hur sätter man på lina på ett vanligt pimpelspö? som vanliga rullar eller? sen varför sitter inte krokarna fast som på vanliga drag?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Frågor om pimpel
Collapse
X
-
Frågor om pimpel
"Man kan aldrig njuta och få fisk samtidigt" -Okänd
Följ mitt fiske: http://tubbesmete.wordpress.comTaggar: Ingen
-
Hej! Det är bara att spola på lina som på vilken rulle som helst.
Antar att du har vertikal pirkar med s.k. "snapper" som ser ut som en liten krok? Vanligt på vertikal pirkar eftersom du då har möjlighet att byta mellan 3 krokar med olika färger på lys massan.
Du kan ju självt tillverka sådana krokar genom att köpa färg pigment pulver och mixa detta med Epoxy lim.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
-
varför kroken inte sitter direkt på draget/blänket är för att fisken inte ska kunna slita sig lika lätt. Det blir ganska mycket hävstångseffekt om kroken sitter direkt på blänket.
Oftast är blänket som lock, och maggoten är det dom ska hugga på.
En fisk under vinterhalvåret kan knappt se färger, dom ser i svart & vitt.
Har en mycket bra artikel på min hemsida som rör ämnet färg, och hur färger påverkas.
Linan spolas på som vanligt, en vanlig spolknut och sen en lämplig lina för det ända mål du ska ha. Rekommendationerna från min sida är att köra på en flätadlina som är anpassad för vinterfiske, om rullen nu har slirbroms. Är det lite mer traditionell rulle så som VM spöt rekommenderar jag vanlig nylon.Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?
Kommentera
-
[QUOTE=Gimlan;585799]varför kroken inte sitter direkt på draget/blänket är för att fisken inte ska kunna slita sig lika lätt. Det blir ganska mycket hävstångseffekt om kroken sitter direkt på blänket.
Oftast är blänket som lock, och maggoten är det dom ska hugga på.
Ligger kanske nåt i det men den största orsaken är nog mer att abborren "suger" i sig betet och med länkad krok följer den lättare med in i munnen.Därför fiskar också garn/dunkork bättre än en limkrok när abborren är lite trög.Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
Kommentera
-
men när ja skakar på draget så lossnar kroken, känns som den kan göra de under ytan me asså, eller?"Man kan aldrig njuta och få fisk samtidigt" -Okänd
Följ mitt fiske: http://tubbesmete.wordpress.com
Kommentera
-
Vill du fiska med tafs, vilket kan vara bra när abborren är trög är det lättast att använda en så kallad tafspirk. Istället för ögla på pirken är det en rak styv ståltråd i varje ända, på linan trär du två små gummihöljen, trä ned ett gummihölje med lina på var ståltrådsände. Nu sitter pirken fast på linan men du kan reglera tafslängden med att föra pirken upp och ner. Brukar för egen del variera tafslängden mellan 3-10cm
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
|
14 svar
3 123 visningar