Böja ut krokarna lite? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Böja ut krokarna lite?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Böja ut krokarna lite?

Hej!

Hoppas på hjälp av någon som kan fundera kring detta:

Jag fiskar gädda ibland och tror mig någonstans ha läst att det kan vara idé att böja ut trekrokarna något för att förbättra krokningsegenskaperna just för att gäddan kan vara rätt hård i käften.

Kan det stämma?

Mvh Johan

Krokarna är redan designade för bra krokning ifall du har lagt ner någon kr på dom. Bra korkar till gäddfiske tycker jag är Gamakatsu och Owner. Dessa två märken har RIKTIGT bra krokar men kostar lite mer än en vanlig skrot krok.

Sen när du bryter ut krokarna tappar du styrka i krokarna samt att du ökar chansen att fisken ska gå loss.

Vad för beten använder du ? För när du gäddfiskar ska kroken vara större i profil en vad betet är.

http://www.teamnonstop.com/?p=946 Kan vara läsvärt =)
    Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Ursprungligen postat av Gimlan Visa inlägg
      Bra korkar till gäddfiske tycker jag är Gamakatsu och Owner. Dessa två märken har RIKTIGT bra krokar men kostar lite mer än en vanlig skrot krok.
      Efter att flera Ownerkrokar både rätats ut och brutits av(utan att sitta i botten eller annat än fisk) så vill jag verkligen inte rekommendera annat än Japanska krokar. Det finns säkert dåliga japanska märken också och även de bästa har förmodligen sviktande kvalitet, men jag har aldrig varit med om något så dåligt märke som Owner bland "toppmärken". Detta har gällt allt från små enkelkrokar till större trekrokar.

Nej ska man köpa något så borde man enligt mig hålla sig till Gamakatsu eller Kamasan.

Någon gång har jag kört med Darts trekrokar också, har några kvar som förmodligen kommer användas.
      Har inte haft problem med dem heller och de är ju lite billigare så det kan vara ett alternativ för den som inte vill betala lite extra.

Kommentera

Intressant artikel, Gimlan. Låter enklare att gå upp i krokstorlek, då.

Men med en dåres envishet: rent teoretiskt, om man har två krokar med samma storlek och den ena är utåtböjd, krokar den inte bättre då? Effekten måste ju bli att kroken lättare fäster i en yta (gäddöverkäke t.ex.) om det är större vinkel till den ytan?

Följer krokdebatten med intresse :-)

Kommentera

kanske krokar bättre men risken att fisken släpper tror jag är större.
          Och som gimlan sa tror jag dom tappar styrkan och kan gå av lättare.

Bara en teori.

Det bästa är ju att testa (=

kör hårt!!!
          www.svalfisihing.blogspot.com "Det är hett"

Kommentera

Vet inte om krokningsegenskaperna blir bättre. Att kroken blir svagare är jag övertygad om.

Kommentera

Har en bok här hemma om vad krokar har för egenskaper. Kan citera lite ur den

"Den viktiga kraftlinjen - När linan är spänd ligger krokens friktions- eller mot- ståndstyngdpunkt på en linje som är en direkt fortsättning av linans riktning - kraftlinjen. Krokspetsens vinkel mot kraftlinjen i krokningsögonlbicket är hög grad avgörande för krokningsegenskaperna. När krokspetsen trängt igenom fiskens mun är det längsta avståndet mellan kraftlinjen och krokbörjen med om att bestämma krokens uträtningsstyrka."

Genom att du rätar ut kroken tappar du uträtningsstryka. Bara någon grad kan påverka otroligt mycket, det är en effekt som skenar mer och mer för varje millimeter du böjer ut.
              Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Gjorde en avhandling om krokegenskaperna som slutarbete i gymnasiet. Det är helt riktigt det Gimlan säger. Jag gjorde egna tester med olika krokars vinklar testa att penetrera fogskum och se vilken vikt som behövdes mha en Supersamson-våg. Krokspets som är riktad mot kroköglan kräver minst kraft. Det var en påtalig skillnad på kraft vill jag minnas. Testade Gamakatsu och Eagle Claw. Två krokarspestar som skall penetreras samtidigt behöver dubbelt så mycket kraft för att penetreras.
                Dubbelkrok istället för trekrok?
                Senast ändrad av Danne; 2010-09-10, 14:11.

Kommentera

Här är en PDF-länk till studien om den skulle intressera dig: (studien är idag ca 10 år gammal)

Kommentera

Det var en välskriven krokrapport som fängslade även utanför den fråga jag undrar över, t.ex. vad gäller hullinglöst fiske.

Vad gäller utböjda krokar kan jag helt köpa Gimlan och ditt resonemang om att kraften i krokningen förtunnas ju längre från kraftlinjen riktningen på krokspetsen intränger. Dessutom blir det sannolikt lättare att kroken går sönder, det köper jag också. I alla fall i teorin är det som ni säger.

Men i praktiken känns det sällan som det är själva kraften som saknas (i mothugget, då). Tvärtom skulle jag gissa att kraften är mer än nog för att driva in krokarna (om de fäster, vill säga). Med detta vill jag mena att om man har ett överskott av kraft så spelar inte öppningen på kroken samma roll för att spetsen ska drivas in, som när kraften är ett gränsfall.
                    Däremot skulle en utåtböjd krok eventuellt kunna fästa lättare (men då ha nackdelen av att ha mindre kraft än motsvarande "vanliga" krok även om det i mitt exempel inte spelar roll eftersom kraften är mer än nog).

Vad gäller att räta ut kroken så är min upplevelse att det är extremt svårt att göra detta på de flesta trekrokar vid t.ex. bottennapp. Det har aldrig hänt mig vid drillning, men det kanske säger mer om mina firrar än något annat...;-) Jag tror dock att de flesta trekrokar är såpass starka att de med råge klarar gränsen för hur hårt man vågar pressa en fisk - här kan jag mycket väl ha fel. Men ifall det är så, skulle det inte spela någon praktisk roll om de har större öppning, vad gäller risk för att böjas ut helt. Däremot, som jag febrilt påstår, skulle de kroka lättare, då.

Är jag ute och cyklar?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                    11 svar
                    13 547 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg jimmy85