Odlad gädda? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Odlad gädda?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av GäddJävel Visa inlägg
    Det är så här: OM man inte gjort nåt åt orsaken till gäddornas tillbakagång så kommer man inte att få igång reproduktionen på ett bra sätt. Det kanske är just där problemet ligger t.ex.? För få lekvikar, störningar vid lek, för låg romöverlevnad, för hög yngeldödlighet beroende på... födobrist som beror på exempelvis konkurrens etc etc... Just nu är det ett P&T-vatten... det funkar, men det är inte optimalt! Det borde ju ligga i allas intresse att få det så naturligt som möjligt (förutom för dem som säljer yngel då...)
    Som komplement funkar det bra, ett tag... Men att ha inplantering som enda åtgärd tror jag inte är hållbart, för nån.
    Vad gäddans tillbakagång beror på vet ingen helt säkert. Man kunde tänka sig att det är vattenmiljön som blivit sämre, men flera andra fiskarter kommer tillbaka och detsamma gäller blåstång t.ex. Fisktrycket på gädda är lokalt mycket stort, men i och med att vi på Åland har mer privata vatten än allmänna, med nästan inget fiske på, så borde det finnas rum där fisken kan reproducera sig i lugn och ro. Fiskeribyrån här säger att det är en naturlig nedgång i gäddstammen och att det är vanligt. Men inte är de 100 % säkra heller, med tanke på svenska ostkusten.
    I kommunen Brändö(längst ut mot finska kusten) minskade fiskekortsförsäljning med 75 %. Finns ingen gädda kvar.
    Självklart är naturliga och livskraftiga stammar det bästa, men nu är trenden bara nedåtgående. Och gäddan betyder väldigt mycket för Åland. Det är en säsongsförlängare.

Kommentera

Ursprungligen postat av MastaPike Visa inlägg
      Hur kan ni likställa utsättningar med fiskevård?

Ytterligare en form av konstgjord andning adderad till vissa andra!
      Hur många miljoner gäddyngel har inte fiskeriverket i onödan slängt bort pengar på? Nu slänger man bort mer pengar på andra projekt.

Kommentera

Håller med Boman,även om trenden är nedåtgående på gäddan så måste den bevaras,samtidigt vad beror nedåt trenden på??som exempel ta kräftorna i Sverige ?? vad tror ni har hänt om vi inte tagit in signalkräftan?? Kräftdöda sjöar,och dom som gillar kräftor håller säkert med mig.
        Jig-fishing är roligast.

Kommentera

LazziLax: Du har totalfel när det gäller kräftorna, en del kräftor överlevde pesten men naturligtvis blev de färre. Det gick dock i cykler. Tyvärr har vi människor inte så mycket tålamod... så signalkräftorna introducerades och resultatet är inge vidare... Flodkräftan är snart utrotad, tack vare dumhet!

Kommentera

I mitt fall kommer jag bara att gräva upp en naturlig damm 0,5 hektar typ, bakom en vassremsa mot havet. Sedan stänga ut mot havet och där sätta ut nykläckta yngel som sedan får växa till sig. Sedan öppnar jag upp så de får simma ut i havsviken och sedan havet. Det är alltså en hjälp på traven till den befintliga leken som sker i viken. Men som av någon anledning inte lyckas, tror jag.

Kommentera

Ursprungligen postat av boman1979 Visa inlägg
              I mitt fall kommer jag bara att gräva upp en naturlig damm 0,5 hektar typ, bakom en vassremsa mot havet. Sedan stänga ut mot havet och där sätta ut nykläckta yngel som sedan får växa till sig. Sedan öppnar jag upp så de får simma ut i havsviken och sedan havet. Det är alltså en hjälp på traven till den befintliga leken som sker i viken. Men som av någon anledning inte lyckas, tror jag.
              Det är väl svårt att påvisa effekt snabbt men skriv gärna och berätta hur det går. Som blivande biolog med akvatisk (eller marin, inte bestämt mig än) inriktning så är jag genuint intresserad.

Kommentera

Ursprungligen postat av GäddJävel Visa inlägg
                LazziLax: Du har totalfel när det gäller kräftorna, en del kräftor överlevde pesten men naturligtvis blev de färre. Det gick dock i cykler. Tyvärr har vi människor inte så mycket tålamod... så signalkräftorna introducerades och resultatet är inge vidare... Flodkräftan är snart utrotad, tack vare dumhet!
                Det är inget vi vet med säkerhet,det är bara spekulationer,sjunker t.ex Ph värdet i en sjö vet vi med säkerhet att kräftorna dör först.
                Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Är det inte att skjuta upp det oundvikliga om reproduktionen inte fungerar och att man därför planterar in mer gädda?

En fin tanke och sak att göra, men man tappar ju en stor del av det naturliga urvalet och därmed borde man ju kunna anse att fiskevård vore en bättre lösning. T.ex. skapa reproduktions lokaler..

Tobias var ju inte och svarade nyss, han sitter ju inne med fruktansvärt mycket kunnande och information så vi får försöka ta till oss så gott vi kan från honom i denna fråga!
                  Http://blogg.dragsosportfishing.se - Team Dragsösportfishing blogg

Kommentera

Ursprungligen postat av Allmana_mini Visa inlägg
                    Är det inte att skjuta upp det oundvikliga om reproduktionen inte fungerar och att man därför planterar in mer gädda?

En fin tanke och sak att göra, men man tappar ju en stor del av det naturliga urvalet och därmed borde man ju kunna anse att fiskevård vore en bättre lösning. T.ex. skapa reproduktions lokaler..

Tobias var ju inte och svarade nyss, han sitter ju inne med fruktansvärt mycket kunnande och information så vi får försöka ta till oss så gott vi kan från honom i denna fråga!
                    Kanske du har rätt, men vi har under lång tid utplanterat sik, havsöring, lax, gädda, lake, gös runt kusterna på Åland. Både yngel och smolt(lax). Fisket har varit stabilt och på många håll mycket bra. Så detta med utsättning av fisk är inget nytt. Det enda som skiljer med min nya idé är att vänta 6-9 veckor så fisken har större chans att överleva. Som beståndet ser ut nu skulle det behövas tror jag. Mörtfiskar finns massvis, och fortsätter öka. Så något är på gång helt klart. Inte för att jag är någon biolog, även om jag skulle vilja det, men att öka predatorstammarna i Östersjön är väl ett övergripande mål för att minska skarpsill m.m.
                    Jag skulle väldigt gärna restaurera lekplatser så som våtmarker och vassängar, MEN det är inte möjligt i mitt fall. Då måste man äga kustremsan som ska åtgärdas. Och jag äger bara totalt 1 km strandlinje varav hälften är bebygd med stugor. Men jag håller med om att det skulle vara den viktigaste åtgärden av alla. Dammar däremot kan jag gräva hur många som helst, och kan man skapa ett vattensystem där dammarna även kan fungera som naturlig lekplats. Men i praktiken vet jag inte hur det fungerar....

Kommentera

här har ni en annan som har reagerat! från dagens lokaltidning.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                      11 svar
                      13 510 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg jimmy85
                      av jimmy85