Sportfiskare... var går gränsen för att kalla sig det? Nät, mörtstuga, gäddsax, långrev? Om man klubbar en Gädda är man tydligen en "fritidsfiskare" eller en "amatörfiskare" enligt en stor del av forummedlemmarna, likaså om man lägger nät. Är det ok. att fånga Mört i en bur för att sedan döda dom? Mört får man tydligen oxå sälja, men om nån säljer en Gös, eller Gädda, då blir det fart på folket! Förklara skillnaden på fisk och fisk, ni som kan...
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Sportfiskare?
Collapse
X
-
Skönt att höra att någon (med risk för hotbrev, misshandel och våldtäkt) vågar erkänna att man lägger ut nät ibland =)Ursprungligen postat av saiko Visa inläggJag tycker själv jag är en sportfiskare.För det mesta ska tilläggas.Fiskar oftast bara med ett handredskap men skulle kunna angla med familjen eller lägga ut ett siknät tillsammans med grannen.
Jag anser ju att det här med sport är förknippat till: förhöjd puls, "anfåddhet" samt målmedveten träning vilka är tre punkter jag kan checka av när jag bedriver mitt fiske. Man kan speciellt checka av punkten förhöjd puls nu när mälaren är täckt med två decimeter snö =)
Jag har däremot hoppat över kosttillskotten i form av pulver eller tillväxthormon. Inga sprutor i varken mig eller mina "stora" fiskar"
Kommentera
-
Jag har lagt både nät och långrev och fiskat med dynamit i olika åldrar av mitt liv.
För min del får man kalla mig vad 17 som helst. Jag fiskar visserligen numer med spö, även med fler spön förstås.
C&R utför jag även ibland. Jag skäms inte heller för att ta med mig min fångst hem. Vilket jag gör ofta.
Själv kallar jag mig nog för fiskare. Lägger ingen värdering i vilken kategori det må vara.
Fast det är ju klart att fiske är min sport.. och fiskar gör jag ju på min fritid... så då får det nog bli "Sportfritidsfiskare" för min del :-)
Kommentera
-
Detta ska inte bli någon C&R-tråd, utan jag höll bara med om att man gärna kan kan fiska på flera sätt så länge man har tillstånd!
MEN!!!
Att ta med sig stora exemplar hem för att spara som trofé eller om man klantat sig med att inte ha kamera/våg/måttband med sig är totalt verdervärdigt och på intet sätt försvarbart då de inte smakar bra och är så hiiiimla viktiga för ett fortsatt bra fiske! Ta gärna matfisk men släpp tillbaks för stora/små... Detta kan inte upprepas för många gånger då det ständigt kommer nya fiskare med bristande kunskap.
Tar mig friheten att avsluta C&R-diskussionen i denna annars intressanta tråd. Hoppas "Perragreven" ursäktar.
// Totte
Kommentera
-
C&R är i sig vettigt. Men att lyncha fiskare verbalt eller nära nog ge dem en omgång för att de behåller en fisk eller 2 till maten är rena taliban köret.
Och hur ska man kunna bevisa att man blev tvungen att ha ihjäl en stor Gädda p.ga. att kroken satt illa?
Citat Musti # Och att man klagar på bonkade gäddor, när man som EXEMPEL själv använder mört, id, brax, abborre, smågädda som bete för mete, är ju bara så jäkla löjligt.#
Kan inte annat än hålla med helt och fullt!Senast ändrad av Jock Scott; 2011-02-12, 19:11.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
|
11 svar
13 068 visningar