Flytväst? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flytväst?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flytväst?

När jag sitter och kikar igenom bilder här på forat så ser man få bilder där fiskaren har flytväst, personligen slarvar jag i princip alltid med detta själv då den seglarvästen jag har sitter som ett rent arsle.

Hur resonerar ni andra? Finns det någon med nått bra tips på en väst som sitter riktigt bra?

Ursprungligen postat av shank Visa inlägg
    När jag sitter och kikar igenom bilder här på forat så ser man få bilder där fiskaren har flytväst, personligen slarvar jag i princip alltid med detta själv då den seglarvästen jag har sitter som ett rent arsle.

Hur resonerar ni andra? Finns det någon med nått bra tips på en väst som sitter riktigt bra?
    Har noterat samma tråkiga fakta själv och lika illa är det på olika filmer och TV program om fiske rent bedrövligt faktiskt att så många är så onoga och oförsiktiga med sina liv :-(

Med båten som arbetsplats är det en självklarhet med flytväst för mig och faktum är att ingen vistas ombord i mina båtar utan väst, vill inte behöva bärga fler drunknade för det är ett eländes göra, och oftast helt onödigt!

Nåväl tips på bra västar som sitter skönt även under långa fiskepass på +10 timmar, själv kör jag med Baltic 150 Winner en uppblåsbar räddningsväst med 150 kg flytkraft, helautomatisk men med manuell uppblåsning om automatiken krånglar mot förmodan, och jo den tål både heldagsregn och överbrytande sjö utan att blåsa upp sig av misstag!

Den sitter så bekvämt att Du glömmer att Du har den, jag får faktiskt ofta påminna mina kunder om att lämna västarna när de går av båten för De känner inte att de har den och då glömmer De ta av den när De lämnar båten efter en tur, ganska gott betyg för dess bekvämlighet ;-)

Kommentera

Jag planerar att skaffa mig en sådan väst som Rospigg rekommenderar. Dock resonerar jag såhär i dagsläget (gäller insjö); på höst/vinter/vår när det är kallt har jag oftast flytoverall. På sommaren är det såpass varmt i vattnet anser jag att jag med min simkunnighet klarar av att ta mig iland/tillbaka i båten utan seglarväst. Och skulle jag ramla i och slå i skallen så hjälper ändå inte en seglarväst därför kör jag utan.

Men som sagt jag planerar att köpa en väst med gaspatron, dels för sommaren om man slår i huvudet och dels för de dagar på höst/vår man inte har flytoverall. Dock är det kanske ingen dum idé att ha både flytoverall och väst i och med att overallen inte håller ens huvud över vattenytan.
      Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

Redighetsfaktorn i denna tråd är hög, åter igen. Man är väl sig själv närmast, anser man att det är risk för att hamna i sjön så har man utrustning för det. Är det sommar och varmt och kustnära så skiter jag i flytväst. Sen om det är kallt och långt ut på havet så har jag overall med upplåsbar väst utanpå.
        Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Har alltid använt flytväst på sjön oavsett årstid. När jag var på båtmässan sist så köpte jag mig en Baltic 150 Winner och jag ångrar mig inte. Liten, smidig och inte varm som en flytväst kan bli på sommaren. Så mitt tips köp uppblåsbart

Kommentera

Köpte mig en Baltic Argus 150N för ett par månader sen.
            Skulle det gå åt skogen hjälper det tyvär inte att vara korkad.
            I varje motgång finns ett frö till framgång.....

Kommentera

Jag fick en insikt i somras när jag och sonen var och badade. Vi cyklade till stranden. Allt var som det skulle, solen sken, temperaturen var okej, jag var lite hungrig. Tog en sista simtur (inte på djupt vatten) och gick upp igen. Strax där efter blev jag helt slut. Matt / trött på ett sätt jag aldrig upplevt förr. Jag förmodar att det var simturen plus hungern som fick mig så trött så snabbt och jag insåg snabbt att hade en båt vält mitt i sjön så hade min simkunnighet stått sig slätt, jag hade aldrig orkat till land. Jag tror det går fort med tröttheten, fortare än man kan tro.

Jag fiskar sällan med båt men skulle aldrig fiska utan väst. Vem har sagt att man ramlar "bra" om man ramlar i sjön? Man kanske slår i en åra, båten, en sten eller helt enkelt får panik? Drunkna får anses som ett av de "onödigaste" sätten att dö på. :/

Kommentera

Jag tillhör de korkade som litar till bärkraften i huvet.
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Jag kör alltid med flytväst om jag är ute på sjön, även vid flytringsfiske. Även jag har en sån där baltic uppblåsbar historia. Den är jag överlag nöjd med, men det finns ett par saker som jag stör mig på. Till en början är västen helt felbalanserad, gaspatronen sitter på ena sidan vilket gör att den sidan av västen trycks ner. Detta innebär att komforten på västen inte är så hög som jag förväntade mig, jag tycker att min gamla seglarväst är mycket skönare. En uppblåsbar väst måste dessutom alltid vara "längst ut", dvs man kan inte ha något plagg över flytvästen. Det innebär att det blir en väldigt massa trixandes när man ska ta på och av kläder. Jag har dessutom väldigt svårt för att vara för varmt klädd, vilket gör att jag för det mesta tar av mig transportklädseln vid fiskeplatsen. Sen finns det även en tredje aspekt, det är att jag inte har en aning om västen fungerar eller inte. Jag har aldrig testat den pga att jag då måste köpa en ny patron. Det är något jag inte tror mig vara ensam om att aldrig ha gjort.

Trots dessa "brister" så är jag väldigt nöjd med mitt köp, och rekomenderar varmt en automatisk uppblåsbar räddningsväst.

Kommentera

Att man inte vet om västen fungerar eller inte känns som ett ganska dåligt argument. Vet du att airbagen fungerar i din bil?
                    Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 127 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uditsen