Fiske efter Faren - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske efter Faren

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiske efter Faren

Tja, Jag söker lite information och tips om Farenfiske, går knappt att hitta något ute på webben ifl. Platser, beten, eventuellt vilken mäsk jag ska använda mig utav osv? Vill helst skippa fisk som braxen och mört. Vi ska för övrigt fiska i Osbysjön och målet är att kolla medelvikten och längden på fisken m.m. Så vi behöver allt hjälp som vi kan få!
    sigpic

Verkligen ingen som fiskar Faren i Skåne? eller överhuvudtaget?
    sigpic

Kommentera

Jag har fiskat en hel del Faren, men då rör det sig om fiske i strömmande vatten. Då är fisket koncentrerat till tiden innan leken på våren. Mäskning behövs inte, då fisket är ganska rörligt. Visst sitter du en hel del stilla på en plats, men mäsket skulle locka till sig alldeles för mkt mört. Fiska bakvatten och lite mer lungflytande sträckor. Sjö fisket får nån annan svara på.

Kommentera

Tack Hasse, Nyttig information i vilket fall som helst!. Kommer säkert ha nytta av det du skrivit i framtiden. Hoppas på att det finns fler Faren fiskare som du där ute, men som även har erfarenhet av fiske i sjö.
        sigpic

Kommentera

Hej Arek!
          Jag har fiskat en hel del i Osbysjön! Mest har det varit riktat fiske efter karp men även efter faren. Jag tycker faren är en spännande fisk som är lite annorlunda än andra. Min erfarenhet från sjön är att du ska leta upp djup på minst 2-3meter. Ju djupare dess bättre. Jag har fiskat med feeder och som bete har det funkat med både maggot,majs och mask. Mört och braxen har jag inte haft problem med. Däremot finns det mycket o ganska stora björknor i sjön.
          Oftast när man feederfiskar så får man bara björknor i början,sedan blir det helt dött på mäskplatsen och då vet man att faren är på ingång. Vet inte om de skrämmer iväg andra arter eller det bara slumpar sig så. Det har hänt många gånger att det varit så,även på andra ställen jag fiskat faren på. När faren väl har kommit in på mäskplatsen så hugger i regel inga andra arter. Det finns djupkarta över sjön så du kan lätt hitta platser du kan sitta på från land.

Lycka till!
          Togge

Kommentera

Tackar togge!, jag var med och lade ut nät i Osbysjön i höstas för att få upp lite gös som skulle användas i forskningssyfte, det var en som skulle kolla maginnehållet och se om gösen föredrar abborre eller mört i respektive klart och grumligt vatten. Men nu till saken, vi fick en jäkla massa faren vid campingen, många låg vid runt 400-500 gram men vi fick även upp en som vägde runt 700 g. Vi tänkte börja att starta vår lilla expedition där och sen eventuellt söka oss fram. Tack för alla hjälp återigen!.
            sigpic

Kommentera

Tjäna!

Vad blev det för resultat? Vad föredrog gösen? Det är riktigt gott om faren i sjön som du märkte. Jag vet att Naturbruksgymnasiet tagit faren på bort mot 9hg på nät! När man metar ligger snittvikten på runt 4-5 hg,så det stämmer väl ganska bra med vad du fick på näten. Längs med campingsidan finns de djupaste partierna i sjön,så hittar du en bra plats att sitta där är det nog inte fel..
              Kvällsfiske har gett mest,oftast sista halvtimmen innan det blir mörkt,så kör inte hem för tidigt. På Näset kan du oxå testa. Där kan du lätt komma ut till en tre m på några ställen.

Hälsningar
              Togge

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
              14 svar
              3 123 visningar
              0 gillar