Syrepump ... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Syrepump ...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Får du för hög syrehalt dör fisken pga av gasbildning i blodet.
    Frågan är helt motiverad.
    Sen beror det på vilken temperatur vattnet har, ju varmare desto mer syre går åt.
    Att hålla på att vara sarkastisk och anse att folk stämmer dumma frågor i ett forum anser jag är helt förkastligt och skapar enbart dålig stämning...
    /Jörgen
    A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Guideline Visa inlägg
      Får du för hög syrehalt dör fisken pga av gasbildning i blodet.
      Frågan är helt motiverad.
      Sen beror det på vilken temperatur vattnet har, ju varmare desto mer syre går åt.
      Att hålla på att vara sarkastisk och anse att folk stämmer dumma frågor i ett forum anser jag är helt förkastligt och skapar enbart dålig stämning...
      /Jörgen
      Precis, finns i princip inga dåliga frågor. Frågor är dessutom roliga att svara på, då får ju en annan leka "Duktig-petter"

Hur som helst så stämmer det du säger, jag brukar dock hålla en temperatur från +1 till +4 grader i vattnet, en lagom temperatur för mörten. Har man dom inne i huset/lägenheten så brukar de dör fort pga vattentemperaturen som då blir snarare uppåt 15-20 grader varmt. Har man ett garage så ställ dom där, är det minusgrader i garaget och du inte har tillgång till något element köp en cupevärmare och rikta mot vattnet, funkar väldigt bra.

www.TeamPikeHard.blogspot.com - Vi bloggar om predatorfiske!

Kommentera

Det är, med tanke på omständigheterna absolut 100% omöjligt att döda fisken via syreförgiftning utan att tillföra ren syrgas till vattnet, och även då lär det bli väldigt svårt pga vattens extremt dåliga förmåga att lösa syrgas. Att få för mycket syre i vattnet är mao inget att oroa sig över då det aldrig kan uppnå en högre koncentration än sin omgivning (luften) och utöver det som sagt löser syrgas väldigt dåligt och därmed inte ens kan komma upp i luftens syrgaskoncentration.
        Den förste att gå Ad Hominem förlorar

Kommentera

Ursprungligen postat av Dalis Visa inlägg
          Det är, med tanke på omständigheterna absolut 100% omöjligt att döda fisken via syreförgiftning utan att tillföra ren syrgas till vattnet, och även då lär det bli väldigt svårt pga vattens extremt dåliga förmåga att lösa syrgas. Att få för mycket syre i vattnet är mao inget att oroa sig över då det aldrig kan uppnå en högre koncentration än sin omgivning (luften) och utöver det som sagt löser syrgas väldigt dåligt och därmed inte ens kan komma upp i luftens syrgaskoncentration.
          JAg vet en fiskodling (öring) som råkade slå ut ett helt bestånd fiskyngel pga av syrgasbildning i fiskkroppen men genom att andra pumparna så att vattnet, så att säga; slog söner ytan så blev man av med problemt.
          Är ganska säker på att syrgas inte tillsattes men där är jag osäker.

Hur som helst är inte det det viktiga i tråden, det är att man inte beter sig ovanstående och fördummar frågor som folk har.
          A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

JAg vet en fiskodling (öring) som råkade slå ut ett helt bestånd fiskyngel pga av syrgasbildning i fiskkroppen men genom att andra pumparna så att vattnet, så att säga; slog söner ytan så blev man av med problemt.
            Är ganska säker på att syrgas inte tillsattes men där är jag osäker.

Hur som helst är inte det det viktiga i tråden, det är att man inte beter sig ovanstående och fördummar frågor som folk har.
            Låter oerhört underligt i mina öron efter ett gäng kurser i zoofysiologi, kemi mm. men jag tänker inte säga att det är omöjligt förrän jag har hört efter med nån kunnig professor om saken. För mej låter det snarare som om de har dött av t.ex nitritakumullering i blodet eller dylikt eftersom man om man betraktar diffusionslagarna kan förvänta sig att överskottssyre (om sånt nu kan uppstå) borde avgå till luften i omgivningen. Men som sagt ska jag höra efter om saken om det nu inte råkar finnas nån med expertkunskap om saken här på forumet? Limnos?
            Den förste att gå Ad Hominem förlorar

Kommentera

Vad har du köpt för pump?

Jag köpte nämligen en cormoran för ett par veckor sen, höll i 8dygn! Köpte mig en rapala igår, den slutade precis att gå! Så nu får jag frysa in mina sista 15 mörtar!
              sigpic
              www.bjornsfisketrosa.blogspot.com

Kommentera

För det första så trodde jag inte att dem kunde dö av för mkt syre, men jag va inte säker så jag frågade. men som ni säger tycker jag det är så jävla onödigt att hacka på folk osv. vi kan olika mycket, om olika saker. den pumen jag har köpte jag på zoo i stan här jag bor och den heter typ elite 850 elller nått sånt tack för mer svar !
                [FONT="Palatino Linotype"]The pike is the winner of all fights, without the fight against me ![/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av LantzFisk1 Visa inlägg
                  För det första så trodde jag inte att dem kunde dö av för mkt syre, men jag va inte säker så jag frågade. men som ni säger tycker jag det är så jävla onödigt att hacka på folk osv. vi kan olika mycket, om olika saker. den pumen jag har köpte jag på zoo i stan här jag bor och den heter typ elite 850 elller nått sånt tack för mer svar !
                  Jag tror det kommer gå perfekt för dig iallfall Lantzfisk, helt säker! Pumpen du köpte klarar absolut din tunna. Lycka till vännen!

Kommentera

Ursprungligen postat av GäddBjörn Visa inlägg
                    Vad har du köpt för pump?

Jag köpte nämligen en cormoran för ett par veckor sen, höll i 8dygn! Köpte mig en rapala igår, den slutade precis att gå! Så nu får jag frysa in mina sista 15 mörtar!
                    Om jag vore du skulle jag köpa något som liknar denna, om du inte har lust att beställa via nätet.

Det är en bra pump som klarar tunnor upp till 250-300l.

Ska du dessutom inte hålla mer än kanske 10-40 mört så funkar den utmärkt.

Kommentera

Är ganska säker på att syrgas inte tillsattes men där är jag osäker
                      Jag tror inte heller att det går att få för hög syrehalt med hjälp av vanliga syrepumpar. Skulle det rent teoretiskt gå att få ner "för mycket syre" ner i vattnet så skulle detta snabbt övergå till luften genom vattenytan.
                      Själv har jag tvåpumpar igång hos mina mört. En har en stråle som faller ner i vattnet och den andra har jag nere i botten på min fyrkantiga tunnan så att vattnet cirkulerar ordentligt.
                      Bästa bäcköringstället när jag var liten var i bakvattnet vid ett 60cm fall. Där om någonstans borde det vara det allra högsta syrehalten som kan uppnås.

Som redan är skrivet ovan håll mörtarna så kallt som möjligt. Med pumpar i tunnan klarar den från frysning vid ett par minusgrader. För tillfället bor mina inne. Jag brukar ha lite salt i vattnet och inbillar mig att det får dem att må lite bättre. Inga belägg för detta men det verkar i alla fall inte påverka dem negativt. En liten nypa bara så det blir promilllehalter vi talar om.
                      Lycka till, Tok-Torsten
                      Hej, Tok-Torsten

It's not the kill, it's the thrill of the chase.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                      11 svar
                      13 510 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg jimmy85
                      av jimmy85