Minn-kota. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Minn-kota.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

det va grundligt måste jag säga.. dock så har vi haft det batteriet i 3-4 år o det funkar precis lika bra fortfarande, och kan fisa omkring på sjön 3-4 fiskedagar utan problem o då e det inte helt slut.. men då ska ju tilläggas att det e inte ofta den körs på högsta hastigheten. det blir oftast slötrolling emellan vikarna och sjön är inte direkt stor.

Edit: kan tillägga att batteriet har aldrig vart helt urladdat nån gång utan laddas innan dess.
    känns konstigt att du säger att det låter som en önskedröm utan verklighetsanknytning, när det just för mig funkar just prercis så här som jag har beskrivit det. men som sagt det är inte vättern jag va ute på med min elvisp utan en "liten" smålänsk sjö..

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
    Hej Martin "MVF" Haggårds; Amperetimmar, Ah är måttenheten för elektrisk laddning. Enheten Ah används ofta för att ange kapacitansen hos laddningsbara batterier.

När du nämner att det står 92 Ah på ditt Gelbatteri betyder det att ditt batteri kan leverera en ström på 92 ampere under en timme. Din Minn Kota Endura 30 har 5 hastighetslägen framåt och förbrukar 30, 20, 14, 10 och 8 ampere vid 12 volts spänning. Om ditt 12 volts 92 Ah Gelbatteri är ett underhållsbatteri som tål djupurladdningar skulle du kunna köra din Minn Kota Endura 30 drygt 3 timmar (92:30=3,07) på högsta läget läge 5 och 4,6 timmar (92:20=4,6) på läge 4 osv.

Ditt påstående att ditt 92 Ah Gelbatteri höll i dagar att köra din Minn Kota Endura 30 låter som en önskedröm utan verklighetsanknytning....

Mina egna erfarenheter av Gelbatterier är att de inte tål speciellt många djupurladdningar innan de är färdiga att kasseras. Själv hade jag på test för många år sedan fyra, parallellkopplade 12 volts franska 45 Ah Mette Gelbatterier och de höll nästan två säsonger innan de var dags att kassera för att återgå till 75 Ah Tudor Marin igen.
    Welcome to the Silent World....a World of Electric Fishing Motors!
    Old Firehand
    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
    Senast ändrad av _MVF_; 2009-11-07, 22:57.
    [FONT="Book Antiqua"]Det är tur man har en hobby [/FONT]

[FONT="Lucida Sans Unicode"]Esox Lucius[/FONT]

Kommentera

MVF, kanske inte så konstigt att Old Firehand kan allt om elmotorer. Han har ju varit återförsäljare på just dom motorerna på Minn-Kota en massa år.
      Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

nej då ska man kunna allt..

Kommentera

Ursprungligen postat av _MVF_ Visa inlägg
          det va grundligt måste jag säga.. dock så har vi haft det batteriet i 3-4 år o det funkar precis lika bra fortfarande, och kan fisa omkring på sjön 3-4 fiskedagar utan problem o då e det inte helt slut.. men då ska ju tilläggas att det e inte ofta den körs på högsta hastigheten. det blir oftast slötrolling emellan vikarna och sjön är inte direkt stor.

Edit: kan tillägga att batteriet har aldrig vart helt urladdat nån gång utan laddas innan dess.
          känns konstigt att du säger att det låter som en önskedröm utan verklighetsanknytning, när det just för mig funkar just prercis så här som jag har beskrivit det. men som sagt det är inte vättern jag va ute på med min elvisp utan en "liten" smålänsk sjö..
          Hej igen Martin "MVF" Haggårds; Du skriver ovan att ditt Gelbatteri aldrig varit helt urladdat! Om du laddar upp batteriet mellan fisketurerna är det inte så konstigt att du kan köra omkring på sjön 3 - 4 fiskedagar utan problem...

Samma gäller med en bensinmotor. Fyller du regelbundet bensintanken kan du också köra omkring med bensinmotorn massor av fiskedagar utan problem.....
          Nothing is for ever!
          Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
            MVF, kanske inte så konstigt att Old Firehand kan allt om elmotorer. Han har ju varit återförsäljare på just dom motorerna på Minn-Kota en massa år.

