Hur fort simmar en Gädda? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur fort simmar en Gädda?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hur snabbt kan man veva hem ett bete, tjae låt oss säga en Buster Jerk.
    Med en multi rulle, utväxling 5,3:1? Om man vevar det snabbaste man nånsin kan?
    Så snabbt du bara klarar av. du hinner ändå inte undan . . .

Detta hände en fiskedag, hade provat det mesta, sen junidag men ingen fisk, provat allt slowspinn spinnstopp, wobbler spinnare skeddrag mm. Låg ankrad och kastade runt i en rund vik när jag plötsligt i utkastet bara kände att Näää nu fan fåre va nog å började tokveva så mycket jag bara kunde för att snabbt få in skiten så jag kunde komma iväg . . . . Då small det. och det small så satans så jag fick slaklina. trodde först att linan gick av innan jag insåg att det va gädda. .

Hoppas detta besvarar lite av din fundering Tvärdraget. . . . . .

svaret är i alla fall INTE fortare än gäddan simmar
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Kan berätta en annan kul händelse som säger en hel del om gäddans acceleration.

Var ute å solade å badade en sommardag, vandrade runt på ön och vadade över en grund vik, va bara 3-4 dc vatten. klart vatten och soligt så man kunde se botten minst 30-35 meter bort när man vandrade.

Gick och tittade ner av en tillfällighet när jag plötsligt nästan kliver på en solgädda, gissar på ca: 2 kg.

Det bara small och blev en stor uppgrumling runt mig, tittade genast upp och ut åt det håll gäddan drog men den borta ur mitt synfällt på tiondelar. säg 30 m på 0,5 sek. även om vi antar att det tog sekunden för mig att titta upp så är det en enorm acceleration. 30m/sek från stillastående och sovande.

Häftig upplevelse va det i alla fall
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Pikopath Visa inlägg
        Joda, men jeg mener å huske at det stod 45cm på boksen til min gamle ProShop. Men man får jo et bilde av hur fort gäddan aksellerer...

Michael
        okey jag skulle inte tro att man klarar att veva ifrån en gädda iallafall
        [FONT="Lucida Console"]Fishermanblood flows in my veins![/FONT]

Kommentera

Har läst någonstans att gäddan kommer upp 35km och det låter rimligt
          Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Har läst någonstans att gäddan kommer upp 35km och det låter rimligt
            Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Ursprungligen postat av axe Visa inlägg
              Så snabbt du bara klarar av. du hinner ändå inte undan . . .

Detta hände en fiskedag, hade provat det mesta, sen junidag men ingen fisk, provat allt slowspinn spinnstopp, wobbler spinnare skeddrag mm. Låg ankrad och kastade runt i en rund vik när jag plötsligt i utkastet bara kände att Näää nu fan fåre va nog å började tokveva så mycket jag bara kunde för att snabbt få in skiten så jag kunde komma iväg . . . . Då small det. och det small så satans så jag fick slaklina. trodde först att linan gick av innan jag insåg att det va gädda. .

Hoppas detta besvarar lite av din fundering Tvärdraget. . . . . .

svaret är i alla fall INTE fortare än gäddan simmar
              Det är inte bara sommarfiske som kan bedrivas fort. Jag har fått flera gäddor i kallt vatten med när man bara tokvevar hem ett jerkbait. Senast nu i veckan 2 ggr. Första var när kompisen som va med fick en gädda och jag skulle veva upp och hjälpa till, då tokvevade jag och stannade 4 meter från båten i en sekund och gjorde sen 2 knyckar o sen brakade helvetet lös (har fått få så brutala hugg). Andra gången var när betet hakat upp sig på tafsen då vevade jag också in fort som fan och trots att jerken snurrade runt i vattnet å hade jag en följare.

Man blir inte sällan överraskad när man är ute.
              I´m the son of rage and love the Jesus of suburbia //Billy Joe Armstrong

Green day på Ullevål 4/6-10
              Green day på Wembley stadium 19/6-10

Green days American idiot musical på broadway 27/2-11

Kommentera

Trevliga och intressanta inlägg i denna tråd, måste jag säga :-)

Slutsats - Veva fort som s*tan så hinner man fiska av mer vatten :-)

Helt klart, Gäddan är brutal...

// Tvärdraget.

Kommentera

Ursprungligen postat av Tvärdraget Visa inlägg
                  Hejsan alla glada sportfiskare!

Hur fort kan en Gädda simma?
                  Simmar en stor gädda snabbare än en liten?
                  Hur fort kan den simma beroende på vatten temp?

Kan du simma? :-)
                  Hur fort? :-)

// Tvärdraget
                  Gädda är väldens snabbaste fisk i starten, accelerationen kan inte matchas av knappt någon fisk dock så är väl hastigheten runt 35 blås när den simmar vanligt. Läs faktan om den, riktigt tuff fisk
                  Fishing Poem:

"Little Trout"
                  I walked one day with the taste for trout, so i got in my boat and headed out, he spotted my bait and began to give chase when my hook ripped into his fishy face, then he looked at me like i was his friend, so i let him go and went out for a nice piece of steak.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                  7 svar
                  1 534 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                  Startad av highfour, 2010-11-10, 13:34