Skillnaden på att slå ihjäl en toppredator och en fisk i botten på näringskedjan påverkar inte vattnet på samma sett, men visst är en del väldigt nitiska på C&R, i slutänden handlar det ju om nåt slags organiserat djurplågeri vi sysslar med, men själv återutsätter jag 99% av all fisk jag fångar, hur mycket eller lite det påverkar vet jag inte, men det känns bra för mig.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Sportfiskare?
Collapse
X
-
Musti, du är en jävligt klok grabb!
Det finns och kommer aldrig finnas en lag på vad som ör sportfiske och vad som inte är det, men vissa metoder är ju självklart inte sportfiske, tex nät, gäddsax, ryssjoro och fäller eftersom ingen lägger nät för att det är kul utan mer för mats skull (måste ändå erkänna att det är väldigt spännande att hjälpa farsan att ta upp hans nät även om jag är emot nätfiske). Dock så tycker jag att både spjut, harpun kan kallas sportfiske, det är ju mycket sport i att jaga en fick och sedan spjuta/skjuta den, eller?
Var går gränsen för jakt? Är harpun och spjutfiske jakt eller fiske?
Man måste själv bestämma, men jag själv är en sportfiskare iallafall i mina ögon. Jag använder alla sorters betesfisk, allt från gädda till regnbåge till mört, både levande och döda. Jag släpper tillbaks alla fiskar utom regnbågar eftersom dem ändå inte leker så tycker jag inte att det skadar om man tar upp ett par. Jag tycker dock att det är väldigt onödigt att döda en stor fisk bara för att visa sina kompisar/familjemedlemmar då fiskar man ju inte för sig själv utan för att kunna ''skryta'' om sina stora fiskar, ingen smart person bonkar ju en stor tex gädda för att äta eftersom alla vet att dem smakar anus...
Kommentera
-
Kloka ord...för många som anammar reglerna i boken "En flykting korsar sitt spår" av Aksel Sandemose...Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inläggC&R är i sig vettigt. Men att lyncha fiskare verbalt eller nära nog ge dem en omgång för att de behåller en fisk eller 2 till maten är rena taliban köret.
Och hur ska man kunna bevisa att man blev tvungen att ha ihjäl en stor Gädda p.ga. att kroken satt illa?
Citat Musti # Och att man klagar på bonkade gäddor, när man som EXEMPEL själv använder mört, id, brax, abborre, smågädda som bete för mete, är ju bara så jäkla löjligt.#
Kan inte annat än hålla med helt och fullt!Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
Kommentera
-
Fiskat eller t.o.m. fiskar med nät, ryssja, kastnät, ryckfiske (strömming ), hö-gaffel, hagelbössa, mörtstuga, och några fler sätt.
Men säljer inte mört till ismete, eller löja till trollingfiske som många andra gör.
Kallar mig för spöfiskare numera.
Äter gärna stora fiskar.Jag tycker, alltså finns jag.
Jag fiskar, alltså lever jag.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
|
11 svar
13 144 visningar