Isfiske! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Isfiske!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Isfiske!

Har isfiskat ex antal år..har funderat på vad som det mest ultimata fiskagnet till isfiske är???...

Har testa allt från maggot till blinkade saker..osv..
    Är det någon som har kanon förslag..
    Senast ändrad av sas59; 2011-01-16, 13:32.
    Fri Lands Flugfiskarn
    SAS 59

sigpic

Handgranat...

Kommentera

Ett mycket bra svar..men nu handlar det om isfiske
      Fri Lands Flugfiskarn
      SAS 59

sigpic

Kommentera

Levande mört

Kommentera

Det beror ju på vad du skall fiska.... Abborre, Gädda, Lake eller i havet? Skulle säga till Abborre: En vertikal pirk med limkrok och eventuellt en maggot eller två, möjligen en balanspirk om dom större är på hugget. Gädda: Mört eller Abborre på ismete Lake: Buken från Abb eller bitar eller hela nors/löja! Havet: kokt räka, sill/makrill bitar......

Kommentera

Överlag är min åsikt att det inte är betet som fiskar, utan fiskaren. Pimpelproffs skulle säkert lyfta fram en specialkrok med en färgkombination utöver dödligas förstånd, samt en pirk, tillverkad i exklusivt utförande av någon framliden gammal räv. Faktum är att om jag skulle använt samma utrustning brevid proffset så hade jag fått mina rumpa smiskad tusen gånger om. Teknik och att behärska grejorna är, tror jag, den avgörande faktorn till om ett bete fungerar optimalt. Inte ens då går det att vara säker. Mört sa någon, jovars. Här om veckan tog jag 22 gäddor på mört, tre dagar senare inte ett fäll. Livet är nyckfullt, fiskarna lika så. Att testa och inte ge upp - göra coctails, kombinera, vara totalt blåst och bryta alla vettiga tankar, sånt kan funka - kanske även handgranat om det är riktigt jävligt. Därför tror jag inte att det finns något bra svar eftersom fisket är så nyckfullt.

Kommentera

någon som vet om det finns nors i stockholms ström nu?

Kommentera

Får hålla med Sebring hela vägen,utom på en punkt.Som "gammalt pimpelproffs" måste jag
                framhäva att det svaret skulle ingen av oss ge då vi,om några,är fullt medvetna om att
                det varierar en hel del från gång till annan.
                Inget illa menat dock Sebring...
                Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Det är så många faktorer som spelar in så det är svårt att säga vad som lyckas eller inte... man får tips om en vertikalpirk men sen finns det ju hundratals att välja mellan.

En vintertur så var den lilla skillnaden om jag hade en lila kula vid kroken istället för en röd ! Tragglade en bra stund sen bytte jag färg och vips small det ... bytte tillbaka för att kolla om det var flax men det slutade nappa... bytte tebax igen (satt vid samma hål) och det började hugga igen så det är ju känsligt ibland.

Men jag har alltid med mig en kopparfärgad pirk och agnar med maggots det brukar nästan alltid bli abborre på det!

blanka pirkar är aldrig fel att ha och Nils Master har riktigt bra balansare till de större borrarna!

Pirkar med för mycket bling bling har jag inte fått något alls på så jag undviker beten med reflexer i men jag fiskar ärligt inte så mycket så jag ska leka expert men så är det för mig i alla fall .
                  Senast ändrad av Linander; 2011-02-03, 17:29.

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                    Får hålla med Sebring hela vägen,utom på en punkt.Som "gammalt pimpelproffs" måste jag
                    framhäva att det svaret skulle ingen av oss ge då vi,om några,är fullt medvetna om att
                    det varierar en hel del från gång till annan.
                    Inget illa menat dock Sebring...

Du har så rätt, mest en lek med ord från min sida. Poängen är att för amatören så finns där inga nyanser medan proffset ser och behärskar. Därför gör den magiska färgkombinationen skillnad för experten, medan det i princip inte hade spelat någon roll för amatören. Men som du sa Byggarn, proffset vet att detaljerna spelar roll och jagar den för stunden perfekta riggen/blänket/betet/jiggen osv.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                    11 svar
                    13 570 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg jimmy85
                    av jimmy85