C&R av gädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

C&R av gädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• C&R av gädda

Var nyss ute och fiska på Östra Lägern. Hade kört samma rutt om och om igen här i viken utan resultat. Slängde på en färgstark Swim whizz och dröjde inte många meter innan det högg. Hade ingen hov då det bara för otur med sig till fisket här i sjön, så fick använda lipgripen. Han blev rätt labil när vi lyfta in han i båten och skaka rätt mycket. Nyvässade krokar och ingen tång så fick vi åka tillbaka till stugan.

Nu till frågan. Hur länge kan gäddan klara sig om man har den hängandes på det viset? Tog kanske 5-10 min från att vi fick upp den till att vi var på land och fått ut krokarna. Fyllde en ölburk med vatten som vi hällde på han o i munnen på vägen in. Sen skulle jag släppa i han och det dröjde bra länge innan han visa livstecken. 5-10min fram o tillbaka innan han började parera vinklingarna. Till slus simma han iväg sakta men i större cirklar och kom upp till ytan ibland. Tills slut dök han iaf men vet inte om han klarar sig. Läst här nånstans att nån sa dem kan klara sig länge på land. Gäddan var på 3kg och i bra skick.

Men vad är skonsammaste sättet att ta upp en gädda på eller fisk i allmänhet? Hur länge kan man tvingas köra fram o tillbaka med fisken? Era erfarenheter?
    Senast ändrad av Asys85; 2010-07-01, 21:01.

5 - 10 min är lång tid uppe på land

Kommentera

Sånt här kan göra mej tokig... men det ska jag inte bli.... timmarna innan semestern!
      Ett tips för framtiden - ta med rätt grejer. Du "missade" tydligen inte spöt,ölburken eller Swim whizzén, men en tång / kroklossare... prioriteringsmiss.
      Alla har vi gjort tavlor... men helst vill man ju inte höra talas om sånna här debackel!
      Lycka till...

Kommentera

Om man har tänkt släppa tillbaka det man fångar så är det väl bra att ha med sig rätt grejjer det kan jag hålla med om. Men när man väl står där och inser att man inte får loss kroken och man vet att det kommer att ta en stund (5-10 min i det här fallet) att lösa problemet borde man inte istället välja att offra gäddan o ge den en smäll. De är ju inte direkt utrotningshotade som art så då tycker jag nog att man måste väga fiskens taskiga situation mot vår egen vinning med C&R.

Kommentera

Det allra bästa vore om ni hade en karpsäck/vågsäck som gäddan kunde ligga i tills ni kunde hämtat tång eller varför inte en avbitare om den svalt krokarna helt.

Att dom kan klara sig länge på land kan nog debatteras ett bra tag. Dom KAN vara uppe på land i säkert 10-15min eller mera innan den helt stänger av sina andningsorgan. Men 10min är rätt mycket, och den tog nog också stor skada utav det med.

Kommentera

Ursprungligen postat av Asys85 Visa inlägg
            Var nyss ute och fiska på Östra Lägern. Hade kört samma rutt om och om igen här i viken utan resultat. Slängde på en färgstark Swim whizz och dröjde inte många meter innan det högg. Hade ingen hov då det bara för otur med sig till fisket här i sjön, så fick använda lipgripen. Han blev rätt labil när vi lyfta in han i båten och skaka rätt mycket. Nyvässade krokar och ingen tång så fick vi åka tillbaka till stugan.

Nu till frågan. Hur länge kan gäddan klara sig om man har den hängandes på det viset? Tog kanske 5-10 min från att vi fick upp den till att vi var på land och fått ut krokarna. Fyllde en ölburk med vatten som vi hällde på han o i munnen på vägen in. Sen skulle jag släppa i han och det dröjde bra länge innan han visa livstecken. 5-10min fram o tillbaka innan han började parera vinklingarna. Till slus simma han iväg sakta men i större cirklar och kom upp till ytan ibland. Tills slut dök han iaf men vet inte om han klarar sig. Läst här nånstans att nån sa dem kan klara sig länge på land. Gäddan var på 3kg och i bra skick.

