grepptång! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

grepptång!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• grepptång!

nu har jag äntligen fått min grepptång och den är guld värd!
    nu slipper jag riva mej på gälgreppet på gäddorna!
    jag trodde inte den sskulle va så lättanvänd som den är och jag tror inte den gör illa fisken så mycket som nån på forumet påstår. blir ju inte ett märke på den, om man tänker på kroken som sitter i käften så gör det nog till eller från

Jag tror inte det är själva greppet på lipgripen som gör skada (om de skulle skära igenom gäddans mun?), men det är snarare vikten som läggs på fiskens käke. Nu vet jag ingen studie som har gjorts kring detta ämne, men jag kan nog tro att större gäddor med lite mer vikt i sig kan t.ex få nervskador eller dyl. av lipgrips.

Kommentera

Tänk tanken att du skulle hänga med din kroppsvikt,och någon lyfter dig i munnen??Vad händer med dina nackkotor då:Naturligtvis är det inte bra för fisken,och ännu värre om gäddan skulle sprattla vilket förvärrar skadan ytterligare.Låter man gäddan vara kvar i vattnet och försöker få ut kroken,då är det optimalt och det funkar bra med lipgrip,utan att lyfta fisken.
      Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Man lyfter ju inte gäddan enbart i lipgripen!Det gör inte jag iallafall Lägger en hand under magen oxå när jag lyfter mina gäddor med lipgrip!Då kan jag inte tänka mig att den skulle få några skador.
        Gilla och följ oss på facebook
        www.facebook.com/TeamFishingForFun

Mina PB:n
        Gädda 12.70 kg 117 cm
        Gös 5.70 kg 80 cm
        Abborre 1.32kg 46 cm

Kommentera

Ursprungligen postat av Jensa_H Visa inlägg
          Man lyfter ju inte gäddan enbart i lipgripen!Det gör inte jag iallafall Lägger en hand under magen oxå när jag lyfter mina gäddor med lipgrip!Då kan jag inte tänka mig att den skulle få några skador.
          Vem tar bort kroken ur munnen då??? du måst ju släppa något grepp eller hur??
          Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Ursprungligen postat av LazziLax Visa inlägg
            Den tar du själv bort efter att ha lagt ner fisken på avkrokningsmattan.

Kommentera

Ursprungligen postat av LazziLax Visa inlägg
              Kroken tar jag bort när jag lägger den på av kroknings mattan!!!!!!! Inte svårare än så vetty!!!!
              Gilla och följ oss på facebook
              www.facebook.com/TeamFishingForFun

Mina PB:n
              Gädda 12.70 kg 117 cm
              Gös 5.70 kg 80 cm
              Abborre 1.32kg 46 cm

Kommentera

Så bra då! Alla sätt är bra utom dom dåliga.
                Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Sätt lipgripen i käften på han så att han inte kan sticka, ta ut kroken om den sitter hyffsat lätt till medans fisken är kvar i vattnet. Ta gälgreppet medans du med andra handen lossar bort lipgripen och lyft upp gäddan med hjälp av den lediga handen under magen.
                  Annars gör du som jag, tar ett rejält nackgrepp på fanskapet och lägger den direkt på avkrokningsmattan, jag använder mig av en Chakra spikmatta köpt på rusta för nån hundring eller två, funkar skitbra, då ligger dem stilla. Sen ut med kroken och börja posa

Kommentera

Ursprungligen postat av Asys85 Visa inlägg
                    Sätt lipgripen i käften på han så att han inte kan sticka, ta ut kroken om den sitter hyffsat lätt till medans fisken är kvar i vattnet. Ta gälgreppet medans du med andra handen lossar bort lipgripen och lyft upp gäddan med hjälp av den lediga handen under magen.
                    Annars gör du som jag, tar ett rejält nackgrepp på fanskapet och lägger den direkt på avkrokningsmattan, jag använder mig av en Chakra spikmatta köpt på rusta för nån hundring eller två, funkar skitbra, då ligger dem stilla. Sen ut med kroken och börja posa
                    låter inte så skonsamt för fisken med en spik matta...
                    Amor patriae nostra lex -- "Kärleken till fosterlandet är vår lag"

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                    11 svar
                    13 547 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg jimmy85
                    av jimmy85