När kan man fiska krabbor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

När kan man fiska krabbor?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• När kan man fiska krabbor?

Tjena!

Jag undrar när man kan börja fiska krabbor nu när sommaren ändå är här. Min NO lärare sade att dom trivs bäst när det är runt 15 grader i havet, så när är det egentligen 15 grader i havet på ett ungefär?

Jag är bosatt i Halmstad och det kommer bli runt 20 grader nästa vecka, kan man fiska krabbor då?

Krabborna runt hamnar och sådant kan du nog fiska hela tiden när det är isfritt, bara ner med en bur där du agnar med något i fiskväg. dock bättre när det är lite varmare i luften och mer småfisk och räkor i vattnet.

Kommentera

Aha, tack.

Men där jag fiskat krabbor tidigare var vid en strand där det finns väldigt mycket stora stenar (där dom trivs). Så jag tror själv det ska gå o fiska dem men jag ville vara säker. Men ska prova på söndag.

Kommentera

Släng bara i en bur, kräftburar funkar fint, sedan kan då låta den ligga tills du känner för att hämta upp den, se bara till så ingen annan kommer och plockar den för dig.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
          Släng bara i en bur, kräftburar funkar fint, sedan kan då låta den ligga tills du känner för att hämta upp den, se bara till så ingen annan kommer och plockar den för dig.
          Men jag har inte förstått detta med burar. Hur kan alla krabbor komma in men inte ut? Och vad för bete använder man samt hur mycket kostar en sån där bur?

Kommentera

Här är ett ex på en billig bur http://ludvika.beoutdoors.se/se/till...m-10-pack.html man hänger någon fisk typ billig sill inne i dessa och lägger dom på botten. dom är gjorda så krabbor kräftor m.m. kommer in men inte ut, finns massor med olika modeller och storlekar på burar..

Hålla på med spö och linor är lite idioti eftersom krabbor inte hugger, man måste se dom och försöka lyfta när dom kniper sig fast med klorna.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
              Här är ett ex på en billig bur http://ludvika.beoutdoors.se/se/till...m-10-pack.html man hänger någon fisk typ billig sill inne i dessa och lägger dom på botten. dom är gjorda så krabbor kräftor m.m. kommer in men inte ut, finns massor med olika modeller och storlekar på burar..

Hålla på med spö och linor är lite idioti eftersom krabbor inte hugger, man måste se dom och försöka lyfta när dom kniper sig fast med klorna.

Tack så mycket. Men jag undrar om den bara är gjord för krabbor? Finns det någon chans att fiskar kommer in?

Sen kan man väl hänga räkor där vilket borde vara bra.

Kommentera

är det krabbtaska du menar och ha till mat eller vanliga små krabbor och lägga i en hink och släppa i sen ? Vilken krabba är du ska fiska efter ?

Kommentera

Ursprungligen postat av Kviete floppen Visa inlägg
                  är det krabbtaska du menar och ha till mat eller vanliga små krabbor och lägga i en hink och släppa i sen ? Vilken krabba är du ska fiska efter ?
                  Va? Nej. Jag ska använda räkor till att fånga krabborna med, och jag har ingen aning om vad det är för typ av krabbor. Men dom finns i allafall under några tjocka stenar i Östra Stranden. Mer vet jag inte.

Kommentera

På småkrabbor blir det väl ganska mycket rens i förhållande till mängden kött? Krabbtaskorna hittar man väl mest längre norrut och på djupare vatten om jag inte har fel för mig?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 466 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art