Tjena. jag har köpt en ny syrepump. har bara testat den utan fisk. men frågan är om en syrepump kan göra så det blir för mycket syre i vattnet för fiskarna ?? :P tacksam för svar utav den som vet . !
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Syrepump ...
Collapse
X
-
Du behöver inte vara orolig, det är riskfritt. En syrepump tillsätter inte mycke syre till vattnet, därimot så rör den om ytan och det är då vattnet blir syresatt.
I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.
Min Blogg
http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
http://www.sportfishinglovers.se/
-
Det är helt och hållet beroende på hur många mört du har och vad du har för syrepump, alltså, hur många liter/timmen som din pump ska pumpa.Ursprungligen postat av xenon Visa inläggHur länge tror ni att mörten överlever i ett kar på typ 25 liter med syrepump?
Jag själv brukar räkna 1 mört per liter tunnan klarar, dvs 25 liter, 25 mört. Om du inte kör med väldigt små mört. Kör du sedan en hyffsad syrepump, som klarar 25-50 liter (Det gör dom flesta pumparna) så ska du nog kunna hålla dom vid liv ett bra tag. Allt från en vecka till 2 månader, byt vatten varannan dag också så löser det sig
www.TeamPikeHard.blogspot.com - Vi bloggar om predatorfiske!
Kommentera
-
Enligt mina beräkningar kan du bara ha pumpen igång 1 h sen måste den vara avstängd i 1,34 h, pga att syrepumpen bildar små molekyler som dra sig tillsammans och bildar få men mycket stora klumpar i syret av co2. det gör att densiteten sjunker drastiskt och gör att fisken får ökad flytkraft och börjar flyta
upp till ytan. men annars blir det nog mycket bra./ fiska på
Kommentera
-
Hahaha! Dina beräkningar stämmer ju inte någonstans, jag håller 1000-1500 mört här hemma i källaren nu, de överlever utan större problem. av de 1500 jag hämtar hem så dör kanske 10-50 stycken, jag har syrepumpen igång 24/7, stänger jag av den därmot så dör garanterat hälften inom 40-50 minuter skulle jag tro.Ursprungligen postat av göttmos Visa inläggEnligt mina beräkningar kan du bara ha pumpen igång 1 h sen måste den vara avstängd i 1,34 h, pga att syrepumpen bildar små molekyler som dra sig tillsammans och bildar få men mycket stora klumpar i syret av co2. det gör att densiteten sjunker drastiskt och gör att fisken får ökad flytkraft och börjar flyta
upp till ytan. men annars blir det nog mycket bra./ fiska på
Du måste nog fila på dina beräkningar.www.TeamPikeHard.blogspot.com - Vi bloggar om predatorfiske!
Kommentera
-
Du får nog läsa på lite mer ang CO2 och O2. Driver några akvarium och tillsätter CO2 för växternas skull och det du skriver är helt fel. Gör om gör rätt!Ursprungligen postat av göttmos Visa inläggEnligt mina beräkningar kan du bara ha pumpen igång 1 h sen måste den vara avstängd i 1,34 h, pga att syrepumpen bildar små molekyler som dra sig tillsammans och bildar få men mycket stora klumpar i syret av co2. det gör att densiteten sjunker drastiskt och gör att fisken får ökad flytkraft och börjar flyta
upp till ytan. men annars blir det nog mycket bra./ fiska påSluta snacka, ut o fiska..
Kommentera
-
Sen är ju frågan hur seriös jag var när jag skrev det.... Frågan var ganska dum om mörten dör vid för hög syrehalt :Ursprungligen postat av AhlqvistarN Visa inläggHahaha! Dina beräkningar stämmer ju inte någonstans, jag håller 1000-1500 mört här hemma i källaren nu, de överlever utan större problem. av de 1500 jag hämtar hem så dör kanske 10-50 stycken, jag har syrepumpen igång 24/7, stänger jag av den därmot så dör garanterat hälften inom 40-50 minuter skulle jag tro.
Du måste nog fila på dina beräkningar.
Dessa beräkningar stämmer inte ett skit för de tog ett par minuter att skriva.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av vaarius275Hej vänner!
Jag har blivit väldigt sugen på att testa på att fiska med en original ”The...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2026-08-16, 19:03 -
-
av vaarius275Hej vänner!
Jag har blivit väldigt sugen på att testa på att fiska med en original ”The...1 Foto-
2026-08-16, 19:03 -
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
|
11 svar
13 533 visningar