katten som burit in nån fisk i garaget kanske?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ekolod uppe ur vattnet!
Collapse
X
-
KassPåAttHåva
Abborre: 46cm 1,25kg
Gös: 77cm 4,56kg
Gädda: 109cm 10,41kg
Harr: 590g 40cm
Öring: 500g+
Röding: 1,03kg 46cm
Regnbåge: 2.5kg 53cm
Havsöring: 4,07kg 78cm
-
HaHa
Min blogg Min youtube channel Fiske+Båtar=Livet
Kommentera
-
"Allt som ekar är inte fisk!", är ett urgammalt fisketalesätt som jag just hittade på! Nej, men allvarligt - ett ekolod talar ju inte om att den hittar "fisk", den visar allt som refkekterar tillbaka ett eko av vad den träffar. Om du har lodet påslaget på land så kommer givaren skicka iväg signaler och ta emot ekon även där, och har du då "Fish ID" aktiverat så kommer lodet att visa på en massa fisk där också. Om du har "Fish ID" påslaget så rekommenderar jag att du stänger av den otroligt vilseledande funktionen. Med tiden lär man sig att tolka de "verkliga" ekobilderna så att man kan dra relativt säkra slutsatser av vad lodet visar. Om du får ett stort eko en meter ovanför botten är det med stor sannolikhet en fisk, men får du ett motsvarande eko i t.ex garaget, så är ju chansen avgjort större att det är en verktygslåda. :0)Senast ändrad av elfving73; 2011-06-02, 09:25.-Visa hänsyn
-Skräpa inte ner
-Hantera fisken varsamt
-Respektera gällande fiskeregler
-Ha kul!
Kommentera
-
Ekolod fungerar ju somså att det skickar ut ljudpulser. Ljudpulserna studsar mot olika föremål eller sjöbotten, och tillbaks kommer ekot, som registreras av ditt ekolod och ger utslag på din skärm.
Ljudpulserna beter sig annorlunda i vatten än vad de gör i luft, och ekolod är kalibrerade för bruk i vatten. Det är således helt naturligt att du får galna resultat när du testar det på land. Dessutom lär ljudpulserna studsa som flipperkulor mellan dina garageväggar, golv, tak, verktygslådor och andra föremål.
Mitt förslag är att du testar ekolodet i vatten. Jag menar då inte badkaret eller vasken, utan ett riktigt vattendrag. Visar det fortfarande att fiskarna finns på land, har du minst sagt ett heltokigt ekolod.
Kommentera
-
Jag har testat ekolodet i vattnet men man vet ju aldrig men tycker du att jag ska testa lägga ner en jigg under ekolodet så det kanske blir en förändringUrsprungligen postat av Kablonk Visa inläggEkolod fungerar ju somså att det skickar ut ljudpulser. Ljudpulserna studsar mot olika föremål eller sjöbotten, och tillbaks kommer ekot, som registreras av ditt ekolod och ger utslag på din skärm.
Ljudpulserna beter sig annorlunda i vatten än vad de gör i luft, och ekolod är kalibrerade för bruk i vatten. Det är således helt naturligt att du får galna resultat när du testar det på land. Dessutom lär ljudpulserna studsa som flipperkulor mellan dina garageväggar, golv, tak, verktygslådor och andra föremål.
Mitt förslag är att du testar ekolodet i vatten. Jag menar då inte badkaret eller vasken, utan ett riktigt vattendrag. Visar det fortfarande att fiskarna finns på land, har du minst sagt ett heltokigt ekolod.
?
Kommentera
-
-Visa hänsyn
-Skräpa inte ner
-Hantera fisken varsamt
-Respektera gällande fiskeregler
-Ha kul!
Kommentera
-
Tack för sidan och alla svar jag stänger min tråd om ekolod nu men det kan ju komma fler frågor från någon annan
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
|
14 svar
3 123 visningar