Läppgrepp ej skonsamt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Läppgrepp ej skonsamt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

ljohan, jo men en hå är inget bra alternativ vid spinnfiske
    Tube for life

Kommentera

Sant, ett jävla massa trassel och risk för förlorad gädda. Gäller nog att vara iskall med håven
      Sporten i sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara.

Kommentera

desutom har man ju läst om många återfångster, folk som fått fisk med skador tack vare huggkrok, när det även blir mindre sår av en lipgrip så måste det ju vara bättre, alltså en gäda som hänger lodrett i en lipgrip måste ju ha bättre chans en en gädda som hänger i en huggkrok, att överleva
        Tube for life

Kommentera

Exakt. Men vågar man chansa?
          Jag menar, känns ju rätt ruttet att veta att stora gäddor man får kanske ligger och ruttnar inne i vassen någonstanns.

Kommentera

jo men som jag a har man ju fångat många fiskar som varit huggkroksskadade och då har dom ju hängt i en huggkrok men klarat sig, fast jag tycker att om man skulle få någon stor fisk kan man ju stötta med ena handen under buken och ta ett gäl grepp
            Tube for life

Kommentera

Självklart är ju en Lipgripp mycket bättre än huggkrok. Håv är svårt vid spinnfiske, trasslar det till sig så kan det ta lång tid innan man kan återutsätta gäddan. Se bara till att inte lyfta gäddan enbart med lipgrippen, stöd med andra handen. Väg alltid gäddan i vågsäck eller fuktad IKEA-kasse.

Kommentera

Äsch, ut och fiska och må bra istället. Fiske handlar inte om rädsla och fanatisk sökande efter fiskets "otyg" i form av djurplågeri.
                Dubbelmoralen i att gladligen åka ut och kroka fisk men hela tiden gräma sig över hur man behandlar fisken och att denne skulle skadas är total hos somliga. Om man fiskar har man tagit ett ställningstagande över att det är OK att "plåga" fisken i en viss utsräckning. Att man sedan fiskar med sunt förnuft och inte försätter fisken i större plåga än nödvändigt är självklart. Tråden är intressant och ovan synpunkter givetvis intressanta. Vad jag ogillar är hur fisket tycks genomsyra en del individer. Fisken i centrum..... det primära är fisken och min behandling av denne.... Jakt och fiske handlar om "jägaren" i centrum. Man styr inte sina handlingar efter fiskens bästa utan ur sitt eget personliga intresse - fånga fisk på bästa sätt. Sekundärt blir att hantera sin fångst på ett bra sätt. Genomgående tycker jag dock att allt fler tränger in sig i ett tunnelseende och stannar i sitt utvecklande som sportfiskare med en tillvaro och ett tänkande om vad som är bäst för fisken! Man åsidosätter sig själv till förmån för fisken. Ska man verkligen överhuvudtaget fiska i ett sådant filosofiskt tänkande? Osar dubbelmoral.
                Känslan att man har kommit in på www.vegan.nu är överhängande.
                Observera att mina åsikter inte betyder att jag inte delar trådens budskap utan att jag förvånas över att nästan all diskussion kring sportfiske handlar om fiskens bästa.

För er som så engagerat debatterar om fiskens bästa - mår ni bra när ni krokar och landar en fisk eller är det en skamsen känsla över att ha åsamkat fisken smärta som gör sig till känna?

Debatt är alltid bra! Men är debatten verkligen så relevant och viktig att många till synes lägger all energi och krut på att påvisa vad som är bäst för fisken. Sällan verkar dessa individer som mest propagerar för fiskens bästa vara de som tycks ha det mest brinnande intresset för fisket samt ha ett gediget sportfiskkunnande.

Catch & Release (eller no-kill som verkar råda på en del håll) ycks nästan vara religiöst!

(Agerar av mig här i denna tråd lite. Som nämnt ovan har mitt inlägg egentligen inget specfikt med denna tråd eller postare att göra, utan en samlad känsla av interanätets diskussioner kring sportfiske. Fram med fler trådar om "varför/varför inte stora beten?" "Är snorgärs bra bete till gös?")

Tack för ordet!

Edit - Lät som en surdeg i inlägget. Bäst att lägga in en för att visa motsatsen - edit
                Senast ändrad av Danne; 2004-01-26, 23:05.

Kommentera

Håller absolut med om att det är dubbelmoral. Jag är öppen och intresserad för hur man hanterar fisken på bästa sätt för återutsättning, men samtidigt fiskar jag med levande bete.

Sportfiskarna kommer inte kunna fiska ut ställen heller tror jag (åtminstonde inte gällande våra vanligaste arter). Det som jag tycker är relevant är att bevara storfiskbeståndet och då kan det vara värt att vara lite halvreligiös, även fast det många ggr låter fånigt (åtminstonde för en icke fiskeintresserad). Om man nu vill ta upp lite gädda då och då så är det absolut inga problem med det.

Något som jag inte vet så speciellt mycket om och som dessutom inte snackas så mycket om (åtminstonde i jämförelse med C&R-fiske) är hur föroreningar, tungmetaller och dylikt påverkar våra tusenbröder, storgäddor och andra fiskar. Sen är det ju bevisat att yrkesfiskarna kan fiska ut arter (vad jag vet) men det är det såklart lite större debatt om. Inte här på forumet, men jag tror alla har i princip samma åsitk gällande det.

Kommentera

Intressant tanke ljohan om tungmetaller och annan förorening. En debatt som skulle vara mycket intressant att följa. Kanske den är i avsaknad mycket beroende på att vi själva inte riktigt kan ensamma påverka miljön. En enskild gädda vi fångar påverkar vi högsta grad personligen ödet på. Därav kanske att debatten är synligare och roligar att diskutera.

Förstår att c&r är en rolig och intressant "bifrågeställning" som man kan ägna en hel del energi åt. Den är intressant och man påverkar ett livs öde personligen.
                    Anser dock att det ibland tycks vara någon form självbevarelsedrift att inte åsamka en fisk ett lidande. Jag menar att detta är sekundärt, och inte primärt som jag vill tycka att många ger sken av.

Månne har jag läst för många trådar idag bara om just detta samtidigt som det inte fanns någon om "hur ser gäddans tandgarnityr ut?" :-)

Kommentera

Angående tungmetaller (förlåt för att jag börjar komma lite utanför topicen nu)
                      En sådan dum grej angående mig. Man sitter och gnäller lite om C&R då och då, lägger sig i diskussioner osv. Men jag har inte bytt ut mina förbannade blysänken till blyfria. Visst händer det att man sätter blysänken i botten ibland, kanske inte spelar speciellt stor roll om en enskild person gör det, men jag undrar hur många päronsänken det sitter inne i Norrström i Stockholm t.ex.

Det finns ju ingen som kan säga att miljön är oberörd om alla precis som mig sitter och inte byter till blyfria sänken.

Något som man bör tänka på egentligen, på sikt kan det mycket väl spela stor roll.

Finns nog en hel del folk som slänger förbrukade blyhagel i sjön också (det gör dock inte jag, tack och lov)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                      7 svar
                      1 522 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                      Startad av highfour, 2010-11-10, 13:34