Gösfiske i småland till sommaren! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gösfiske i småland till sommaren!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gösfiske i småland till sommaren!

Hej gott folk!
    Trots att vi bara är i mitten av februari har jag drabbats av ett osunt sug efter gösfiske, detta trots att jag sen tidigare inte är någon större gösentusiast.

Märkligt kan tyckas, men så är det, inget att göra åt.

Min tanke är att jag ska lägga några sommarhelger nere i det småländska gösbältet (området kring Växjö, Alvesta och Värnamo) och behöver därför lite tips och råd om vart det kan vara värt att lägga sin dyrbara semestertid.

Jag har suttit en stund idag och rekat runt på olika kartor, hemsidor, bloggar, forum osv för att få mig ett hum.

Nedan har jag listat de sjöar som jag tyckt verkat intressanta. Om någon känner att den vill droppa en kommentar, givetvis både positiva och negativa, om någon eller några sjöar så vore jag ytterst tacksam.

Rottnen
    Innaren
    Helgasjön
    Örken
    Stråken
    Rusken
    Furen
    Rymmen
    Allgunnen
    Hindsen
    Flåren
    Lagan
    Möckeln
    Salen
    Läen

Givetvis kommer en uppföljning om hur det gick, lite längre fram.
    Tack på förhand!
    Viktor

Vilken fiskemetod hade du tänkt använda dig av?

Kommentera

Jag kommer att trolla mest men om mete är att föredra i någon eller några sjöar så är jag inte svår på det. Det blir däremot inget vertikal-fiske.

Kommentera

Har fiskat ett några gånger i rusken. en mycket bra gössjö. du ska hålla dig till den norra delen av sjön.

Kommentera

Hur kan du inte ha med varken Krön eller Juttern på den listan? Jag har inte tid att skriva något ingående om dessa sjöar, men kan tillägga att min första gös i mitt liv kom från Krön och vägde 7,4 kilo. Och två gösar över 11 kilo (ja, elva!) har tagits i Juttern (iofs på vertikal och av samma fiskare) på de senaste tre åren. Googla sjöarna och se om du hittar något, annars kan du dra iväg ett PM så kan jag svara mer ingående ikväll eller i morgon.

Kommentera

framför allt juttern kommer jag att utforska några turer i sommar krön har jag fått för mig ska vara svårare då den är grund och jämn djup
            http://vertikalblogg.wordpress.com/

Kommentera

Växjösjön borde också vara med på listan.

Kommentera

Yxern och som tidigare nämnts Krön och Juttern...

Kommentera

Ursprungligen postat av #30-06# Visa inlägg
                  framför allt juttern kommer jag att utforska några turer i sommar krön har jag fått för mig ska vara svårare då den är grund och jämn djup
                  Ja, alltså ska du trolla så kan du nästan glömma Krön, men bara nästan. Jag vet rätt så bra "rutter" man kan köra där iofs, samt var området på ca 500 meters omkrets finns där 9 av 10 storgösar är tagna Men hade jag varit dig hade jag satsat på Juttern, och de andra sjöarna som folk har tipsat om. Jag vet göstokar som bor i Småland som fiskar uteslutande i Juttern. Både de som kan sjön som sin ficka och de som är mindre bevandrade.

Kommentera

Ursprungligen postat av joakim_glantz Visa inlägg
                    Ja, alltså ska du trolla så kan du nästan glömma Krön, men bara nästan. Jag vet rätt så bra "rutter" man kan köra där iofs, samt var området på ca 500 meters omkrets finns där 9 av 10 storgösar är tagna Men hade jag varit dig hade jag satsat på Juttern, och de andra sjöarna som folk har tipsat om. Jag vet göstokar som bor i Småland som fiskar uteslutande i Juttern. Både de som kan sjön som sin ficka och de som är mindre bevandrade.
                    kan nog bli att man kör krön nån tur så man vart där men tror ju som du säger att juttern är att föredra
                    bor inte i småland men har ett fritidshus i mörlunda så är nere rätt ofta, har du testa meta i krön ? vilken metod tror du passar bäst ?
                    http://vertikalblogg.wordpress.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 460 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art