Vårfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vårfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vårfiske

Vår fiske efter Gädda,, fluga vs spinn,, kan de vara nåt ??
    själv e jag flugfiskefreak efter vår gäddor,
    har ett exempel:
    Jag å en polare var ute i en vik på Hjälmaren en tidig vår,jag körde me fluga i flytring han körde från båt med spinnfiske,,efter ett par timmar stog det 10-2 till mej,,senare körde han med "svävande" vobblers, reultatae efter dagens fiske blev 15-9 till mej, ganska otroligt faktiskt,,

nån mer som tycker att fluga är bättre än spinn i vissa fall ??

Sådär är det alltid, 2 saker kan aldrig vara dominanta, sen så beror det mycket på skickligheten mellan fiskarna också.

Jag brukar t.ex. spöa min brorsa i vissa fall med 4-5 gånger mer abborrar då jag kör fluga och han kör små jiggar.

Kommentera

Jag kan tänka mig att en väl grässkyddad fluga har enorma fördelar framför ett vassdrag inne i vegetationsrka lekvikar. Mycket skräp hänger ju sig framför draget lika fullt. Men i öppnare vatten och större djup utanför vegetationsbankarna är jag inte lika säker på utgången. Men vem fiskar för att prestera fisk i alla lägen? Är det inte tillräckligt spännande om man tror sig ha chansen till fångst? Och den torde ju både spinnfiskaren och flugfiskaren ha.
      Senast ändrad av BeBest; 2004-03-07, 09:30.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Originally posted by BeBest
        Jag kan tänka mig att en väl grässkyddad fluga har enorma fördelar framför ett vassdrag inne i vegetationsrka lekvikar. Mycket skräp hänger ju sig framför draget lika fullt. Men i öppnare vatten och större djup utanför vegetationsbankarna är jag inte lika säker på utgången. Men vem fiskar för att prestera fisk i alla lägen? Är det inte tillräckligt spännande om man tror sig ha chansen till fångst? Och den torde ju både spinnfiskaren och flugfiskaren ha.
        Ja du har nog rätt i att spinn är vassare på djupare vatten och på större ytor och sen när vi är ute och fiskar så brukare det alltid vara lite tävling i botten av våra själar även om man inte säger nått om det,,men visst ,den stora kännslan är ju alltid att få vara ute och fiska även om man inte får nån fisk ibland.

Kommentera

Jag har varit ute med flugfiskare och fiskat Gädda, i nästan alla fall har flugfiskaren faktiskt fått mer, MEN inte i ett enda fall har fluga givit de största Gäddorna. De små lekhannarna är uppenbarligen väldigt förtjusta i flugor.
          sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
          11 svar
          13 548 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg jimmy85