Hej "Snurra-Gurra"; Det stämmer att jag varit återförsäljare för Minn Kota elektriska fiskemotorer en massa år! Jag sålde Minn Kota till marinhandlare och sportfiskebutiker åren 1973-2002 som generalagent här i Sverige. Efter år 2002 säljer jag numera enbart till privatpersoner och i år har sportfiskande kunder köpt fler Minn Kota elmotorer av mig än sportfiskebutikerna tillsammans gjorde årligen förr om åren.

En av anledningarna till att Minn Kota´s elmotorer har ökat så mycket i populäritet under senare år kan vara att elektriska fiskemotorer används vid backtrolling i samband med att vertikalt jigfiske efter Gös blivit vanligare under 2000-talet. En annan anledning är att det dykt upp en massa kinesiska elmotorer som delvis konkurrerat med Minn Kota men också gjort Minn Kota ännu populärare att använda vid trolling och precisionsfiske.

MINN KOTA introducerade elektriska fiskemotorer redan år 1932 i Minnesota, närmare bestämt på gränsen mellan MINN-esota och Northda-KOTA.
            Welcome to the Silent World....a World of Electric Fishing Motors!
            Old Firehand

Kommentera

Batteri

När diskussionen ändå är igång så passar jag på att låna tråden lite..

Jag kör med ett fritidsbatteri från Biltema på 105ah

Det funkade klockrent i början för att sedan bli helt kass, sedan fick jag det utbytt i tron om att det var trasigt.

Det nya batteriet beter sig på samma sätt. Funkade skitbra första gångerna jag var ute. Laddningen höll i runt 12 timmar med diverse trolling, förflyttning mellan vikar etc.. Men nu fungerar det bara runt 6-7 timmar.

Är det min laddare som är felet? batteriet står i en underhållsladdare mellan passen.

Mvh Stefan

Kommentera

haha nu e du lite fjantig, det klart jag inte menar att jag laddar det mellan turerna
                jag menar att det aldrig har gått så långt så batteriet har vart helt urladdat..

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                Hej igen Martin "MVF" Haggårds; Du skriver ovan att ditt Gelbatteri aldrig varit helt urladdat! Om du laddar upp batteriet mellan fisketurerna är det inte så konstigt att du kan köra omkring på sjön 3 - 4 fiskedagar utan problem...

Samma gäller med en bensinmotor. Fyller du regelbundet bensintanken kan du också köra omkring med bensinmotorn massor av fiskedagar utan problem.....
                Nothing is for ever!
                Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av _MVF_ Visa inlägg
                  haha nu e du lite fjantig, det klart jag inte menar att jag laddar det mellan turerna
                  jag menar att det aldrig har gått så långt så batteriet har vart helt urladdat..
                  Men du kör inte med din elmotor konstant under dessa 3-4 dagar utan 1-2 timmar per pass? Att ett 92 batteri eller vad du nu hade skulle räcka i typ 40 timmar är fysikskt omöjligt med den förbrukning din motor tar.
                  www.pikewallis.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Manhood Visa inlägg
                    Men du kör inte med din elmotor konstant under dessa 3-4 dagar utan 1-2 timmar per pass? Att ett 92 batteri eller vad du nu hade skulle räcka i typ 40 timmar är fysikskt omöjligt med den förbrukning din motor tar.
                    nee det klart inte, man ställer sig ju i vikar o dyligt, förflyttar sig osv.. trollar ett varv runt sjön.. det finns väl ingen som bara sitter o gasar runt konstant utan o stanna??

jag kör nog elmotorn mer än bara 1-2 timmar per pass, men då ska ju sägas att jag kör ju inte den på högsta växeln.. utan jag fiser omkring på 2an - 3an. vår o höst, på 1an ofta, om det inte blåser för mycket så jag måste parera vinden hela tiden. har för mig att det står på motorn att det ska räcka 12 timmar på 1an?
                    Senast ändrad av _MVF_; 2009-11-08, 15:35.

Kommentera

Vilket är bäst att ha elmotor i fören eller aktern vad är nackdelarna?? kan va intressant att utveckla frågan.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 139 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uditsen
                      av uditsen