Böja ut krokarna lite? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Böja ut krokarna lite?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Danne Visa inlägg
    Här är en PDF-länk till studien om den skulle intressera dig: (studien är idag ca 10 år gammal)

http://www.kils-sportfiskeklubb.se/m...ler/Krokar.pdf
    Riktigt bra studie! Har iofs bara läst halva men jag har samma syn på krok. Det är a & o i ett lyckat fiske.
    Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Jag håller med i resonemanget om att en något inåtböjd krokspets som pekar mot öglan kräver mindre kraft för att kroka. Är det inte så att ett längre krokskaft kräver mindre böj inåt på kroken för att kraft linjen ska ligga rakt mot spetsen? Rent teoretiskt så borde väl en inåtböjd spets hålla fisken bättre efter den krokats.

För att krångla till det lite i era funderingar så har jag gått ner i krokstorlek för att få en effektivare krokning. Detta även på stora beten. Jag upplever rent praktiskt att en mindre och tunnare krok kräver mindre kraft för att kroka. Problemet med att betet skymmer de mindre krokarna har jag löst med att öka avståndet mellan bete och krok.

Nu krokar jag fisk även de dagar inte koncentrationen är på topp och mothuggen inte alltid sitter som de ska.

Kommentera

Här är en PDF-länk till studien om den skulle intressera dig: (studien är idag ca 10 år gammal)

Hej Danne;

Din källa var så pass välskriven att den kan ligga till grunden för en doktorsavhandling!

Vassa krokar betyder bättre fiskelycka!

Old Firehand
        www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

vad säger ni om breda vs smala krokar då? Ibland kan ju en strl 2 vara lika lång men krokgapet skiljer nåt makalöst

Kommentera

Ursprungligen postat av RedEye Visa inlägg
            Hej!

Hoppas på hjälp av någon som kan fundera kring detta:

Jag fiskar gädda ibland och tror mig någonstans ha läst att det kan vara idé att böja ut trekrokarna något för att förbättra krokningsegenskaperna just för att gäddan kan vara rätt hård i käften.

Kan det stämma?

Mvh Johan
            Hej Johan;

Du ger mig lite dåligt samvete. Troligtvis är det jag som är boven med Tips Nr 17 i mina
            "34 tips som gör dig till en bättre gäddfiskare."

17. Håll krokarna nålvassa!

Med slöa och rostiga krokar kan du bara kroka smågäddor. Stora gäddor är hårda i käften. Till dessa fordras nålvassa krokar. Ha alltid med en kontaktfil eller ett krokbryne i fiskeboxen. Använd kontaktfilen och fila från bågen mot krokspetsen på båda sidorna om hullingen och på utsidan.
            När du filat färdigt skall alla krokspetsarna vara vassa som synålar. Räta sedan ut krokspetsarna några millimeter på betets stjärtkrok. Då fastnar gäddan ofta i själva hugget. Hos en nyköpt krok är dess skänklar parallella med skaftet eller något inåtriktade. På en sådan krok hugger sig sällan någon gädda fast. Kom ihåg att vassa krokar betyder bättre fiskelycka!

Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2010-09-12, 13:23.

Kommentera

Old Firehand, nog är det så.

Jag har läst tipsen ett flertal gånger och detta måtte ha fastnat särskilt. Men jag tyckte det verkade vettigt. Och känner fortfarande att det kan hålla, men det är ju samtidigt goda argumentationer mot det hela, det får erkännas.

Du tänker väl inte ta tillbaka ditt gamla fisketips ;-)?

Kommentera

Hej Leif!

Tackar i efterskott för bidraget :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av RedEye Visa inlägg
                  Old Firehand, nog är det så.

Jag har läst tipsen ett flertal gånger och detta måtte ha fastnat särskilt. Men jag tyckte det verkade vettigt. Och känner fortfarande att det kan hålla, men det är ju samtidigt goda argumentationer mot det hela, det får erkännas.

Du tänker väl inte ta tillbaka ditt gamla fisketips ;-)?
                  Hej igen Johan;

Ta tillbaka mina Gäddfisketips som jag ursprungligen skrev för kanske 50 år sedan är kanske inte aktuellt ännu....men jag borde kanske modernisera dem en aning för att de ska passa bättre till 21:a århundradets Gäddfiskare.

Från början var mina Gäddfisketips 14 till antalet. Sedan blev det 21 tips och nu har tipsen utökats till "34 tips som gör dig till en bättre Gäddfiskare!" . http://www.trumman.com/fisketips.htm
                  Nobody & Nothing is forever!

Old Firehand

Kommentera

Intressann studie. Eg er selv tilhenger av Eagle claw kroker, men bruker gjerne både VMC, owner, Kamasan, Partridge, Mustad og ein del andre merker. Personlig leter eg etter spesielle kroker til det fisket eg bedriver, og da noe annet enn de vanlige "main line" krokene. De fleste produsenter, også kvalitetsmerkene har både gode og dårlige kroker.
                    Enkelt hen får man det man betaler for.
                    ><)))(°>

www.aurebu.com
                    www.countryfisher.org

<°()))><

Kommentera

köp owner eller gamakatsu och byt ut krokarna när dom inte är nog vassa för att göra en fin rispa i nageln.
                      Amor patriae nostra lex -- "Kärleken till fosterlandet är vår lag"

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                      11 svar
                      13 550 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg jimmy85
                      av jimmy85