Hur tungt ankare?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur tungt ankare??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Se bara till att du kan få loss båten från ankaret om du vill flytta båten men ankaret är bergfast övertygat om att det ska ligga kvar.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Originally posted by kenta_85
      Ankaret jag har tänkt mig är det sån där stjärnformat ankare eller vad ska man säga ett ankare med fem armar som man fäller ut och låser..
      Misstänker att det är en s k dragg du menar. Ett sådant ankare är bäst för ankring på stenig botten. Köper du ett sådant så bör du ha ett par meter kätting till som du räknar in i vikten. Tänk på att fästa kättingändan i botten på ankaret och fäst kättingen med grov nylon eller buntband i toppen på ankaret. På så vis kan du köra bort ankaret baklänges om det fastnar.

Ett annat ankare är "plätten" som fungerar bäst på dybotten.
      Hälleflundrafiskare

Kommentera

en dragg från biltema 4-5 kg räcker gott o väl,
        välj däremot lång ankarlina

Kommentera

En plätt på 5 kg ska du ha.
          BJ@

Kommentera

8-10 kilo skulle jag säja, det har jag ett, men om jag får ge dig ett tip så köp inte ett utfällbart stjärnformigt, dom är gjorda i gjutjärn som är lungn i hellvette att få loss om det kör fast sig totalt iblan hjälper det inte ens att backa båten, mitt har jag svetsat i hop själv av en 25mm rundstång och tre mm pålt som hullingar i och med att det är så pass tunn plåt så går det att böja ut hullingen med hand krat och sedan bara böja tillbaka den igen, om du inte kan svetsa själv så hör med en svetsfirma, kan visserligen vara aningen dyrare men billigare i längden, du kan antingen måla den eller be dom galva den, skulle rekomendera målning, mycket billigare
            Jag känner inte hälften av er, hälften så väl som jag skulle vilja ... färre än hälften av er tycker jag hälften så bra om som ni förtjärnar!

Kommentera

vi ahr en 4.70 lång alu båt som väger ca 150 kg. enlgit vlas ohslon skulle deras 3.2 kg ankare räcka för båt på mindre än 200 kg. våran båt driver ifall det blåser, även om ankaret är i. jag tror iofs att det beror på att ankaret nästan bara har dy att fästa sig i.

Kommentera

Jag har oxå en bruce kopia från Biltema ankaret väger 5 kilo och har en kätting på två meter framför, den är viktig, min båt väger 1100 kg olastad.... Ankaret kostar 198 kronor.

Draggen du pratar om kallas just dragg för man mest driver omkring och draggar av botten med såna ankare, hade ett sånt en gång men det fick följa med när jag sålde båten och jag behöll det fina..
                http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Om jag var du så hade jag skaffat en plätt runt 5kg. Det är det mest användbara på olika bottnar. En dragg är lite knepigare att använda och helst skall man slänga den med en knyck så att armarna gräver ner sig i botten och det är lättare sagt än gjort. En plätt kan man oxå slänga så att kanterna griper tag i stenig botten. Dessutom så är 90% av bottnarna sand eller dy.
                  Var e grynnan nu igen.....((Bonk))...där va den ja........

Kommentera

Flera som jag känenr som har båt här ute vid mig har liknande ankare med 5 armar som jag tala om tidigare och har bara varit med om att sätt bort ett ankare Och dom är ju inte allt för dyra så det är ju inte hela världen
                    Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

asså okej du gör som du vill fast i Göta älv bör man på vissa ställen han med sig en hel arsenal ankare och rep, men det är ju inte så i alla vatten naturlitvis
                      Jag känner inte hälften av er, hälften så väl som jag skulle vilja ... färre än hälften av er tycker jag hälften så bra om som ni förtjärnar!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 441 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art