Jerkbait fiske under försommaren! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerkbait fiske under försommaren!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jerkbait fiske under försommaren!

Hej!
    Nu verkar det som om Gädd-leken är över och jag undrar på vilket djup Gäddorna står på nu?
    Har de gått ut lek-vikarna än och börjat söka upp sitt revir eller börjat jaga föda?
    Så, kan man börja Jerka efter Gäddorna överallt (ca 1-3 m. botttendjup?) och slippa tänka på att de står jättegrunt eller i speciella lekvikar??
    Gäller det att Jerka djupt (ca 5 m) sen i juni/juli?
    Har även problem med mothugg vid Jerkbaitfiske. Jag tror att jag blir lite stum och bara gör ett lite sent "reflex-mothugg". Vad har ni för tips till mothugg, och för att slippa tappa mycket fisk precis vid kanten. (Händer det ofta för er?)

Om ni inte kan svaren så berätta gärna vart era senaste Gäddor har huggit och hur miljön sett ut...
    Snälla, lite tips vore bra!

/Pelle
    Man är alltid ett hugg ifrån Succé!

Det där med var du hittar gäddorna är jag inte rätt man att svara på. Har varken fiskat särskilt mycket eller särskilt framgångsrikt efter gädda på sistone...

Med mothugget är däremot mitt enkla tips: så fort du känner minsta lilla som kan tänkas vara ett hugg, höj spöet bestämt men inte överdrivet fort. Om/när du sedan känner att gäddan är på, dra till en gång till för att driva in kroken.

Kommentera

Ok, Tack. Ska tänka på "Dubbel-mothugg" nästa gång för att krokarna ska fästa ordentligt...

Kommentera

Hej!
        Dina frågor tror jag är svåra att svara påm, man måste nästan utgå från hur vattnet=stället ser ut med djup stränder osv.
        Det kan ju variera mellan ställen så klart.
        Direkt efter gäddleken i ett område står gäddorna enligt mig kvar i viken(beror ju på hur området ser ut) eller i direkt närhet av själva lekstället.
        honorna äter ofta upp dom mindre hannarna. pröva gäddfärgat så får du se...
        på varmvattnet kan du söka fisken lite djupare, men smågäddor får du oxå på grunt även sommartid.

mothugget är en grej man måste träna på och lära sig. det problemet har många när de börjar fiska med ett kort styvt spö. pröva gör mothugget ner eller åt sidan istället.
        gäddorna har inte lekt ännu hos oss, men vi hade ruggigt bra fiske på 30-90 cm vatten nu i helgen...
        skitfiske

Ursprungligen postat av PelleC Visa inlägg
        Hej!
        Nu verkar det som om Gädd-leken är över och jag undrar på vilket djup Gäddorna står på nu?
        Har de gått ut lek-vikarna än och börjat söka upp sitt revir eller börjat jaga föda?
        Så, kan man börja Jerka efter Gäddorna överallt (ca 1-3 m. botttendjup?) och slippa tänka på att de står jättegrunt eller i speciella lekvikar??
        Gäller det att Jerka djupt (ca 5 m) sen i juni/juli?
        Har även problem med mothugg vid Jerkbaitfiske. Jag tror att jag blir lite stum och bara gör ett lite sent "reflex-mothugg". Vad har ni för tips till mothugg, och för att slippa tappa mycket fisk precis vid kanten. (Händer det ofta för er?)

Om ni inte kan svaren så berätta gärna vart era senaste Gäddor har huggit och hur miljön sett ut...
        Snälla, lite tips vore bra!

/Pelle

Kommentera

Skönt att det finns nåra som vill hjälpa till, tack!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
          14 svar
          3 127 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg uditsen