Ny rulle Shimano Stradic - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny rulle Shimano Stradic

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag köpte en bakbromsad Stradic 4000, den duger till det mesta.
    Blir det grövre tar jag Ambassadeuren.
    [FONT=Verdana]//Flugspöviftaren[/FONT]

Kommentera

Jag skulle köpt en okuma inspira men jag antar att du redan bestämt dig, köpt en stradic 2500 passar nog bättre som allround rulle.

Förövrigt tyckte jag att Okuma inspiran var så skön när jag testade det, skönare än stradic inte var det fel att inspiran var 550kr billigare!
      Fiskar i Nedremoälven (och lite varstans runt Örnsköldsvik

Kommentera

Tips! Stradic för endast 800 kr.

Kommentera

När jag skulle köpa min nya shimano rulle (dock bakbromsad) så rekommenderade de inte att ja skulle använda 2500 rullen om jag skulle köra mest efter gädda, då den ej är lika kraftigt uppbyggd som en 4000 rulle. Hårdare belastning sliter snabbare ner en mindre rulle....

mvh/Jon
          - Öland, Kalmarsidan och Smålands insjöar -

Kommentera

Musashi, skillnaden i storlek är främst hur stor spolen är (linkapaciteten) men rullens hela storlek växer propitionellt när man går upp i storlek. Man kan katagorisera rullarna som såhär:

Storlek 1000: Abborre, lätt havsöring. En Lax tömmer den här spolen på 2 röda.

Storlek 2500: Tyngre Abborrfiske (+10g), Havsöring, lätt Gädda. Laxen går garanterar fri.

Storlek 4000: Tungt Havsöringsfiske (bra för strömmande), Gädda, lätt Laxfiske.

För lax ska du ha en Ambassadeur 6000 eller nåt i den stilen. ambassadeur 5000 kan man allt utom abborre med.

---

I haspel väg skulle jag valt 2500, det är en bra upptäckarrulle. Man kan fiska lite vad som helst med den och se vad man blir biten av.

Kommentera

Rullar har olika kapacitet lina men är även i övrigt dimensionerade för en viss maximal påfrestning. En stark lina på en liten rulle kan innbära att rullen går sönder. En 10 kg lax på kroken och en 0.38 PowerPro-lina och du har fiskat för sista gången med din 2500-rulle! Bygel och broms lär bli förstörda innan du hinner ropa: Jag har en lax på! Men du kanske är en rent otrolig hinderlöpare som klarar att hålla jämna steg längs älvstranden med en panikrusande lax, då hinner du kanske bli lagom varm innan bromsen bränner ihop!
              2500 rullen duger bra till ordinärt gäddfiske med beten upp mot 35g, abborre, gös med lätta beten och småöring eller harr i mindre vatten. Grova exemplar av gädda, gös och havöring kommer att vara mycket svåra prövningar för den rullens broms och siktar du mot 10kg+ är du utrustad med rena fjärtbössan mot elefanter. Och de kommer att se till att det blir du som får dansa men de segrar ändå!

1000 rullen är inte avsett för att brotta hem större fiskar utan den är tänkt att låta dig få känslan av att fighta svärdfisk fast du bara har en simpel 3kilosgädda på.

Av detta kan du förstå att de rullar du nämner bäst kommer till sin rätt men klena linor och lätta beten samt ett fiske inriktat mot abborre, öring, regnbåge och smågädda.

Lax! Glöm det! Där behöver du kraftga grejor! Skulle själv inte ens tänka tanken att försöka fresta en Älvkarleby-lax med en 5000 Ambassadeur på spöet.
              Lycka till!
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Tack alla, jätte bra svar, mycket nöjd nu !
                En simpel haspelfiskare eller vad man ska säga :P,som kommer fiska hur mkt som helst i år.

Kommentera

Ingen skriver så bra inlägg och jämförelser som BeBest! En fröjd att läsa dom, skrattar!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                  14 svar
                  3 123 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg uditsen
                  av uditsen