Nu ser jag dem iaf, mkt roliga drag du fått tag i, Har ingen aning om ekonomiskt värde men personligen hade jag behållt dem oavsett värde, mkt fin samling.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Farfars gamla redskap
Collapse
X
-
På den fjärde bilden är det en Devon spinnare som användes ganska flitigt här uppe efter Lax i älvarna dom fanns i många storlekar och färger. Finns idag några som tillverkar liknande drag av plast
Bilden under på ett skeddrag märkt Kaleva. Här brukar vi säga när ett drag har tvinnat linan att det ser ut som ett Kaleva drag. Vet att många använder Kaleva skedarna som Rödingblänke när dom pimplar D.A.M ny producerar dom
Kommentera
-
Snälla behåll dom och hedra din farfar. Jag har också en del drag efter min farfar som uttrade mycket på Vänern i sina dar.
Någon gång på tidigt 60tal så drog han och min far en 9+ lax och lyckan var total.
När jag nu tittar på dom otroliga kreationerna som min farfar fiskade med förr så kan jag inte låta bli att le och tänka på min farfar och den otroligt envise man han var.
Kommentera
-
Självklart ska jag behålla alla dragen de håller ett mycket stort värde för mig personligen så dom stannar på tavlan !
Ska ta kort på de andra grejerna med, det var en del ABU spinnare och lite skeddrag oxå, sen lite hemmabygge med skulle jag tro =)
Men det kliar ju fortfarande i pojkspolingen att testa dem fast jag tror jag behåller känslan av att inte få använda dem precis som farfar sa hehe
Kommentera
-
Gamla beten är roliga beten!
Wobblern överst vet jag inget om men den kan komma från Bröderna Tysklind, BeTe.
Stämpeln tillhör betestillverkaren Paul Berghaus.
Spjuttacklet användes ofta till dragrodd med en fisk uppträdd på spjutet.
Kaleva kom ursprungligen från Leidesdroff döpt efter barnen Kalle och Eva har jag fått veta här på Fiskesnack!
Roligast tycker jag I R Erikssons spinnare, den med röda bygeln, är. Den tvinnar inte linan! En sån har jag fiskat med och den tog en del abborrar på Järngrundet minns jag.
Kolla in den och ta efter ni som gör stora gäddflugor, man måste ju inte olla efter jänkarna jämt och ständigt!
ABU spinnaren är väl den första modellen av skedspinnare de gjorde. Sen har den utvecklats vidare med Reflex och Sonette-skedar. ABU-spinnaren med slät sked har jag också fiskat abborre med och icke utan framgång men det är 50 år sedan nu och säg inget åt lillbrorsan för jag lånade hans utan lov.
Dn blå Rogen-spinnaren från Arjon är också en variant som inte tvinnar linan. Den ersattes av en modell vid namn Rogen Populär med en något annorlunda mera masklikt utseende på kroppen.
Prova betena så du ser hur de rör sig! Sen gör du ren dem och sparar dem!
KUL!
Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
Ursprunget är hos Leidesdroff men många tillverkare har apat efter. ABU är inte sämre än andra när det gäller att komplettera eget med andras idéer. Står det ABU på ett UTÖ eller KALEVA så är det ABU men inte original.
Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
|
14 svar
3 127 visningar