Starkaste jerkrullen från ABU - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Starkaste jerkrullen från ABU

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag tycker att du ska köpa en Revo Toro 51, den rullen är otroligt skön, har en Curado 301, en Toro 51 och en Record 51 och den klara favoriten till allt jerkfiske med beten över typ 70g är Revo Toro!
    Kontakta mig så kan jag troligen fixa en helt ny Revo Toro för ungefär 2000kr
    Senast ändrad av Masken_Gurra; 2011-02-11, 15:10.

Kommentera

En Amba 7000 HSN måste ju vara starkast =)
      Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Är bronslegering starkare än rostfritt?
        Är kullager robustare än bronsbussningar?
        Vill du ha 6.3 utv istället för 5.3?
        Svarar du ja på dessa frågor predator svarar du nej jb. Har båda men en predator med kullager och bronslegerade drev kommer aldrig att hålla lika bra som en jb enda anledningen för mig är utväxlingen. Hade Jb funnits med 6.3 utv hade jag aldrig köpt en predator. Men den är nog robustast av 6.3utv rullarna

Kommentera

5601jb!

Eller så ber du UT sätta ihop en 5000-rulle åt dig...med hårdnitat mässingstativ...dubbelupphängd backspärrshake...Pike Performance kit. Då blir det STARKT Tex kan du köpa en billig 5501C3 och uppgradera med ovanstående pryttlar.
          Senast ändrad av Långåmjukis; 2011-02-11, 22:23.
          Medlem i GGG-U
          Griniga Gamla Gubbar - Ungdomssektionen

Kommentera

Jag lägger min röst på Pro Rocket 5500 eller en Revo Toro 50, i ditt fall 5501 eller 51.. HS är ganska nice vid jerk fiske!
            Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Ursprungligen postat av Blohm Visa inlägg
              Är bronslegering starkare än rostfritt?
              Är kullager robustare än bronsbussningar?
              Vill du ha 6.3 utv istället för 5.3?
              Svarar du ja på dessa frågor predator svarar du nej jb. Har båda men en predator med kullager och bronslegerade drev kommer aldrig att hålla lika bra som en jb enda anledningen för mig är utväxlingen. Hade Jb funnits med 6.3 utv hade jag aldrig köpt en predator. Men den är nog robustast av 6.3utv rullarna
              Det är inte världens största jobb att dreva om en rulle. UT har grejer för detta
              Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Ursprungligen postat av Gimlan Visa inlägg
                Det är inte världens största jobb att dreva om en rulle. UT har grejer för detta
                Det är inga problem. Problemet är att ska du ha 6.3 så är det de vanliga drevsatserna. Inte så bra hållbarhet. Predatorn har en annan legering som är hållfastare finns även att beställa rostfria drev till predtaron från Abu. Den första predatorn hade rostfri drevsats.

Kommentera

Nu blir man ju lite nyfiken,om man anser att ABU,s 6.3:1 drev inte håller måttet...Hur mycket fiskar ni egentligen??Vad händer?Mal ni ner mässingen till atomnivå??

Kommentera

Hej Blohm

Jag tror att frågan ang vilken rulle av Predatorn eller JBn som är starkast är mer akademisk än praktisk egentligen. Båda rullarna lär hålla om man bara sköter dom och inte mishandlar dom. Angående JBns bronslegering så sa servicechefen på ABU att råämnet till dreven beställde man från Japan och att den legeringen faktiskt skulle vara starkare än de rostfria dreven (ingen expert på metallurgi, men det låter bra konstigt att en bronslegering skulle vara starkare än rostfritt....).. Ytterligare en anledning till att Predatorn skulle vara aningen mer robust än JBn är att Predatorn har en fast spolaxel med kullagerna närmare spolen.

Den senaste versionen av Predator rullen, ver 1802, skulle tydligen ha den robustaste konstruktionen iom att man nu stagat upp "piniong" skruven. Man hade tydligen fått in något/några ex på service av äldre Predator rullar där pinjong skruven slitits lös pga extremt slitage. Nu skall den svagheten i konstruktionen tydligen vara åtgärdad på ver 1802.

......Hur fan stavas pinjong, och vad är en pinjongskruv?

Kommentera

Elcamino. Fiskar nog ganska mycket. Sköter mina rullar ordentligt. Men de håller ca 1,5 säsong sen låter rullen som ett tröskvärk och man får köpa nya drevsatser.

Skitmörten. När jag köpte min predator vart jag väldigt förvånad att det inte var ett rostfritt drev. Mailade Abu och fick samma svar som dig angående legeringen. Dessutom svarade de att deb får en finare gång då bronslegeringen är mjukare. Är intheller metalurg men väl mekanikingenjör. Sökte då lite i litteratur och hittade legeringar som har högre brottgräns än en del rostfria legeringar. Vi vet ju faktiskt inte varken vilken rostfri eller brons legering som finns. Men brottgräns och nötningstålighet är inte samma sak. Har sparat mitt mail om nu drevsatsen skulle braka ihop. Den har inte gjort det än. Vill även tillägga att min första jb är av den gamla varianten med iar ( gamla gavlarna) har inte bytt en pryl i den. Den är det absolut bästa rulle jag haft.

Predatorn är inte heller på något sett en dålig rulle men den kräver mer service om du fiskar i vatten med mer salt i pga kullagrena som annars bäckar igen. Det ena lagret sitter dessutom bakom nylondrevet som driver linspridaren. Det krävs det en liten avdragare för om man inte vill paja axeln.

Jag tycker du ska välja rulle ut efter utv, men vara medveten om de här skillnaderna. Du kommer att bli nöjd i många år med båda om du sköter dem.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 127 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uditsen
                      av uditsen