Gäddfiske... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddfiske...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gäddfiske...

Tjena!

Jag är på väg ut på ett lite längre gäddpass från måndag kväll framåt... Tänkte testa lite nattfiske efter gädda pga. det soliga vädret vi haft de senaste dagarna...

Undrar nu bara om någon har förslag på var, förhoppningsvis de större, gäddorna hittas sommartid...? I skärgården där jag fiskar börjar vattnet vara ganska varmt redan, så kanske jag borde söka dem på djupet... Eller...? Betestips tas gärna emot också.... (Föredrar jerkfiske, men har även utrustning för ex. flötestrolling eller mete...) ...Eller eventuellt trolling..?

Jag investerade i nytt jerkspö samt multiplikatorrulle för en vecka sedan som kostade ca. 3300 kr (330€) så jag hoppas verkligen det är värt pengarna... Någon som har erfarenhet av samma/liknande paket får gärna svara och berätta vad ni tycker om grejerna...

Spö: Broman o Dell Esox Lucius 6,3 40-140 gr
    Rulle: Shimano Calcutta 200B

Tack på förhand för era svar!

grejerna du köpt har jag läst mycket gott om! Så dom bör fungera klockrent, en shimano calcutta är riktigt fin rulle, men börjar det bli minusgrader så vill dom inte vara lika fina som när det är +grader.

Om du ska jerkfiska, börja med att fiska grunt för att se om det finns någon gädda ståendes kvar vid stranden, har inte detta gett dig något reslutat, börjar då söka dig ut mot djuphålor/grynnor. Eller där två vatten möts, där brukar det stå gädda. Syrerikt vatten och håller oftast gott om betesfisk.

Det jag tror mest på att flötestrolla med betesfisk...

tjo flöjt och skit fiske!
    Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Tog ett eftermiddag/kvälls pass i Fredags i Sthlms skärg. med trolling efter gös. Testade ett nytt vatten som tyvärr inte gav några gösar dock ett par gäddor. Dessa stod så djupt som på mellan 7-10m, ytvattnet låg på dryga 21gr.
      Kvällningen/mörkrets inbrott gav dock ingenting på dom djupare delarna, förmodligen hade väl gäddan då gått in på dom lite grundare områderna för att jaga.

Hade på natten såhär års testat grundområden med mycket vegitation, ler och dybotten som hyser mycket betesfisk som tex. Braxen och hoppats på att någon större gädda skulle våga sig in under skydd av mörkret för att jaga.
      Tanken att fiska på natten är nog god, iaf. om man vill komma åt någon större...

Kommentera

Stort tack för svaren och tipsen

Kommentera

Ursprungligen postat av Jonas87 Visa inlägg
          Tjena!

Jag är på väg ut på ett lite längre gäddpass från måndag kväll framåt... Tänkte testa lite nattfiske efter gädda pga. det soliga vädret vi haft de senaste dagarna...

Undrar nu bara om någon har förslag på var, förhoppningsvis de större, gäddorna hittas sommartid...? I skärgården där jag fiskar börjar vattnet vara ganska varmt redan, så kanske jag borde söka dem på djupet... Eller...? Betestips tas gärna emot också.... (Föredrar jerkfiske, men har även utrustning för ex. flötestrolling eller mete...) ...Eller eventuellt trolling..?

Jag investerade i nytt jerkspö samt multiplikatorrulle för en vecka sedan som kostade ca. 3300 kr (330€) så jag hoppas verkligen det är värt pengarna... Någon som har erfarenhet av samma/liknande paket får gärna svara och berätta vad ni tycker om grejerna...

Spö: Broman o Dell Esox Lucius 6,3 40-140 gr
          Rulle: Shimano Calcutta 200B

Tack på förhand för era svar!

Testa på grundflak på 1-5 meters djup bland gräs kör svarta Ailen eal , Curly sue , Bulldawg . Dom där pissdyra moderna spinnarna ska ju fungera men ja gillar dom inte alls .

skitfiske

Kommentera

Ursprungligen postat av Gimlan Visa inlägg
            grejerna du köpt har jag läst mycket gott om! Så dom bör fungera klockrent, en shimano calcutta är riktigt fin rulle, men börjar det bli minusgrader så vill dom inte vara lika fina som när det är +grader.
            Förra säsongen var vi ute i kylan några gånger. Det var -25 ute som max och mina äldre calcuttor och curados fungerade utmärkt. Måste lägga till att det gjorde de oxå säsongen innan.

Häls /T

Kommentera

Riktigt bra köp av spö och rulle!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
              11 svar
              13 518 visningar