urusel start - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

urusel start

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Originally posted by Raven
    ALQ, anledningen är att förtydliga skulle jag tro. Och olika människor från olika ställen har olika synsätt på fisk och fiske. Man kan se tydliga samband mellan olika folkgrupper och hur fisket går till, precis som med många andra saker i samhället. Ser man inte detta, är man bara naiv, inte präktig som många vill få det till.
    exakt VAD är det man vill förtydliga? att killen i fråga inte är svensk?
    menar du att man kan göra en bedömning av en individ baserat på hårfärg, sexuell läggning, handikapp mm mm?
    sorgligt, isåfall.
    om du läser Henrik´s inlägg en gång till, så ser du att det INTE står något om hur han behandlade fisken (det första inlägget). utan det står bara att det var en "turk som vevade upp en gädda". jag vidhåller fortfarande att det är ett nedlåtande och trångsynt sätt att beskriva en annan människa. sedan får du och alla andra tycka att jag är "präktig", eller vad som helst som behagar er. jag vet var jag står, och det börjar framträda var ni står...
    achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
    \m/

Kommentera

Jag är inte rasist på något sätt, men JA man kan göra en inledande bedömning av en individ baserat på utseende, sexuell läggning och etnisk bakgrund. Handikapp också ja, men det är utanför området här.

Om DU läser Henriks inlägg igen så står det "vevade en turk upp en gädda på sandestranden", om du inte tycker det säger nåt om hur fisken behandlades så vet jag inte hur vi ska kunna argumentera. Det må vara nedlåtande, men i detta fallet är det befogat då fisken behandlades på ett sätt som jag anser vara omoraliskt och fel.

Kanske varit onödigt att skriva turk såklart, men nu var det ju så att Henrik visste vem personen var och varifrån den kommit ifrån, var sjutton ligger då felet i att kalla personen turk isåfall? Tar du illa upp av att bli kallad svensk?

Nu var jag inte där, så jag driver inte detta längre än så här.

Alla har vi förutfattade meningar om människor, det är inget jag döljer utan jag står för det istället. Däremot så är jag den förste att ändra mig om så jag har fel. Var vi står, mmm, jag kan då säga så mcyket som så att jag är realist.

Kommentera

bara genom att kolla igenom trådarna om C&R här på fiskesnack så ser du glasklart att hur man behandlar fisk INTE har med etnicitet att göra.
        åter igen: VARFÖR vill man förtydliga att killen inte var svensk?
        att fisken behandlades på ett , enligt dig och mig, felaktigt sätt är vi rörande överens om. men att det har med killens urspung att göra, där skiljer vi oss markant.
        ett ställe till, där vi har samma åsikt är att det var onödigt att påpeka killens etniska härkomst "Kanske varit onödigt att skriva turk såklart". men vi skiljer oss igen på punkten att jag inte ser en förmildrande omständighet i att han kände killen. "felet" i att kalla någon "turk" ligger i kontexten (att först beskriva ett negativt beteende, och sedan föja upp med etnisk härkomst). som vi alla vet så florerar fördomar och förutfattade meningar i ganska stor utsträckning. att på någon skidort i alperna bli kallad "svensk" är inte smickrande på något sätt. då "svensk" i denna kontext, betyder ett svin som utan någon som helst hänsyn uppför sig illa på alla sätt och vis. dryga, bråkiga suputer som slåss, gapar och svinar ner. detta är INTE vad svensk betyder för mig, men för dom som råkat ut för det. så svaret på din fråga är givetvis JA. i detta sammanhang vill jag inte bli kallad "svensk". det vore kul att få en utförligar beskrivning om vad exakt "realist" betyder. då detta uttryck är ofta förekommande hos dom lite ljusskyggare elementen i samhället. vill minnas att ny demokrati använde det som slagord i mångt och mycket. nåja, vi kan i alla fall konstatera att vi har lite olika syn på vissa saker, och alla har givetvis rätten att lufta sina argument och synpunkter. vilket både du och jag gjort.
        achilles

Brokeback Fishing Team

\m/

Kommentera

hehe vicken debatt det blev för mej är iaf turk inget skällsord. Om jag åkte till turkiet och dom kallade mej "den där svenska killen" skulle jag inte ta illa upp alls. Jag spelar fotboll med invandrare varje vecka och ofta ber dom mej att få följa med och fiska. Och precis varenda en av dom utgår från att nu ska vi klubba allt. och köttet ska in i frysen. Jag vägrar såklart och försöker förklara men det går bara inte in så jag har lessnat. Det är inga fördomar. Det bara är så. Jag tror att sverige är ett av länderna som är längst fram med C&R. Undrar om nån reagerat om jag skrivit "turkisk kille" Hade jag varit rasist hade jag använt helt andra ord.

Den här debatten suger som sjutton. Huvudsaken vi som är kapabla att fånga massvis med fisk sköter oss iaf. Man kan inte omvända hela världen så lite spill får man räkna med.
          my precious....

Kommentera

ALQ, jag är ledsen, men det här verkar komma att dra ut och på tiden, så det överstiger mina resurser inom både ork och tid att försöka förklara allt vi har olika syn på. Dock så håller jag med om det sista du säger. Vi har fått våra synsätt pga våra erfarenheter, och de skiljer sig bevisligen, inget att göra något åt, bara att acceptera.

Henrik förklarar med bra exempel på hur även jag ser på den här saken.

Nu avstår jag vidare diskussion.

Kommentera

hehe ja det suger att tjafsa inom egna leden Jag ska förresten lägga om taktiken. jag ska ge mej in på meterdjupa översvämmade åkrar och fiska ytbeten. dom som leker där måste bara stå kvar ett tag.
              my precious....

Kommentera

Originally posted by Raven
                ALQ, jag är ledsen, men det här verkar komma att dra ut och på tiden, så det överstiger mina resurser inom både ork och tid att försöka förklara allt vi har olika syn på. Dock så håller jag med om det sista du säger. Vi har fått våra synsätt pga våra erfarenheter, och de skiljer sig bevisligen, inget att göra något åt, bara att acceptera.

Henrik förklarar med bra exempel på hur även jag ser på den här saken.

Nu avstår jag vidare diskussion.
                nog sagt i detta, från mig med.
                achilles

Brokeback Fishing Team

\m/

Kommentera

Det här är väl för fan en fiskesida? Jag tror säkert att dom flesta här redan har en mamma och pappa som kan lära dom om det är ok att skriva turk eller inte. Sen om någon vill märka ord kan man göra det på något politiskt forum.

Kommentera

haha just det. det spelar fan ingen roll vad man skriver. alltid är det nån som ska tjafsa. förresten gick ännu sämre på sjön idag. 2 små skitgäddor på 8 timmars fiske
                    my precious....

Kommentera

jat har oxå tagit några pass men vad får jag inget ...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                      11 svar
                      13 508 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg jimmy85
                      av jimmy85