Cico>> så du menar att det spelar ingen roll om man släpper tillbaka en fisk ex. mört. Enda anledningen att jag gör det är alltså för att jag har chansen att fånga den igen?? Nej!. Att fisken lider har jag aldrig sakt något om, är medveten om det. Men man kan ju faktiskt begränsa lidandet. Fiske med levande fisk är värre än att drilla upp en fisk för att sedan släppa den fri.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Dubbelmoral
Collapse
X
-
Ari>> inte? så att jag försöker minska lidandet bland dom fiskar som jag fångar så mycket som möjligt passar inte inom detta intresse? Tycker att det passar väldigt bra. Men som sagt det är upp till var och en, jag själv försöker orsaka så lite lidande som möjligt, att andra inte bryr sig kan inte jag göra mycket åt. Frågan var ju inte om fiske är rätt utan snarare att vissa skriker högt så fort en bild på en dödad gädda vissas medans dom frågar hur man får så många betesfiskar som möjligt på så kort tid som möjligt. Ska man gå efter djurrätt så är det nog svårt att försvara fiske öht. Ingen dubbelmoral, jag vet vad jag gör när jag fiskar och försöker inte skylla bort det, jag bara påpekar att man inte behöver vara totalt likgiltig inför lidanadet man faktiskt orsakar fångsten.
Kommentera
-
Nja, jag skulle nog vilja säga att det är för att du inte vill äta den särskilt gärna och att den då lika gärna kan få leva vidare. Samma sak gäller för gädda, man bör ju inte ta upp mer än man tycker är rimligt. Hållbart fiske är ett vettigt resonemang som dessutom framhåller sunt förnuft som åsiktsmaskin. Men det var väl inte c&r vi diskuterade här?Originally posted by Patrik
Cico>> så du menar att det spelar ingen roll om man släpper tillbaka en fisk ex. mört. Enda anledningen att jag gör det är alltså för att jag har chansen att fånga den igen?? Nej!. Att fisken lider har jag aldrig sakt något om, är medveten om det. Men man kan ju faktiskt begränsa lidandet. Fiske med levande fisk är värre än att drilla upp en fisk för att sedan släppa den fri.
På vilket sätt skulle det vara värre med levande bete? Fisk kommer att lida innan solen går ner hursomhelst om du bestämmer dig för att fiska. Du kan aldrig rättfärdiga fisket på det sätt du försöker. Ta det för vad det är istället.
//KBJ@
Kommentera
-
Likgiltig är man nog inte, snarare klar över vad man håller på med och beredd att ta konsekvenserna av det för att uppnå det man vill.Originally posted by Patrik
...jag bara påpekar att man inte behöver vara totalt likgiltig inför lidandet man faktiskt orsakar fångsten.
//KBJ@
Kommentera
-
Cico>> Att fisk lider vet jag med. Men på vilket sätt tycker du att det rättfärdigar ditt fiske med levande bete? Att den fisken kanske skulle dött idag ändå?, så att plåga något kan va ok, för den kanske skulle dö ikväll ändå?. Att jag inte skulle vilja äta mörten är ganska klart, men alla ålar, abborrar, öringar som jag släpper tillbaka, dom vill jag väldigt gärna äta, dom är goda.. Men men, tror inte jag förstår dig riktigt.
Kommentera
-
Skillnaden är att jag inte försöker rättfärdiga mitt fiske utan erkänner att det är väldigt själviskt. Där är vi väldigt olika och inget fel i det.Originally posted by Patrik
Cico>> Att fisk lider vet jag med. Men på vilket sätt tycker du att det rättfärdigar ditt fiske med levande bete? Att den fisken kanske skulle dött idag ändå?, så att plåga något kan va ok, för den kanske skulle dö ikväll ändå?. Att jag inte skulle vilja äta mörten är ganska klart, men alla ålar, abborrar, öringar som jag släpper tillbaka, dom vill jag väldigt gärna äta, dom är goda.. Men men, tror inte jag förstår dig riktigt.
//KBJ@
Kommentera
-
cico>> nej ok. Skillnaden är att jag inte tycker att det är rätt att använda levande fisk som bete. Skäms inte på något sätt för det fiske jag utför och har därför inget behov att rättfärdiga det, och tycker inte jag är självisk utan snarare kritisk mot hur olika fiskesätt tillåts.
Kommentera
-
Max, dubbelmoral... om du vill? Tänk dig för först...
Binder du flugor? ...varifrån kommer materialet - visst fan det växer upp ur marken? ...inget onödigt lidande här inte?
Alla är ju lika mycket värda.
Är du vegan? ...om inte - dubbelmoral?
(lite långsökt men ändå inte)
Patrik, likställer förstås mask/maggot med mört som agn - alla lika mycket värda?
Slutsats:
Vi mäniskor gör j-vligt mycket dumt för vårt eget höga nöjes skull!
En intresantare dubbelmoral (som jag tror är vanlig) tycker jag är att när man är ute och fiskar kan man fingra hur mycket som helst med diverse maggots och andra vidervärdiga agn.
Men skulle nått dyligt komma krypandes på vardagsrumsgolvet så hämtar man sopskyfflar och hushållspapper + om man sitter och käkar vid tillfället så spyr man på vippen...?
MVH
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
|
14 svar
3 123 visningar