slakt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

slakt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag har sett liknande bilder från Sverige, fast då har bytet varit kaniner. Måhända man värderar tillgången på karp på samma vis ”over there” och ”down under”, som svenskar i drabbade områden ser på rabbis.

Men jag gillar inte upplägget av bekämpningsåtgärderna, trots det. Pilbåge är inte rätt sätt enligt min åsikt.

Och det ska jag säga, som har jagat lekgädda med hemmagjord båge och farsans salongsgevär när jag var i tonåren. Men det gick bättre för gäddorna med leken än det gick för mig att skjuta dem. Så jag tog av bågsträngen och använde enpåken till att klubba fisken med och lyckades en gång avliva en liten hane som jag nära nog motat upp på land innan.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

undrar om inte kungen är på fel forum..jaktforum skulle kanske passa bättre!

Kommentera

Man kan väl inte ursäkta ett dåligt betende med ett annat.

Om man nu skall ta död på en del karpar pga att dem har blivit för många så kan man väl göra det på ett bra sätt istället för att skjuta dem med pilbåge.

Hur som hellst så tycker jag att detta är fel, fast jag INTE är en karpfiskare. Ingen fisk skall behöva bli drappad av en sådan här behandling oavsett art...

Kommentera

I skåne bedriver man kaninjakt på liknande sätt fast med hagelgevär. Kaninerna där är en plåga då dom i tusentals underminerar vägar åkrar och gräsmattor. Vad jag kan förstå så har dom inte tillräckligt med rovdjur som håller effter dom.
          När jag var nere på Revingehed i Skåne under min militärtjänst så jagade vi kaniner med våra stridsvagnar på hedarna.
          (Fast det är länge sedan nu) man har mognat sedan dess.

Kommentera

Det största jävla helvetet någonsin på denna jord är vi människor.
            Allt vad balans heter har vi rubbat och förstört.
            Sporten i sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara.

Kommentera

Jag har snackat med ett antal amerikanare här där jag bor i turkiet på en Amerikansk skola. Samtliga säger att de är ett enormnt problem med för mkt karp och de anses vara en skade fisk. De är tom Lag på att man inte får släppa tillbacks en karp.
              Fish hard Go PRO

Kommentera

Ari: Alla levande varelser förtjänar respekt. Att fiska efter dem med krok gränsar ju till oetiskt beteende det håller jag med om, men fisken klarar sig bra för det mesta, att ha en pil genom kroppen gör dock förmodligen jäkligt ont, helt klart onödigt lidande (de lär ju inte dö med en gång). Man får också tänka på att det mer eller minde endast är sportfiskare som bryr sig om fiskevattnen, som ser till att genom lobbying och egna föreningar se till att hålla de vattnen levande.

Kungen: Med ditt sätt att se det hela skulle det vara rätt att skuta förståndshandikappade för att de är dumma, lite magstark jämförelse kanske men jag vill få dig att tänka efter lite, du verkar behöva det.
                Tinca tinca... love of a lifetime!

Kommentera

Även om du själv skriver det måste jag påpeka, att om man jämför fiskslakt med avlivning av förståndshandikapade, har nog även du lyssnat för mycket på Karpklubbens predikningar!

Kommentera

Ari: Tycker du det är konstigt att vi reagerar?
                    I Sverige är karpen en ädel fisk för nästan alla sportfiskare. Även en skabbig spegelkarp handskas med största respekt.

Sen finns det alternativa att bromsa bestånd.
                    Sporten i sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara.

Kommentera

Jag ska nog grunda svenska mörtklubben, om allt ska vara så helsikes etiskt och moraliskt, visst fan ska man sluta upp med att meta med levande mört...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                      11 svar
                      13 520 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg jimmy85
                      av jimmy85