Korrekt mätning av fisk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korrekt mätning av fisk?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Korrekt mätning av fisk?

På senare tid har jag uppmärksammat hur pass mycket det kan skilja i längd på en fisk beroende på hur man mäter den.

Jag har sett att folk mäter fiskar på extremt olika sätt, somliga mäter med ett måttband över fisken, måttbandet bildar således ett litet U och fisken får därmed en lite längre längd än om man skulle mäta fisken med en tumstock bredvid fisken eller mot en mätplanka.

Jag har dessutom sett att vissa trycker ihop stjärtfenan vid mätning av fisk. Det innebär också att fisken i fråga mäts till någon/några centimeter längre.

I förrgår tog jag två bilder som illustrerar hur jag menar och visar hur stora skillnaderna kan bli beroende på hur fisken mäts. Dessa finns bifogade. Ursäkta kvaliteten på bilderna... De är tagna lite snabbt med handen rätt upp i vädret.

På bild 1 är fisken mätt över kroppen och stjärtfenan är ihoptryckt. Gäddan mättes då till 108 cm.

På bild två mäts fisken med stelt "måttband" bredvid fisken och mäts då till 104 cm.

Det skiljde alltså 4 cm vilket jag tycker är ganska mycket... Skillnaden lär bli ännu större om det är riktigt feta fiskar vi snackar om.

Så vilket är egentligen det korrekta sättet att mäta fisk på? Personligen tycker jag att det bara känns konstigt att trycka ihop stjärtfenan, och att mäta över fisken med måttband känns betydligt smidigare än att mäta under eller bredvid fisken med en tumstock, om man inte kör den amerikanska stilen och mäter fisken i vattnet.

Som tur är går vi ju inte så mycket efter längd i Sverige men det låter fortfarande bra mycket häftigare med en gädda på 10 pannor och 97 cm än en gädda på 10 pannor och 102 cm, så kom med era åsikter!
    Bifogade filer
    Skitfiske alla

Stjärtfenan ska tryckas ihop så fisken blir så lång som möjligt vid mätning, och man ska mäta mot underlaget som du gör på den understa bilden..
    Kolla in www.sportfiskarna.se -> storfiskregistret -> Regler och Minimivikter

Kommentera

Ursprungligen postat av TattooedAlot Visa inlägg
      Stjärtfenan ska tryckas ihop så fisken blir så lång som möjligt vid mätning, och man ska mäta mot underlaget som du gör på den understa bilden..
      Kolla in www.sportfiskarna.se -> storfiskregistret -> Regler och Minimivikter
      Vart står det att det ska vara mot underlaget?

"Mätning
      Mätning av fisk skall ske enligt skiss och mätningen skall styrkas av minst ett vid mätningen närvarande vittne. Fiskens längd bör anges i anmälan. Önskvärt om också omkrets anges, för plattfiskar anges istället bredd."

Bifogar bilden:

Själv gör jag en blandning av båda. Jag mäter över fisken från nosen till klämd stjärtfena. Givetvis blir längden olika beroende på hur man gör det.

Inget av sätten ger korrekt längd av fisken om fisken har sin rygg helt rakt, om inte fisken är totalt platt.

Om du mäter med måttbandet över fisken kommer den att visa lite längre än vad fiskens raka längd är. Om du mäter under kommer utlästa måttet vara kortare, eftersom fisken är något böjd mot underlaget när man mäter pga att fisken inte är helt platt och tyngdlagen pressar stjärten och huvudet neråt.

Huvudsaken är väl att man jämför likadant när man mäter sina fiskar. Jag ser inget fel med att använda någon av metoderna.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
        Vart står det att det ska vara mot underlaget?
        Du har helt rätt i att det inte står att fisken ska mätas mor underlaget, men om man tolkar bilden som jag gör det så ska mätverktyget inte läggas över fisken utan ligga bredvid den, alternativt att man mäter i luften över fisken.. Det sistnämda lär ju knappast ge bra resultat..

Det finns väl knappast något praktiskt sätt att mäta fiskar annat än att ha dom liggande mot ett plant underlag om man vill ha det så exakt som möjligt.. (iallafall om det handlar om stora exemplar)

Enligt mig är det självklart att rondören i fiskkroppen inte ska tas med i längdmåttet, därför är det platt som gäller helt enkelt..

Kommentera

Ursprungligen postat av TattooedAlot Visa inlägg
          Du har helt rätt i att det inte står att fisken ska mätas mor underlaget, men om man tolkar bilden som jag gör det så ska mätverktyget inte läggas över fisken utan ligga bredvid den, alternativt att man mäter i luften över fisken.. Det sistnämda lär ju knappast ge bra resultat..

Det finns väl knappast något praktiskt sätt att mäta fiskar annat än att ha dom liggande mot ett plant underlag om man vill ha det så exakt som möjligt.. (iallafall om det handlar om stora exemplar)

Enligt mig är det självklart att rondören i fiskkroppen inte ska tas med i längdmåttet, därför är det platt som gäller helt enkelt..

Jag tolkar inte axelns symbol som en mätsticka eller måttband. Endast en angivelse på var ifrån och till var längden av fisken räknas.

Som sagt, felmarginal blir det vare sig du mäter ovanpå eller under fisken. Och som du säger är det ju inte direkt rimligt att mäta dom exakt rakt så man får helt enkelt mäta dom på bräda eller över.

Men ingen av metoderna är fel. Duktiga och ärliga fiskare använder båda metoderna.
          Senast ändrad av Sg; 2010-07-01, 17:05.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
          64 svar
          15 455 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg .art