Är storabborrar äckliga? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är storabborrar äckliga?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

prova annars att göra sushi med abborre, det blir kanon. Gös är iofs ännu bättre då storleken ofta är numret större och därför är lättare att hantera och göra snygga bitar av.

Kommentera

Abborre är i mina smaklökar den absolut godaste fisken. Brukar inte vara några problem med storleken. Är de i minsta laget tar man någon extra, är de tillräckligt stora slänger man tillbaka de som ej behövs.
      En eller annan storabborre mindre spelar ingen roll, abborre är ju sveriges vanligaste fisk!!!

Kommentera

Äter gärna abborre och kanske ännu hellre gös, men att låta större individer simma kvar tillfredställer ju både mage och själ om man säger så; matfisk på bordet och troféfiskar i vattnet. Två flugor på smällen liksom :-) Riktiga präktborrar växer inte på träd även om det är en av landets vanligaste fisk.

Kommentera

"En eller annan storabborre mindre spelar ingen roll, abborre är ju sveriges vanligaste fisk!!!"

Det stämmer väl iofs, men vi är många som fiskar. I synnerhet i mindre sjöar är det ganska lätt att mer eller mindre ödelägga ett bestånd av större abborrar. Sen tar det 10-15 år igen innan det är lönt att fiska. I praktiken tar det ännu längre tid eftersom det alltid är folk som provar på de forna storabborrplatser och då tar hand om "uppväxarna" på +5 hekto som ska bli stora.

Släpp gärna tillbaka de större romstinna fiskarna, om inte annat för att kunna återkomma till ett roligt fiske även nästa gång.

Till och med i skärgården går det att påverka abborrbestånden med sportfiske. Man kan nog inte utrota abborren men det är fullt möjligt att få bort de abborrar som är roliga att fiska efter. Kommer man rätt på hösten så går det att få sopsäcksvis med abborre med sig hem om man absolut måste ta rätt på all fisk.

Så enligt mitt tycke så ska man absolut äta abborre men släpp gärna tillbaka abborrar över 8 hekto, och ta inte hem abborre sopsäcksvis!
          Senast ändrad av KG?; 2004-03-19, 11:31.

Kommentera

Originally posted by bålgetingen
            En stor borre från en av våra stora sjöar smakar bättre än en från en liten sjö där den säker växt långsammare.

Är lite avundsjuk på den som blir mätt i magen genom att sätta
            krokar i munnen på en fisk och dra den genom vattnet för att sedan kroka av den när den är helt slut. Jag måste tyvärr äta
            djur och grönsaker för att bli mätt.
            Jag tycker du ska sluta fiska om du anser att det är djurplågeri. Fisken plågas inte mindre när den "dras genom vattnet" bara för att den slås ihjäl efteråt.

Kommentera

Jag brukar först ta med abborre hem när den väger minst 7-8hg och ju större desto bättre, för då behöver man inte rensa lika många fiskar

Kommentera

J.E>

Håller med, när jag bor i Vågträsk så fiskar jag för att äta, och om jag då får några större så väljer jag ju dem.

Kommentera

Ändå kallar ni er sportfiskare eller? Husbehovsfiskare är ert rätta namn med tanke på att ni fiskar främst för matvärdets skull. Själv anser jag det urbota dumt att käka troféfiskarna istället för matfisken i måttlig storlek. Primärt är ju drivkraften att få så stor fisk som möjligt, i alla fall för egen del. Då vore det ju att sätta krokben på sig själv genom att plocka bort de fiskar jag trängtar efter att försöka lura, eller hur? Nåja var å en gör ju efter eget huvud men ta en funderar på vilka vatten ni helst vill fiska i...

Kommentera

Att döda djur är alltid djurplågeri, men att fiska och sedan snabbt döda den för att vilja använda dom till mat anser jag är mindre djurplågeri än dödandet som pågår på slakterier väldren över. Jag fiskar för jag tycker det är roligt samt att jag samtidigt kan få lite god mat.
                    Jag lider som fan när jag mot min vilja fångar en för liten eller olovlig fisk där krokarna kan sitta vart som helst.

Originally posted by KG?
                    Jag tycker du ska sluta fiska om du anser att det är djurplågeri. Fisken plågas inte mindre när den "dras genom vattnet" bara för att den slås ihjäl efteråt.
                    Sponsor: tigern

Kommentera

Originally posted by m@
                      Ändå kallar ni er sportfiskare eller? Husbehovsfiskare är ert rätta namn med tanke på att ni fiskar främst för matvärdets skull. Själv anser jag det urbota dumt att käka troféfiskarna istället för matfisken i måttlig storlek. Primärt är ju drivkraften att få så stor fisk som möjligt, i alla fall för egen del. Då vore det ju att sätta krokben på sig själv genom att plocka bort de fiskar jag trängtar efter att försöka lura, eller hur? Nåja var å en gör ju efter eget huvud men ta en funderar på vilka vatten ni helst vill fiska i...
                      Tror att J-E skämtar....Kollar mna in fotografier på det han kallar matborrar så väger dom knappast 7 hekto.......Själv käkar jag bara abborre över 1,5 kilo, lite sport ska det vara.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
                      22 svar
                      3 441 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nextline  
                      Startad av geson, 2010-08-05, 15:29