J-a Abborre...... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

J-a Abborre......

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• J-a Abborre......

Är abborrar dumma eller smarta? Satt och metade med 10-åringen i Kåsjön i helgen. Vi fick några mindre när en stooor abborre dök upp. (Vi såg den tydligt). Den simmar runt maskknippet en stund innan den simmar UPP och kollar flötet en bra stund. Sedan simmar den bort. Vi kastar i flötet en gång till och samma sak upprepas. "Jobbigt va" sa 10-åringen.

Kan den ha lärt sig att undvika mask med flöten ovanför? Hur ska vi bära oss för att fånga sådana här smarta firrar?

Ju äldre fisken blir ju smartare bli den, samma sak händer med oss människor ( oftast ). Samma sak med gäddan, de mindre är mycket glupskare än de stora som man vill ha. Testa bottenmete eller fiska med ett mindre flöte.
    sigpic

Kommentera

Med en hjärna stor som din tumnagel(om abborren är riktigt stor) så kan man inte räkna med mycket intelligens :P

Hur en fisk beter sig har inte med intelligens att göra utan en kombination av inlärt beteende och rent genetiska drag.
      En abborre till exempel går över från att inte äta andra fiskar efter något år, en del fortsätter att äta majs, mask mm lika gärna som att äta andra fiskar medan andra individer nästan uteslutande livnär sig på annan fisk.

Kasta i en röd-vit wobbler av mindre modell nästa gång och se om abborren inte hugger på den hellre än på masken eller det stilla guppande flötet

Kommentera

jag tror bara inte att den var hungrig. men den kanske inte vill ha en liten mask om fisken var stor . den kanske vill ha småfisk som mättar mer. den kanske är som gäddan att när den blir stor så äter den inte särskillt ofta. o när den väl äter kanske den vill ha en fisk eller något. ta med ett pimpelspö nässta gång och tästa så kanske den blir mer intreserad

Kommentera

Sonen och jag kommer definitivt att testa bottenmete och annat bete. Han har t.ex. fått smågäddor på sitt mete och blev riktigt taggad att få upp "omöjliga" abborrar. Tack för tipsen.

Kommentera

jag vet flera guider, jag själv inräknad, som menar att gäddor blir "dragvana" det vill säga om dom huggit på en wobbler och blir återutsatt blir den försiktigare överlag och den hugger inte på samma wobbler igen. Men det finns självklart undantag, jag har själv fått samma 4 kg gädda 3 gånger samma dag. men den var sjuk(bölder och mager). det finns nya studier på gädda som hugger på mört för att sedan bli återutsatta och sedan inte hugga på mört igen, först efter 3 veckor. och då var hugget försiktigt med mycket "tittande och tvekande" före.

kanske din borre har varit med förr?

Kommentera

En fin 8 kilos gädda tog förra våren på samma "spot" och på samma bete, 20 min efter första återutsättandet...

Kommentera

Kan ha varit en så pass gammal abborre att den blivit dement och glömt hur den ska äta.

Kommentera

I boken "så fångar du storgäddan" av Luis Rasmussen kan du läsa om en gädda han tog 8 gånger (något i den stilen, har inte boken framför mig så kan inte kolla upp) på samma ställe under några månaders tid och den bet ALDRIG på samma bete två gånger på raken. Luis metade upp gäddan med olika fiskar som bete.

Kommentera

Ursprungligen postat av Ackis Visa inlägg
                    Är abborrar dumma eller smarta? Satt och metade med 10-åringen i Kåsjön i helgen. Vi fick några mindre när en stooor abborre dök upp. (Vi såg den tydligt). Den simmar runt maskknippet en stund innan den simmar UPP och kollar flötet en bra stund. Sedan simmar den bort. Vi kastar i flötet en gång till och samma sak upprepas. "Jobbigt va" sa 10-åringen.

Kan den ha lärt sig att undvika mask med flöten ovanför? Hur ska vi bära oss för att fånga sådana här smarta firrar?
                    Bara nyfiken skulle jag tro.
                    Mindre abborre verkar ju äta allt.
                    I varje motgång finns ett frö till framgång.....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 123 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uditsen
                    av uditsen