gäddmete redan nu?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

gäddmete redan nu??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• gäddmete redan nu??

Har lite funderingar om gäddmete.

Det är ju den 13 mars nu men det är ju +grader på dagarna. Är det för tidigt att börja flötmeta gädda? Såg idag att ån här i hallsta är öppen men utanför ån går det bara en öppning på kanske 20 meter. Tror ni gäddorna i ån eller utanför ån har kommit igång ännu?

Vilken utrustning passar sig för gäddmete? Om jag ska langa iväg en 15cm mört? Måste jag ha någon gäddpåk? Har testat kört med stömming och 20g flöte och det funkade väl hyffsat fast en mört e ju lite tyngre..

Ska inhandla mig en grövre spö nån gång senare men undrar om ett spö som klarar 40gram kan klara det här fiskesättet?
    Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Joo ett 40g spö funkar ju men man får ta det lite lungt och räckvidden blir ju lite begränsad.

Kommentera

Jag tror lätt att det kan fungera i ån där.
      Ett spö klassat till <40 gram fungerar, men är inte allt för skönt att kasta med. Har du otur så pajar spöringarna.
      Sporten i sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara.

Kommentera

Gäddan är naturligtvis igång =)..Annars hade du väl knappast fått något på ismetet? =)...Skitfiske!

Kommentera

nu innan leken borde det kanske vara lite svårare för då är dom no lite sega.. men efter så tror ja absolut de.. vissa gäddor leker ju under isen så snart kan dom va riktigt i farten.. =P
          oskar (ogge) stenberg

Kommentera

Ska testa det kan ju inte mer än gå åt H*vete Har ett gammal klass <40 spö så pajar ringarna blir det nog ombyggt till ett ismete spö eller liknade
            Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Originally posted by kenta_85
              Ska testa det kan ju inte mer än gå åt H*vete Har ett gammal klass <40 spö så pajar ringarna blir det nog ombyggt till ett ismete spö eller liknade
              Var inte rädd för att bomma. Använd det till din fördel istället.
              Sporten i sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara.

Kommentera

Naturligtvis kan du ta gäddan på mete nu.Varför skulle det inte gå? Gäddan äter även i mars.
                För tre veckor sen tog jag tre gäddor på spinn i Mälaren, igår missade polaren en 5+ på spinn, också det i Mälaren.
                Om gäddan hinner ifatt ett spinnbete så fixar hon nog en mört också.

//Stefan
                Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

mm Fast är osäker på att det blir mete endå i morrn kan va lite svårt att fåtag i mört kom jag på då fiskaffären inte har öppet Men nog ska man väl kunna doppa lite korkar i vattnet endå.
                  Vad brukar funka så här sent/ tidigt på vintern/våren? Är det jigg, skeddrag eller störrsta färg gladaste wobblern som gäller?

Kommentera

kop ett karp spo, perfekt att daga ivag en 50grams mort..de behover ju inte kosta sa mk, du kan nag fa ett skapligt spo for en femhundring.
                    Bodybuilding och specimenfiske Is The Shit!!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 123 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uditsen
                    av uditsen