Egen liten damm - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Egen liten damm

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Egen liten damm

Min far har fått tillåtelse av en markägare att ta hand om och utnyttja en liten damm där det idag enligt uppgifter ska finnas bla ruda, kräftor, gädda och även tidigare regnbåge.

Min fråga är då: Hur ska man gå till väga för att sätta i några regnbågar. För det första så borde man väll göra sig av med gäddan som finns där..

Sen undrar jag också vad man ska göra med rudorna, dom gör väll nytta och håller lite rent?
    Enl markägeren så hade han försökt bli av med dom (därav gäddan) för att han hade hört att dom skräpade ner, men de tycker jag dock låter konstigt?

Hur funkar det om man skulle sätta in karp?

Om gäddan: Själv skulle jag skita i att det finns gäddor i dammen - visst kommer de äta en och annan liten båge, men å andra sidan kommer du om några år kanske ha möjlighet att få en riktig grisgädda i dammen. Är det mest smågädda så är det skitsamma eftersom de kan göra marginell skillnad (en kilosgädda sätter ogärna i sig fångstfärdiga regnbågar i kilosformat).
    Angående rudorna så stämmer det till viss del att de skitar ner, de äter inte gärna växtdelar, precis som vanlig karp också undviker detta. Alla karpfiskar bökar runt i bottensedimentet i sin jakt på larver, och är de riktigt många så frigör de väldigt mycket näringsämnen (som annars blir oförbrukade i en syrefri miljö), vilket kan leda till övergödning i det långa loppat. Är de inte oskäligt mycket av dem kan du lika gärna låta dem vara eftersom effekten då blir marginell.
    Jag har ingen egen erfarenhet av att sätta regnbåge, men ett tillstånd från länsstyrelsen behöver du antagligen (åtminståne om det finns ett in och utlopp, men kolla upp detta INNAN, annars kan det bli dyrt)
    Karp har samma effekt som alla andra cyprinider - de bökar mycket på botten och rör därmed runt sedimentet, som frigör näringsämnen (och i värsta fall gamla miljösynder såsom tungmetaller etc) och för in dem i näringsväven igen. Den enda (mig veterligen) arten som har "motsatt" effekt, är gräskarpen som faktiskt gärna äter växtdelar och kan förhindra att dammen växer igen, dessa är dessutom löjligt roliga att fånga på frilinat bröd. Dock är gräskarpar mycket dyra och finns det risk för predation på dem behöver man ha fiskar på några kilo, vilket är ännu dyrare.
    Hör av dig till fiskerikonsulenten på din närmsta länsstyrelse, han hjälper dig säkerligen med tillvägagångssätt om både tillstånd och praktiska råd.
    Ett annat tips är att gå ihop ett gäng för att det inte ska bli för dyrt, då kanske ni har råd med både gräskarp (det behövs ganska många för att ge en effekt) och regnbåge.

Kommentera

Tack för ett mycke bra svar, det tåls att tänka på.
      Det ska sägas att det är en välidgt liten damm/pöl, jag har inte själv sett den men kanske 15-20m och ca 2,5 m djup. så de handlar ju inte om några stora mängder fisk.

Kommentera

Är den så liten så skulle du kunna pumpa ur vattnet och plocka bort icke önskvärd fisk. Tar nog nåt dygn att tömma den men...
        Feskepöjk

www.freewebs.com/specimenstalkers

Kommentera

Tanken är att den ska pumpas ur, åtminstånde delvis... Tack för dom användbara tipsen, om det är nån som har nått mera användbart att komma med så är tas det gärna emot!

Kommentera

Om den är så pass grund? Då bör du se till att ha en vak eller 2 någonstans när isen lägger sig. Det finns speciella doppvärmare för trädgårds dammar t.ex. som du kan hänga på något slags spö.

Kollla PH värdet innan du sätter Regnbågen. Rudor och Gädda klarar lägre PH, så att även om de trivs, är det ingen garanti för att bågen gör det. Ta ett prov på våren också. Tror att Apoteket har sådana mätare för en billig slant.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2010-03-25, 21:25.
            What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Först å främst. Jag är avis, jag vill också ha en egen damm. Men men.
              Tillstånd först och främst. Om vi antar att den som stoppade i regnbåge första gången gjorde rätt för sig och ansökte om tillstånd så skall det redan finnas på länsstyrelsen och då vara mycket lättare att fortsättningsvis släppa ut det.
              Om inte, så måste du (rent juridiskt) söka ett tillstånd för att plantera ut. Och det spelar ingen roll vad du tänk plantera ut. Tyvärr är det här ärenden som (iaf i Värmland) tar lång tid att handlägga (vårt karptillstånd tog 1½ år...) så använd det du har först och planera för framtiden.

När det gäller pH så är det en sanning med modifikation. pH är viktigt för de flesta arter, även regnbåge men när man planterar ut fångstfärdig fisk så spelar det inte så stor roll. Risken (sannolikheten) för att du ska få regnbåge som förökar sig i dammen är väldigt liten och det är främst vid föryngring som effekterna av lågt pH kommer till känna.

Beroende på hur stor dammen är samt om de ursprungliga uppgifterna stämmer (gädda, ruda, kräfta) så har du olika saker att ta ställning till. Rudor skapar, om de får husera själva på ett ställe, ofta tusenbrödrabestånd. Det här slipper du förhoppningsvis om du har gädda i dammen så sett ur den synvinkeln så är det kanon. Du kanske har riktigt fina fiskbara rudor där?
              Kräftor är kul och förökar sig kräftorna så behöver du inte vara bekymrad över pH-värdet, de är väldigt kräsna. Trivs kräftorna och det finns många av dem så finns det förmodligen inga eller åtminstone väldigt få växter på bottnen. En nackdel om du t.ex. vill plantera in karp.
              Ta en tur dit nu och fiska, ta reda på vad som finns och lägg upp en strategi.

Lycka till! //Jan

Kommentera

Tack för alla bra svar!
                Jag ska åka dit i morgon och kolla ur det ser ut, jag har ju ingen aning om hur bestånden av fisken ser ut.. de ska bli spännande.

Enligt uppgifter ska dammen inte ha någon kontakt med havet utan bara färskvatten. Så det borde väl betyda ett bra PH?

Och som jag sa, min far har bara fått tillstånd att sköta och och utnyttja dammen, han har inte blivit ägare av denna, så jag vet inte hur de funkar med tillstånden och sånt.

Ska bli väldigt spännande det här lilla projektet

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                14 svar
                3 123 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg uditsen