Har funderat lite på det här med P&T. Ofta får man ju bara ta tex 2-3 fiskar, man får ju inte heller återutsätta fisk som man fångat. Ponera då att man planerar en utflykt till ett sådant vatten, och att man tar två fiskar på de två första kasten. Är det slut sedan? Eller får man lösa ett nytt fiskekort? Jag menar, har man planerat en heldag pch så är det slut efter 15 min så kan det ju kännas rätt surt, eller hur?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Put & Take - Hur fungerar det?
Collapse
X
-
Är bestämmelserna så att du inte får återutsätta fisk så är det slutfiskat på det kortet men det bör ju inte vara något som hindrar dig att köpa ett nytt kort . Ha dock i åtanke att långa värmeböljor inte är något idealiskt för regnbågsfiske, så största bekymret kanske blir att fylla kvoten överhuvudtaget
-
Hej!
Tar du 2 fiskar på 2 kast så får du lösa nytt kort.
Och varför Catch & Release inte förekommer, är beroende på att allt för få fiskare vet hur man gör det på ett tillräckligt bra sätt för att fisken inte ska komma till skada och dö senare.
Men du kan vara ganska lugn. Det är mycket sällan du har turen att du får 2 fiskar inom en kort tids period.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Är själv medlem i en klubb där styrelsen under många år försökt att införa "strikt" P'nT med det har aldrig funkat i praktiken.
Medlemmar betalar årsavgift med restriktionen max 2 fiskar/dygn samt max 15kg /år..... Funkar lixom inte när 80% av klubben har ca 3-6 mils resväg. Ponera att man åker 5mil, full kvot efter 5min, jahaaaa packa ihop och åk hem???
Näää , jag använder sunt förnuft och sätter tillbaka så snyggt o bra som möjligt , är dessutom inte allra värst i att äta fisk , så varför klubba nåt som man inte vill ha.
Kommentera
-
Der finnes manga former for Put'n Take. Non plasser setter dom ut fisk och fiskar den upp igen samme dag, andra plasser får man inte sleppa tilbaks fisken, og andra igjen setter man ut fisk en gang for året (Eksempelvis nestan all Öring och Röding fiske i Härjedalen.
Non plassar kaller man det for opning av fisket och man har et stort kalas der flera hundrede fiskere samlast och fiskar sjöen nestan tom. Resten av året får man fiska på dom få fiskarna som er tilbaks.
orsaka min dårliga Svensk.......
Kommentera
Foton
Collapse
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-03-23, 20:34 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
2025-02-15, 12:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 450 visningar
1 gilla