Nån som testat nån is i småland? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nån som testat nån is i småland?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Fick rapport att det efter en kall natt har varit folk ute och fiskat här i Kosta idag. Just nu är det -13.
    Hög fart är inte farligt, hårda stopp är dock direkt livsfarliga.
    Full fart spar tid
    http://mrjojje.blogspot.com/

    Kommentera


    • #32
      Nu måste ju bära lite här o där. Inte direkt sommarvärme senaste dygnen.. 18minus inatt.

      Kommentera


      • #33
        ja precis,

        här runt växjö var det 5-8cm, men då var man inte långt ifrån land!!! det gick tre igenom i en sjö i växjö, nån i alvesta, lenhovda och nån till nånstans! så var lite försiktiga o vänta nån dag till ist!
        sportfiskeguide i växjö/småland

        www.sportfiske-vaxjo.co.nr

        Kommentera


        • #34
          Ursprungligen postat av braxmax Visa inlägg
          ja precis,

          här runt växjö var det 5-8cm, men då var man inte långt ifrån land!!! det gick tre igenom i en sjö i växjö, nån i alvesta, lenhovda och nån till nånstans! så var lite försiktiga o vänta nån dag till ist!
          Lömska isar nu ja, det kan jag intyga efter dagens händelse som var liknande en filmscen i hollywood!
          Vi drog pulka efter fyrhjuling på isen(8-10cm). Det var min tur att åka efter.
          Vi höll typ 30-40km och körde något längre ut än vad vi kört innan, plötsligt börjar isen brytas upp i block på ca 10*10 meter och skaka som fan.
          Jag hör på ljudet att det bara är sekunder tills fyrhjulingen kommer braka igenom...plötsligt börjar det bli vattenspår efter den!!! så jag bokstavligen gick från att åka på snön till att surfa på vatten/isblock! fyrhjulingen har nog med fart så att under det mest kritiska tillfället "klättrar" på isblock men som tur var så hann vi komma in på säkrare is igen utan att nått hände. Troligen hade det räkt med 10km saktare hastighet så hade vi plurrat. Som grädde på moset så märkte föraren inte något förutom att det knakade som fan
          Mr. Walleye - Bassboat angler

          Kommentera


          • #35
            Här kan Du följa isläget för Skåne, Småland och Halland

            http://www.pimpelforum.se/seainfo/SeaInfo.html

            DET FINNS BÄRBARA ISAR MEN VAR FÖRSIKTIG !

            Nu finns det bärbara isar på småsjöarna men se upp för de farliga nyisarna!

            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen postat av Peje Visa inlägg
              Här kan Du följa isläget för Skåne, Småland och Halland

              http://www.pimpelforum.se/seainfo/SeaInfo.html

              DET FINNS BÄRBARA ISAR MEN VAR FÖRSIKTIG !

              Nu finns det bärbara isar på småsjöarna men se upp för de farliga nyisarna!
              Här är det precis tvärtom för tillfället, småsjöarna är livsfarliga.

              IS kan vara så fruktansvärt olika så tjockleken säger eg. ingenting.
              sigpic

              Kommentera


              • #37
                Fiskar inte i småland, utan kör i värmland. Men isarna är riktigt luriga trots denna kyla som varit!

                Mindre och lättfrusna sjöar, som la sig i samband med snön, är nästan värst nu! Snön isolerar nå fruktansvärt bra tyvärr, och kylan orkar inte igenom..

                Har kört på två medelstora sjöar nu som la sig senare, där är det betydligt bättre is eftersom det inte är någon snö. Två dygn räckte utan snö och de vart 10-12 cm kärnis direkt.

                Upplever också att vattnet fortfarande är relativt varmt, vilket innebär ännu mer problem, då det inte blir den riktiga stenhårda isen som man vill ha.

                Kommentera


                • #38
                  I Åseda är det 7-9 cm varav 5 är kärnis, så det är gåbart om man är lite försiktig och inte är själv!

                  Kommentera


                  • #39
                    Ursprungligen postat av Peje Visa inlägg
                    Här kan Du följa isläget för Skåne, Småland och Halland

                    http://www.pimpelforum.se/seainfo/SeaInfo.html

                    DET FINNS BÄRBARA ISAR MEN VAR FÖRSIKTIG !

                    Nu finns det bärbara isar på småsjöarna men se upp för de farliga nyisarna!
                    Här är det tvärtom precis som några sagt innan mig, var ute en sväng idag och kollade.
                    De stor sjöarna som var öppna när snön kom har idag tjock och fin kärnis. Små sjöarna där det låg en tunn hinna is när snön kom är fortfarande mycket lömska.
                    Hög fart är inte farligt, hårda stopp är dock direkt livsfarliga.
                    Full fart spar tid
                    http://mrjojje.blogspot.com/

                    Kommentera


                    • #40
                      Ursprungligen postat av catchandreleasearn Visa inlägg
                      Lömska isar nu ja, det kan jag intyga efter dagens händelse som var liknande en filmscen i hollywood!
                      Vi drog pulka efter fyrhjuling på isen(8-10cm). Det var min tur att åka efter.
                      Vi höll typ 30-40km och körde något längre ut än vad vi kört innan, plötsligt börjar isen brytas upp i block på ca 10*10 meter och skaka som fan.
                      Jag hör på ljudet att det bara är sekunder tills fyrhjulingen kommer braka igenom...plötsligt börjar det bli vattenspår efter den!!! så jag bokstavligen gick från att åka på snön till att surfa på vatten/isblock! fyrhjulingen har nog med fart så att under det mest kritiska tillfället "klättrar" på isblock men som tur var så hann vi komma in på säkrare is igen utan att nått hände. Troligen hade det räkt med 10km saktare hastighet så hade vi plurrat. Som grädde på moset så märkte föraren inte något förutom att det knakade som fan
                      Måste väl vara världsrekord i idioti att köra fyrhjuling på ojämn nyis? Ska man ut på tunn ojämn is ska man röra sig långsam och kolla isen hela tiden, allt annat är ju rätt vansinnigt. Kan knappast tänka mej att ni har speciellt bra koll på istjockleken under er när ni passerar i 30-40km/h?
                      Den förste att gå Ad Hominem förlorar

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 587 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 649 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 468 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 340 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 585 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X