Ursprungligen postat av elit
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Isläge 2010-2011?
Collapse
X
-
Hur var det med snö på finja? Om snön blåser bort eller om där inte är någon så kommer det ju frysa på snabbt nu
-
Det var inte en snöflinga på hela sjön vad jag såg. Många bra nätter nu, lungt, stjärnklart och många minusgrader. Kan tilläggas att när jag körde hemifrån (bor i Hässleholm) var det 10- igår. När jag kom fram till sjön var det 15-, så man kan inte riktigt lita på termometrarna inne i stan då husen utsöndrar värme.Ursprungligen postat av C4rlsson Visa inläggHur var det med snö på finja? Om snön blåser bort eller om där inte är någon så kommer det ju frysa på snabbt nu
Kommentera
-
bor en km från finja, tror att isen kommer lägga sig snart om man kollar hur kallt de ska bli http://www.klart.se/v%C3%A4der-h%C3%A4ssleholm.htmlvad är bättre än en fiskehelg med polarna?
Team Skitfiske Skåne (TSS)
Kommentera
-
Var ute idag och tänkte pimpla i en sjö nära mig som är relativt liten & chansar på att sjöns omkrets är ca 4km och isen var ungefär 5-7cm tjock ca 5-10 meter ut så jag våga knappt gå ut längre
.. hur tjock måste isen vara för att bli "säker" ?? tror ni det blir tjockare framåt helgen i den sjön?
Senast ändrad av PajkSimon; 2010-12-01, 14:33.
Kommentera
-
Bor själv i värmland och gjorde mitt premiärpass för ca 2 veckor sedan. Har hunnit med 2 pass till efter det och isarna har varit mellan 5-10 cm. Men nu med denna extrema kyla som vart dom senaste dagarna så ligger nästan alla mindre och medelstora sjöar i värmland med gångbar is.
Har dessutom haft ganska tur med snön här, inte kommit så mycket och det som kom var under dagar med mycket hård vind så snön har blåst bort från isarna för det mesta. Jag går sällan ut på tunnare isar än 4 cm kärnis (stavning?) för att kunna ha marginalerna på sin egen sida. 4 cm håller men om det skulle bli 2-3 på något ställe så kan man gå igenom.
Sen så fryser alla sjöar lite olika beroende på djup, tillflöden, temperatur osv, så det gäller att känna till och ta det försiktigt.
Ska bli lite varmare till helgen så förhoppningsvis kan man ta sig ut på lite ismete igen, just nu är det på tok för kallt både för fiskens skull och för ens egen skull!
Kommentera
-
@Team FWC
Vart i landet bor du? Jag har varit ute på 3cm is, verkligen inget jag rekomenderar för att det knakade grymt läskigt varje steg man tog. Om det är 5 cm kärnis är man ganska säker. Se till att ha med dig en kompis ut på isen, men stå inte på samma ställe utan håll er en bit ifrån varann.
@Nilsson
Gött! Har det blivit nån gädda än då?
Kommentera
-
Bor i haninge! (Stockholm) och det var väl ca 5cm kärnis men det var grymt läskigt så jag sket i det och avsluta när jag såg hur lite kärnis det var! Och jag brukar alltid ha kompisar med mig ut men inte denna gång för jag skulle egentligen bara se hur mycket is som kommitUrsprungligen postat av elit Visa inlägg@Team FWC
Vart i landet bor du? Jag har varit ute på 3cm is, verkligen inget jag rekomenderar för att det knakade grymt läskigt varje steg man tog. Om det är 5 cm kärnis är man ganska säker. Se till att ha med dig en kompis ut på isen, men stå inte på samma ställe utan håll er en bit ifrån varann.
@Nilsson
Gött! Har det blivit nån gädda än då?
isdubbar var ett måste iaf!
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
|
14 svar
3 122 visningar