Imorgon skall man äntligen åka ner till Ivösjön i nordöstra skåne för att, förhoppningsvis, få känna på lite gäddor. Har ganska mycket erfarenhet av gäddfiske, dock mest i skärgårdsmiljö samt i små insjöar. Ivösjön är däremot en JÄTTE sjö där gäddan tydligen jagar mycket siklöja pelagiskt, dvs gäddan rör på sig mycket och uppehåller sig förmodligen på djupt vatten. Jag har ingen större erfarenhet av att trolla, vilket verkar vara den vanligaste strategin i den här sjön, och undrar nu om jag verkligen behöver göra det? Alltså nu borde väl gäddleken vara i full gång, eller den kanske till och med är överstökad där nere i skåne? Om så är fallet borde väl gäddan, även de större exemplaren som vanligtvis uppehåller sig på djupt vatten, finnas i anslutningar till lekvikar och grundområden. I sådant fall borde väl vanligt för/efter leksfiske fungera? Eller tror ni att jag ändå bör satsa på trolling "ute på vidderna"? Och i sådant fall, vilka drag/djup/fart borde jag satsa på? Äger ingen djuprigg så att få ner betena på den vägen är uteslutet. Vore tacksam för lite tips om vad ni tror!
Skitfiske på er!
Skitfiske på er!
Kommentera