Sumpgas/Syrebrist? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sumpgas/Syrebrist?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sumpgas/Syrebrist?

Var ut & anglade här i veckan, på ett nytt ställe som jag inte har fiskat på förut.
    Vi hittade en fin stor vik som vi bestämde oss för att prova..Satte ut ca 20 don, 5 av dom i en liten vass vik som såg riktigt giftig ut. det tog bara minuter innan första flaggen kom,utanför "lillviken" fisket var bra, förutom i lilla vass viken. Till slut gick vi & kolla mörtarna i "lillviken" & dom var helt stendöda & stela, konstigt med tanke på att alla andra mörtar levde på som vanligt, nåväl vi bytte ut mörtarna & kollade igen efter en 40 min. Samma sak stendöda & stela.

Vad kan det vara? det var inte jättegrunt direkt heller, omkring 1.5 meter kanske.
    Nån som tro sig ha ett svar?

Bye the way så tappa jag min livs största gädda i veckan, fick tamme fan inte upp tjockisen i hålet.. Finns inget värre än att tappa storgäddan, fan va man grämer sig.

Mvh
    Finns det nåt som slår en dag på sjön?

Samma sak har hänt i vår damm här hemma. Alla fiskar låg döda när isen smällt. Läste senare en artikel om att samma sak hade hänt på flera ställen i skåne. Anledningen till denna fiskdöd var att det legat snö på isen för länge och hade hindrat växterna i vattnet från att få något solljus. Då kan inte fotosyntesen ske i växterna och det bildas därför inget syre. fiskarna har alltså dött av syrebrist.

Men det verkar ganska konstigt att detta bara skulle ske på ett visst ställe i viken. I vår damm dog i princip alla fiskar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
    64 svar
    15 450 visningar
    1 gilla
    Senaste inlägg .art
    av .art