Hej alla! I vinter ska jag testa och pimpla ( ej med mört ) i hjälmaren. Vad är bäst att använda, vilket typ av drag? kallar man det drag? jaja btt. Vad ska jag sätta på mitt pimpel spö. Kan ni gå från topp till tå vad som ska sättas på linan? Uppskattar ALL hjälp.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Pimpelfiske nybörjare
Collapse
X
-
Det heter pirk. Balanspirk eller blankpirk.
Miekofishing har lite att titta på om du vill.
Därutöver behöver du en isborr 125-150 mm skulle jag rekommendera om du räknar med lite bättre abborrar.
Rantanen är oslagbar i den dimensionen,den kostar dock en del,och går skären blir det inte heller speciellt billigt.
utan att borra i sten eller sand håller de dock skärpan upp mot tiotalet år under normalt fiske.
Ett lätt pimpelspö med bra balans i, laddad med nylonlina,vilket jag föredrar då superlinorna blir väl stumma och de flesta drar även åt sig vatten vilket inte är bra i minusgrader.Dim? 0,18-0.25 räcker bra och är en god kompromiss mellan styrka och smidighet.
Det finns många bra pirkar och vid just pimpelfiske tror jag att tron på de grejor du använder är mer värd än inom nåt annat fiske.Har du grejor du verkligen tror fungerar så fiskar du på ett helt annat sätt än med saker nån annan säger är bra och du inte riktigt litar på.Tro mig, under en stor del av mitt fiskeliv har jag ägnat mig åt tävlingsmomentet i pimpelfiske,och det handlar mycket
litet om tur och mer om tro på dig själv och hur skicklig du är.Det är inte för inte som du gång på gång finner samma människor i toppen inom fisketävlingar....Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
Kommentera
-
Ett tips är att inte köpa en massa olika pirkar. Håll dig till några å lär dig hur de behöver "ryckas" för att fiska bra. Du kommer nog som andra hitta egna favoriter tillslut. Bland mina vänner och mig själv så är Pipa en favorit.
(Glöm inte isdubbarna)I varje motgång finns ett frö till framgång.....
Kommentera
-
kör på 3 krok en väldigt liten krok med nån form av färgkula på.Ursprungligen postat av Jag Själv Visa inläggSka jag ha en 3 krok eller enkel krok? vilken storlek? Ska blänket sitta ca 1-2 dm upp eller precis över kroken?
hur mycket kostar ett blänke, spö eller isdubbar?
det här med blänket så har jag aldrig prövat det men min morfar brukar sätta en mormyska 1-2 dm under blänket.
ett blänke kostar mellan 20-60 kr ungefär men dom flesta är väldigt billiga, ett spö då skulle jag rekomendera wiggler http://www.strandbergsfiske.com/vm-spo-stor.jpg kostar cirka 30 kr
isdubbar beror på märke osv. men inte alltför dyra brukar dom va.
lycka till
Kommentera
-
länk till utmärkta pimpelgrejer.
Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
|
11 svar
13 085 visningar