Odlad gädda? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Odlad gädda?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Odlad gädda?

Jag har en liten fråga som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med.
    Utplantering av gäddyngel är vanligt på Åland, vi planterar ut ca. 2,6 miljoner per år. Av dessa överlever väl några procent(1-3%) till vuxen ålder, men det är ju ändå en bra åtgärd för fiskevården. Själv planterar vår stugby ut kanske 200.000-300.000 yngel varje år och effekterna syns i form av mycket smågädda, dvs återväxt.
    Men nu läste jag en del om att man får mycket bättre resultat om man odlar ynglen i damm eller liknande tills de är långa som ett finger, och sedan släpper ut dom.
    Nu till min fråga: Är det någon som vet om en sådan här odling som man kunde göra ett studiebesök. Då skulle man inte behöva pröva sig fram, utan istället göra rätt direkt. Hittar inte så mycket på nätet heller.

Mvh Johan Boman

Grymt att du är engagerad i sånt här! Det jag tycker du ska göra är att ringa någon på länet/kommunen ansvarig för fiskvård och miljöfrågor, berätta för dem hur det ligger till, om de jobbar med det borde de veta om det finns liknande saker runt om i Sverige. De kanske kan leda dig vidare, det kan nog vara svårt att googla fram

Jag tror dock precis som du nämner, att man skall vänta lite innan man släpper ut dem, det verkar ha blivit en väldig tusenbröder effekt nu.

Kommentera

Den formen av utsättning och metod som du beskriver är vanligast med Lax/öring kallas smolt,och dom växer snabbare än gädda.Därför också mer tacksamma att odla i dammar,och överlevnaden blir högre.
      Finland har bättre fiskevård än Sverige.
      Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Hur kan ni likställa utsättningar med fiskevård?

Kommentera

Ursprungligen postat av MastaPike Visa inlägg
          Hur kan ni likställa utsättningar med fiskevård?
          Så du menar att en fiskart som blivit utfiskat i en sjö,aldrig ska få komma tillbaka?? som ett exempel.
          Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Ursprungligen postat av LazziLax Visa inlägg
            Den formen av utsättning och metod som du beskriver är vanligast med Lax/öring kallas smolt,och dom växer snabbare än gädda.Därför också mer tacksamma att odla i dammar,och överlevnaden blir högre.
            Finland har bättre fiskevård än Sverige.
            Tack för era svar! Lax och öring i form av smolt känner jag bra till. Vi har präglingskassar med havsöring som vi årligen släpper ut före isen kommer. Det fungerar bra. Flera fångster på havsöring på 3-5 kg i viken i år så det går bra.

Men med gädda är det annorlunda, du kan inte odla gädda i kass tills den är 5 cm... Eller det kanske går, vad vet jag, men det kan inte vara optimalt. Därför undrar jag om det finns nån befintlig odling i naturdamm.

Mastapike: Vad menar du då? Utan utsättning av havsöring skulle det inte finnas någon på Åland, dom kan nämligen inte leka naturligt här. Men nu har försök med öring från Gotland lyckats bra. Den går upp i diken på grusbäddar och lyckas leka...Så kanske vi får en egen stam nu.
            Att stödutsätta gädda kommer att bli ett måste om vi ska fortsätta fiska gädda.
            Titta bara på Sveriges Ostkust , och det samma börjar hända på Åland nu. Det är något med reproduktionen som inte går bra.

Kommentera

Fick ett tips från fiskeribyrån på Åland nu. Och på finska sidan sätts nästan aldrig yngel ut längre!

Läs här: Gädda sk. sträckt gädda (yngel som efter kläckningen uppfötts i naturnäringsdammar) utplanteras under sommaren (juni - juli) vid 6 - 9 veckors ålder. Ynglena har då en medelstorlek om 5,0 – 7,0 cm.

Nu ska jag prata lite med dessa "krappar" hur dammarna ska utformas.

; )

Gädda 5,0-7,0 cm 0,131-0,169 €/st = 1 kr styck
              Så det är ganska mycket dyrare än yngel, men det kan ju vara värt ändå. Men nu ska jag inte köpa utan odla själv....
              Senast ändrad av boman1979; 2010-05-05, 09:50. Anledning: Priset broder....

Kommentera

Det här myntet har två sidor, som alla andra. Visst kan det tyckas vara bra att plantera in gädda för att få upp stammens storlek men, det finns ju en anledning till att den försvann? Innan man har tagit tag i den problematiken så är det i stort sett bara som att kasta pengar i sjön. :-/

(nu kan det ju iofs vara som så att ni faktiskt har gjort det, alltså eliminerat problemet till att de försvann...)

Kommentera

Men om man inte kan göra något åt orsaken till gäddornas tillbakagång? Om
                  gäddorna inte kan föröka sig normalt, är det inte bättre i så fall att man hjälper
                  dem på traven tills den naturliga reproduktionen funkar igen? Alternativet är
                  i värsta fall att många i sportfiske och turism branschen får lägga ner. Då
                  finns det fortfarande dåligt med gäddor, plus att det inte finns pengar till
                  fiskevård då sportfisketurismen uteblir.

Kommentera

Det är så här: OM man inte gjort nåt åt orsaken till gäddornas tillbakagång så kommer man inte att få igång reproduktionen på ett bra sätt. Det kanske är just där problemet ligger t.ex.? För få lekvikar, störningar vid lek, för låg romöverlevnad, för hög yngeldödlighet beroende på... födobrist som beror på exempelvis konkurrens etc etc... Just nu är det ett P&T-vatten... det funkar, men det är inte optimalt! Det borde ju ligga i allas intresse att få det så naturligt som möjligt (förutom för dem som säljer yngel då...)
                    Som komplement funkar det bra, ett tag... Men att ha inplantering som enda åtgärd tror jag inte är hållbart, för nån.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                    7 svar
                    1 517 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                    Startad av highfour, 2010-11-10, 13:34