trådlös pedalstyrning och autopilot.
    Welcome to the Silent World...a World of Electric¨Fishing Motors!
    Old Firehand
    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Tack OF för en bra info.tänkte skaffa mig en elmotor till våren då jag kan fiska i en del småsjöar som har grov abborre och gädda du känner säkert till dom sjöarna fiskar annars mest i B-fjärden och P-fjärden har säkert sett dig fiska där, fiskar i snitt 3-5gg i veck.om vädret är någorlunda.

Kommentera

Lånar jag med.

Är också inne på frontmonterad men tar inte den upp en hel del med plats? Har en sun buster och utrymmet är inte stort?

Funkar det att köra vj med frontmonterad?
        Perra Karlsson
        Team Fishfire

Kommentera

Ursprungligen postat av perrak Visa inlägg
          Lånar jag med.

Är också inne på frontmonterad men tar inte den upp en hel del med plats? Har en sun buster och utrymmet är inte stort?

Funkar det att köra vj med frontmonterad?
          Hej Per "Perrak" Karlsson; Tänker du köpa en fotmanövrerad Minn Kota elektrisk fiskemotor att ha i fören på din Sun Buster bör du ta hänsyn till vikt (motor plus batterier), stöldbegärlighet och möjlighet att låsa fast motorn på båten.

De flesta Minn Kota frontmonterade elmotorerna PowerDrive V2 väger cirka 20 kilo eller mer. Riptide Saltwater och Terrova har modeller som väger ännu mer.

Priset är betydligt högre på de fotmanövrerade elmotorerna och de väger mycket i jämförelse med de handmanövrerade motorerna för aktermontage som exempelvis Minn Kota Endura 30 (7,2 kilo), Endura 40 (10,1 kilo), Endura 50 och 55 (12,2 kilo).

Har du båten på trailer hemma i garaget mellan fisketurerna är stöldbegärligheten mindre och du kan ladda batterierna hemma mellan fisketurerna.

Welcome to the Silent World ...a World of Electric Fishing Motors!
          Old Firehand

Kommentera

Båten står på trailer hemma i garaget. Vikten borde inte vara några problem då jag i dags läget har 30kg sand i fören för lite extra tyngd.

Hade tänkt mig en med fjärrkontroll.

Hur fungerar det med vj?
            Perra Karlsson
            Team Fishfire

Kommentera

Går det att köra med elmotorn på samma batteri som till den vanliga motorn? Eller kommer det ta slut på direkten ?

Och då går inte bensinmotorn i gång med elstarten.

Kommentera

Ursprungligen postat av Viggsons Visa inlägg
                Går det att köra med elmotorn på samma batteri som till den vanliga motorn? Eller kommer det ta slut på direkten ?

Och då går inte bensinmotorn i gång med elstarten.
                Du svarar lite på frågan själv. Kör alltid ett separat batteri till elmotorn. Inge kul att inte få igång stor motorn om man är en bit ut och ska hem.
                Perra Karlsson
                Team Fishfire

Kommentera

Vad för batteri är att rekomendera till en Mini koto 40? Och hur länger håller det?

Kommentera

Ursprungligen postat av opius Visa inlägg
                    När diskussionen ändå är igång så passar jag på att låna tråden lite..

Jag kör med ett fritidsbatteri från Biltema på 105ah

Det funkade klockrent i början för att sedan bli helt kass, sedan fick jag det utbytt i tron om att det var trasigt.

Det nya batteriet beter sig på samma sätt. Funkade skitbra första gångerna jag var ute. Laddningen höll i runt 12 timmar med diverse trolling, förflyttning mellan vikar etc.. Men nu fungerar det bara runt 6-7 timmar.

Är det min laddare som är felet? batteriet står i en underhållsladdare mellan passen.

Mvh Stefan
                    Hej Stefan; Jag har vid flera tillfällen påtalat fördelarna med att välja ett bra marinbatteri som exempelvis Tudor Nautica 80Ah, eftersom alla Tudor Marin för mig har fungerat bra mellan 8 och 10 års tid. De första Tudor Marin Nr 4280 75Ah jag köpte kom ut på båtmarknaden 1974.

Ett laddat beslut är rubriken i DN Ekonomi idag 31/1 2010 på en artikel som berättar hur tio olika, testade batterier klarar vinterkylan.
                    Tudor T-852 fick betyget "Bäst i test!
                    Global 58035 fick betyget "Bäst kapacitet!"
                    Biltema 80-2622 fick betyget "Svagast, sämst vid kyla!"

Testen kan kanske också ses som en fingervisning när det blir dags att utrusta båten med nya batterier....
                    Nothing is for ever!
                    Old Firehand
                    Senast ändrad av Old Firehand; 2010-01-31, 18:26.

Kommentera

aktermontera med fjärrstyrning ?

Lånar tråden lite för en fråga, - Går det att aktermontera med fjärrstyrning ?

Min båt : Sahla 465 styrpulpet med en fyrtakts Honda 50 hk. Hade tänkt mig en 44 eller 55 lbs saltvatten modell.

Jag har funderat på köpa elmotor i ett år nu för att slippa starta Hondan vid korta flyttningar,det sliter ju på både motor och batteri. Dessutom skrämmer det fisk inne på grunda vatten.

Jag har läst det mesta om ämnet här på forumet och vägt för o nackdelar med front, resp aktermonterad motor. Jag tror att jag föredrar en aktermonterad motor eftersom jag dels vill ha fri yta i fören och dessutom tror jag att propellern tar mindre stryk när man smyger in på grunda vatten med fören först. Går man in för grunt kan man ju backa ut. Har däremot aldrig hört talas om annat än frontmonterade motorer med fjärrstyrningar.

Problemet är att min båt har ganska långt bak till motorfästet på styrbords sida om huvudmotorn. Därför det blir nog svårt att nå bak o styra.

Det vore perfekt med trådlös fjärrstyrning.

Batteriet/batterierna tänkte jag montera i förens stuvutrymme för att få lite barlastvikt för stabilitetens skull. går det bra med tanke på kabellängd osv?

Båten står inomhus i garage så laddning ska ske efter varje pass.

Några tips, råd eller "avrådningar"?

// Stefan
                      -

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 127 visningar