Det är inte så svårt egentligen, kolla på sidan 46 i boken så har du den delen av mälaren där du blev tillfrågad om du har TDA kort... Sätra & mälarudden har funnits med länge, men detta vatten som finns på sidan 46 har tillkommit senare. Dock när eller vilket år det var kommer jag inte ihåg!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Har jag förstått det rätt? TDA-2
Collapse
X
-
hallå.Ursprungligen postat av Ola Visa inläggDe kanske frågade dig om du hade TDA bara för att de då får veta om du har någon koll på reglerna över huvudtaget. Men det är egentligen inte relevant om du har TDA eller ej där du blev tillfrågad.
Kan tänkas vara så att om du inte hade haft TDA så skulle de försökt driva det vidare eftersom du hade det så kanske de tyckte att du iallafall gjort vad du kunnat för att fiska korrekt.
Det kan ju vara så att de har fisketillsyn på TDA-vatten men ingen rätt att kontrollera dig där du befann dig, därför så bör det ju vara vettigt av fisketillsyningsmännen att informera om det kanske. Samtidigt är det ju faktiskt bra om dessa tillsyningsmän kontrollerar och påtalar brister hos de som är ute och fiskar även om det inte är på det vatten de har rätt att kontrollera.
Jag tror att det finne en hel del okunnskap hos de som fiskar men även de som är tillsyningsmän om vad som gäller, det jag skriver är ju bara min uppfattning och du hade ju också svårt att förstå TDA-kortet. På så sätt är det synd att det inte är enklare regler när det gäller fisket så vi kunde ha bättre koll på rätt och fel.
Och att få tag på de som har fiskerätt är väl i princip omöjligt om man har ett jobb att sköta.
I Sollentuna så har kommunen i princip nollkoll på det.
Jag antar att du blev stoppade av Gunnar Berglund och/eller Sverker Lovén på Stockholms Stad. Sverker och Gunnar är tillförordnade tillsynsmän i hela Mälaren samt skärgårdsområdena mellan Öregrund och Bråviken, med andra ord har de alltså rätt att utföra tillsyn på samtliga platser inom detta område oavsett om det är TDA-vatten eller ej.
Tror likt Ola att de bara frågade om TDA för att se efter om du hade någon uppfattning om reglerna.
TDA kortet är ett kort som tillkom på initiativ av ovan nämnda tillsynsmän för att få bukt med den "tjuvtrolling" som var allt mer vanlig förr, då inga legala trollingvatten fanns att tillgå. Personligen tycker jag att TDA är ett väldigt bra kort som möjliggör trollingfiske på många fina vatten! Däremot anser jag att lagen om fria handredskapsfisket bör ses över omgående så att även trolling innefattas, ser inget skäl till varför metoder skall begränsas, istället bör det fokuseras på fångstuttag.
Kommentera
-
Tur att det kom fram riktiga regler!!! Då jag själv är tillsyningsman så tycker jag att det dåligt av dom om dom inte hade brickor på bröstet trots båten! (kanske dom hade) Förordnande behövs inte visas om man inte blir tillfrågad! Men det måste vara med på kontrollen! Reglerna är ju endel att kunna i huvet (särskilt runt skärgården) men vi har det mkt lättare i insjöar och här nere i V-Götaland! Har själv tagit några som inte visste regler helt! Bara för man är T-Man behöver man inte vara sur..
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Stizo Visa inläggDet är inte så svårt egentligen, kolla på sidan 46 i boken så har du den delen av mälaren där du blev tillfrågad om du har TDA kort... Sätra & mälarudden har funnits med länge, men detta vatten som finns på sidan 46 har tillkommit senare. Dock när eller vilket år det var kommer jag inte ihåg!
http://www.sigtunafvf.se/dokument/TDA%202010.pdfSe på fan, att jag missade det heeeeeelt. Då har vi löst detUrsprungligen postat av jerklimpan Visa inläggPå sidan 46 i TDA häftet finns karta över sigtuna fjärden , skarven å munkholmen å du var på TDA vatten . Det är ju nytt sen i år också.
Varför de inte är blåmarkerat på den sidan du hade är ju mycket märkligt dom ska ju krångla till de.
Tackar!
Stämmer att det var Gunnar Berglund som va en av dessa trevliga herrar.Senast ändrad av Leon; 2010-08-01, 14:26.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
|
11 svar
13 275 visningar