Jag har fått för mig att man inte får ta dem över gälarna (alltså klämma ihop gälarna) om de ska tillbaka. Nu pratar jag 1-2 kilos. Men är det lugnt alltså? (Annars tycker jag att det oftast går ganska bra att ta gälgreppet, man tappar ju kanske var femte medan man försöker få läge, men om de ändå ska tillbaka gör det väl inget. De jag vill äta upp tar jag oftast med håv.)
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Behöver tips på hur man landar en gädda på smidigaste sätt?
Collapse
X
-
Helt idiotiskt att ha bara händer när man landar gäddor och inte ett p-ss macho. Tycker man det är effektivt med gälgreppet finns det skyddshandskar som funkar utmärkt. Körde själv med bara händer och gälgrepp förr, men har gått över till lipgrip. Har en kompis som skar upp halva handflatan på ett jerbait när han skulle lyfta in en mindre gädda. Han hade landat hur många gäddor som helst med gälgrepp innan detta hände. Tog ett bra tag innan den näven funkade som den ska ( han använder också lipgrip nuförtiden ). Oftast är det ju de mindre gäddorna som ställer till med mest problem när de ska landas. Större är betydligt enklare att få ett bra grepp på. Tycker våra svenska fiskeprofiler skall föregå med gott exempel när de gör sina filmer och använda den utrustning som finns till buds för att landa säkert. Finns ju en hel del unga blivande storfiskare som tar efter sina idoler. Vet inte hur vanligt det är med krokskador, men det skulle säkert spara in lite skattepengar och onödigt lidande
Kommentera
-
Hej,
Jag har genom åren testat det mesta men numera kör jag håv med gumminät.
Jag sätter rätt hård press, då märker jag ganska snart vet det är för storlek det rör sig om. Jag tar fisken i håven så fort den låter mig men lyfter den inte under vattnet. Istället frikopplar jag linan och ställer undan spöt, fisken är ju säkrad.
Sen plockar jag i lugn och ro på mig skyddshanskar och tar fram kroklossaren. Nu är det dags att fånga in gäddan i håven, vid det här laget är det oftasten ganska pigg gädda så att bara visa sig över relingen och sträcka fram handen brukar resultera i att man blir nerstänkt, bättre att sakta höja håven så att man nästan lyfter gäddan ur vattnet, små gäddor <3kg tar jag med nackgrepp, större med gälgrepp. Sen opererar jag ut krokarna och låter gäddan gå tillbaka till håven.
Nu när gäddan är separerad från krokarna så fattar jag ett snabbt beslut om gäddstackarn ska vägas och mätas eller släppas ut direkt. Alltid 100% C&R.
Tricket är att ha ordning på grejorna så allt är inom räckhåll och ta det lugnt, genom att mellanlanda fisken i håven är det aldrig bråttom och fisken är alltid lugn och återhämtad när den sätts tillbaka.
/AAnders @ gäddfiske.se
Kommentera
Foton
Collapse
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-03-23, 20:34 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
2025-02-15, 12:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 462 visningar
1 gilla