Jag undrar vad det blir för skillnad om jag använder sjunkande resp. flytande Wobbler vid trolling? Jag kör bara enkel trollining med betet direkt på spöt utan några andra hjälpmedel. Jag frågar för jag tycker att det bla. är svårt att veta tex. hur djupt en wobbler går.. en del av mina wobblers har jag lärt mig djupet på men inte alla. Vill komma ner på 8-9 m djup, är det då enda sättet att tynga ner med bly? vilken wobbler; sjunkande eller flytande? fiskar efter Gädda o Gös.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Sjunkande resp. flytande Wobbler
Collapse
X
-
Jag har tagit till mig alla råd på detta forum ang Gösfiske vilket har hjälp mig grymt mycket, finns mycket nyttigt att läsa bland alla "Gös-trådar". Råder dig att göra detsamma.
Jag har precis handlat på mig ett gäng Smithwick och Bomber drag i färger som ska funka i "mina" vatten och det har gett resultat. Jag kör dem både blyade och oblyade.
Mvh
-
På en flytande wobbler är det ju ett bestämt djuptgående, en sjunkande kan du låta sjunka, men det säger ju sig självt.
En annan faktor som spelar in ang djupgåendet på både flytande och sjunkande wobbler, det är hur långt linsläpp du har, desto längre - desto djupare kommer dina beten gå ner, vi pratar inte jättemycket här men en anning!
Jag vet inte om jättemånga wobblers som går ner 8-9 meter bara sådär, då jag trollar i tämligen grundasjöar med ett maxdjup på cirka 10 meter. Tricket är som du säger att blya ner wobblersen med te.x ett päronbly 5-6 meter upp på linan, mera bly om du vill ha ner betena djupare. Du kan blya ner både sjunkande och flytande wobblers!
Har du ett sjökort eller dyl över din sjö så kan du ta reda på olika djupen, på olika platser, sedan styra betesvalet där efter, så du fiskar i rätt vattenlager.
Kommentera
-
När vi kör gädda och gös med pulkor så är det en stor fördel med flytande vobblers om man lyckas hitta ett omärkt grund. Då kan man lägga i friläget och glida riktigt långsamt framåt över grundet. Då flyter vobblerna upp och förhoppningsvis fastnar de inte.
En vobbler som kanske skulle kunna vara nere och rota runt 8-9 meter oblyad är den tyvärr nu utgångna Storm Deep Thunder 15. Även Manns stretch 30+ borde komma ner dit oblyad. Men den går så in i h-te tungt i vattnet så då bör man ha rejäla grejer att dra den med.
Strike Pro Stunner har jag kört i botten på 7,4 m med 30 m 0,35 lina. Så med en tunnare flätlina och lite längre släpp så kanske den kan komma ner dit också.
Skitfiske
Kommentera
-
Ursprungligen postat av pentti01 Visa inläggVill komma ner på 8-9 m djup, är det då enda sättet att tynga ner med bly? vilken wobbler; sjunkande eller flytande? fiskar efter Gädda o Gös.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-03-23, 20:34 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
2025-02-15, 12:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 463 visningar
1 gilla