Fördelar med större krok - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fördelar med större krok

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fördelar med större krok

Har gjort lite tester på krokar och dess penetrerings egenskaper. Kommit fram till att det krävs en hel del mer kraft för varje storlek man går upp. Har testat 3-krok och framför allt Gamakatsu. Skillnaden mellan 1/0 och 2/0 var cirka 50% ökning i kraften som behövdes för att penetrera testobjektet.

Eftersom det behövs markant mer kraft så undrar jag om det finns någon fördel med att ha en större krok på ett bete. Har själv inte kunnat komma på någon. Naturligtvis måste kroken vara tillräckligt stor för att vara bredare i gapet än betet.
    Till exempel, Buster Jerk. Gamakatsu 1/0 passar alldeles lagom, krokspetsarna kommer ut en bit ifrån betet så krokningsegenskaperna borde bibehållas. Dock ser ju krokarna aningen små ut i jämförelse med originalkroken och även det storleksförhållande som man vanligtvis ser på jerkbaits.

Kom gärna med era synpunkter och funderingar.

Intressant det där. Förlåt min okunskap på spinn området nu mer. Men jag har alltid undrat över nyttan med att ha j.kla slagskepps ankare till krokar som oftast kommer med spinn beten? Är det bara för att tillverkarna kan köpa upp några containers med krok 2/0 t.ex snor billigt eller?

En krok # 2, 4 eller 6 borde göra jobbet bättre. I och med dagens hård härdade krokar är det ju liten risk att de rätas ut av en firre.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-01-26, 20:11.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Jag använder numera betydligt mindre krok på mina jerkbaits och upplever att jag krokar fler samt tappar färre fisk än tidigare. Tänk på att du påverkar betets flyt/sjunk egenskaper med lättare krok.

Jag använder själv en typ av releasetackel som gör att krokarna hänger lite längre från betet. Har även testat med dubbla fjäderringar och ett lekande för att öka avståndet mellan krok och bete för bättre krokning, detta kompenserar även för viktminskningen.

Kommentera

Enkelkrok penetrerar bättre än tre krok..sedan beror det på naturligtvis på vad för drag man använder..jag som jig fiskar märker hur effektiv en enkelkrok är..speciellt på Gös som är normalt svårkrokad med den hårda käften.
        Jig-fishing är roligast.

Kommentera

jag gillar att mixtra med beten och byta ut krokar m.m.

Visst krävs det mer kraft för att lyckas kroka en gädda när man har större krokar, även andra fiskar. Men en krok på 2/0 är alldeles utmärkt, en 3/0 har samma storlek som en 2/0 men dom är lite grövre.

Sen brukar jag köpa 3/0 till mina shallow jerkar så dom blir suspending, alltså RIKTIGT hängande... dom sjunker max 1 dm på 1 sek vilket är riiiiktigt giftigt på våren/hösten.

Spöt samt linval avgör också hur kraftigt mothugg du kan göra och hur hårt kroken sätter sig. Har tappar mindre gäddor sen jag bytte till 3/0 tycker jag, men det kanske enbart är för att jag gör ett bra mothugg och att jag förlänger med en extra ring på mittenkroken.

edit: det är gamakatsus egna krokar jag jämför. det skiljer inte speciellt många mm mellan 2/0 3/0 bara det att 3/0 är lite grövre.
          Senast ändrad av Gimlan; 2011-01-27, 13:36.
          Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Har någon testat enkelkrok/dubbelkrok ist för trekrok, dom är ju betydligt enklare än trekrok.
            Angående storlek ovan, är du jämfört storlek på samma krokmodell och tillverkare?
            Inom flugkrokarna finns ingen generell regel om storlek/nummer, varje tillverkare har där ett eget system där m,an utgår från en krok och sen anpassar dom andra från utgångsmodellen. Alltså en Mustad storlek 12 är inte lika stor som tex Owner storlek 12 även om modellen är densamma.
            A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Jag föredrar som jag tidigare skrev i denna tråd mindre krok, då krokar jag fisk även när fokus på fisket inte är på topp. Dock borde väl inte stor storlek på krok spela någon roll om mothugget är ok och man använder ett styvt spö med flätlina?

Det skulle vara intressant att veta hur mycket kraft som krävs för att kroken ska sätta sig samt hur stor kraft det blir vid ett rejält mothugg.

Förmodligen räcker väl kraften till och blir över vid ett rejält mothugg, då är det kanske snabbheten i mothugget som spelar större roll?

Kommentera

styvare spö och flätlina gör att du får mer kraft rakt ner till betet. Skulle man använda ett svampigt spö med nylon får du betydligt sämre mothugg. Då tar spöt en massa kraft samt att du tappar en massa kraft i linan som flexar lite. Detta medför att du får mindre kraft ner till bete...

Man behöver inte vara någon kärnfysiker för att förstå att ju större krokar ju kraftigare mothugg måste göras. För det är svårare att penetrera något. Det är bara att försöka trycka igenom en nål eller huggkrok genom ett liggunderlag.
                Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Ju större och kraftigare krokar desto mer kraft behövs för att föra in dem i gäddans hårda käft!

Gamakatsu är ju mycket tunnare än en Ownerkrok tex.

Krokstorlek och märke är smaksak.

Jag föredrar att ha en krok som sticker ut lite över betets underkant så krokarna inte är "skymda" utav själva betet. - Önskar att Owner var lite tunnare i modellerna men fort med bra styrka. -

/M
                  Senast ändrad av Mikael S; 2011-01-27, 15:28.
                  Mina Placeringar:
                  2:a plats - Mälaren Mästerskapet Höstupplagan - Team Tail.
                  2: plats - Fångade tävlingens näst största gädda 100+ Roslags Pike

Kommentera

Som tidigare nämnts så borde det ju inte spela någon större roll vid jerkfiske. Med ett styvt spö och stum flätlina så får man ganska brutal kraft när man gör karate-mothugg. Dock behövs det som sagt mindre kraft till en mindre krok, och de gånger man är lite sen med mothugget eller man får ett hugg med slacklina så är ju chansen större att gäddan krokar sig själv om krokarna går igenom lättare.

Ett försiktigt hugg där krokarna sitter kan ju vara skillnaden på ett bompass och himmelrike.
                    Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 455 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art