Fiske i ivösjön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske i ivösjön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiske i ivösjön

Imorgon skall man äntligen åka ner till Ivösjön i nordöstra skåne för att, förhoppningsvis, få känna på lite gäddor. Har ganska mycket erfarenhet av gäddfiske, dock mest i skärgårdsmiljö samt i små insjöar. Ivösjön är däremot en JÄTTE sjö där gäddan tydligen jagar mycket siklöja pelagiskt, dvs gäddan rör på sig mycket och uppehåller sig förmodligen på djupt vatten. Jag har ingen större erfarenhet av att trolla, vilket verkar vara den vanligaste strategin i den här sjön, och undrar nu om jag verkligen behöver göra det? Alltså nu borde väl gäddleken vara i full gång, eller den kanske till och med är överstökad där nere i skåne? Om så är fallet borde väl gäddan, även de större exemplaren som vanligtvis uppehåller sig på djupt vatten, finnas i anslutningar till lekvikar och grundområden. I sådant fall borde väl vanligt för/efter leksfiske fungera? Eller tror ni att jag ändå bör satsa på trolling "ute på vidderna"? Och i sådant fall, vilka drag/djup/fart borde jag satsa på? Äger ingen djuprigg så att få ner betena på den vägen är uteslutet. Vore tacksam för lite tips om vad ni tror!
    Skitfiske på er!
    Om det blir dubbelhugg i min båt stämmer man obligatoriskt upp i nationalsången och tar en prisa snus(2006)...dock får man nog lov att ta en prisa nikotintuggummin nu för jag har precis slutat upp med eländet..(2007)
    Eller så skiter man i det och tar en prisa snus som en riktig karl, är nere i träsket igen (2008)

När vattnet är kylslaget håller sig gäddorna i allmänhet nära lekvikarna men det kan bli svårt nog att få dem att vilja bjuda upp till dans.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
    64 svar
    15 460 visningar
    1 gilla
    Senaste inlägg .art