Men vad är skonsammaste sättet att ta upp en gädda på eller fisk i allmänhet? Hur länge kan man tvingas köra fram o tillbaka med fisken? Era erfarenheter?
            Hmmm lite sulligt var det ju, men bra att du frågar så du kan ta lärdom till nästa gång! Ha ALLTID med följande när du fiskar gädda: Tunn trädgårdshandske/lipgrip, Avkrokningsmatta, vågsäck, en rejäl tång, en hookout, digitalvåg och måttband. (jag förespråkar en powercutter oxå för att kunna klippa krokarna i nödfall.)

När du lyfter gäddan är gälgreppet bäst, använd handsken så slipper du rivsåren. (Alt. lipgrip) Men lyft ALDRIG i enbart lipgrippen! Håll en hand bakom "bakre bukfenan" å en i lipgrippen... När du väl får upp gäddan lägg den på en blöt avkrokningsmatta och ta sedan ut draget med hjälp utav hookouten, sitter krokarna för hårt använder du din rejäla tång! Sitter krokarna väldigt illa använder du powercuttern och klipper krokarna. Försök sedan få ut resterande delar! Blöt vågsäcken och lägg i gäddan! Mät gäddan innan du drar igen säcken och väg sedan hela ekipaget. Ta ett par snabba bilder, le å var stolt. sätt sedan tillbaka gäddan. Håll den runt stjärten och dra den fram och tillbaka tills den SJÄLV vill iväg! (Detta kan ta tid ibland men de är vårt ansvar som fiskare!)
            NU har det blivit dags för att väga vågsäcken igen! (T.ex. Gädda+säck=8,2kg... - säck 8hg= 7,6kg gädda) När säcken är tillräckligt blöt bör den väga 5-8hg extra!
            Tips: Satsa på korta, effektiva drillningar, framförallt under sommaren då de är varmare i vattnet så inte fisken drar på sig mjölksyra! (Fisken är i regel piggare under vår och höst när vattnet är kallare.)
            Detta ökar chansen väldigt mycket att den klarar sig! När du får kläm på detta tar det ALDRIG över 5min utan du kommer ner på en 2-3min å då klarar sig fisken utmärkt! Var alltid välutrustad så får du ett mycket trivsammare fiske! Tängerna jag talar om kostar inte mer en någon hundring eller två så de är väl värt att investera i!
            Du har lite schysta tools på följande länk: KLICKA HÄR!
            Skittfiske på dig, och kom i håg att fortsätta bedriva C&R!

MVH.

/Team Perax, Jon Persson
            Senast ändrad av Starjonken; 2010-07-02, 11:11.
            /Team Perax, Jon Persson
            http://teamperax.blogspot.com/

Kommentera

En fisk på land är tex. inte samma sak som ett däggdjur under vatten, en fisk kan klara sig betydligt längre om man ser till att hålla fisken blöt och se till så att inte gälar torkar osv.
              Har ingen koll på om en gädda kan klara sig 5, 10 eller 15 min på land vid bästa möjliga hantering men tycker ändå - om du ändå inte tänkt äta fisken - att du gjorde rätt som släppte den. Givetvis hellre det än att den hamnar i soppen, nu gav du den iaf. en chans att klara sig.

Kommentera

Nästa gång kan du ju hålla gäddan i vattnet med lipgripen.

Kommentera

Tack för svaren, och bra förklaring där Starjonken. Har en tång med den låg desvärre på bryggan och där gör den ju ingen nytta. Men misstag är väl till för att lära sig av. Nu blir det att kolla över utrustningen varje gång innan man åker ut även om det bara blir en kortis för rons skull. Kändes ändå som han återhämta sig rätt bra på slutet när han åkte iväg, bara att det kändes skumt när han åkte upp till ytan. Men tror jag gjorde rätt ändå istället för att bonka ihjäl han!

Använder ni håv eller lipgrip då? Läst någonstans att håven kan skada fisken om man har för grova maskar eller vad det var.

Kommentera

Själv tar jag gälgreppet på alla 3-4kg+ dom mindre tar jag över nacken bara.

Gälgreppet: För försiktigt in handen innanför gälen på gäddan, dra handen högst upp och håll i hårt!
                    Lyft sedan under magen på fisken och ta-dá så är den uppe! Använd en tunn trädgårdshandske som sagt! Gärna lite gummiaktig! Då slipper du fula rivsår på handen. Själv föredrar jag såren på mig före gäddan.. Om den ruskar hål ett mycket bestämt tag men försök vara väldigt följsam i armen.

Lycka till.
                    /Team Perax, Jon Persson
                    http://teamperax.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 123 visningar