här snackar ni om ål som försvinner ute i havet hur är det med ålen som lever i insjöarna då ?.. är den lika illa ute ?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ålen blir RÖDLISTAD
Collapse
X
-
snackat med fiskaren i mitt hemmavatten, han har märkt en markant skillnad på antal invandrande ålar. Han röker och säljer ålen (i liten skala) så för att ha ål att fånga köper han numera in flera ton ålynglel som fångats vid Göteborgstrakten. Han är dock rädd för att flertalet beger sig ut från sjön igen då det inte är samma mängder han fångar som han släppt ut. Så nog är ålen hotad i insjöar som denna som ligger mitt i Skåne.
Är det inte så att engelsmännen drar upp en j-vla massa glasålar som sedan säljs till japsarna?
Kommentera
-
Tror inte ålmarknaden är särskilt stor så du kan nog inte välja varifrån du vill köpa. Antar att det är lättast att fånga dem där eftersom de är som mest koncentrerade i den trakten när de når Sverige.
Vi talar heller inte om någon yrkesfiskare som drar upp massor av ål så jag tror nog ålen har det ganska bra i sjön eftersom han även ansvarar för fiskevården. Ålen har inte heller minskat i antal p.g.a. att han fångat för många utan snarare att tillväxten har varit usel ett par år. Så ålarna från din trakt som majoriteten antagligen ändå inte hade stannat där har nog det ganska bra.
Vet att jag formulerade det lite fel ovan, han släpper inte i ål för att enbart fånga den, utan det verkar som de flesta lämnar sjön direkt, en del lämnar sjön för fortplantning och en del blir rökta.
Kommentera
-
finns det inte ål som bara lever i insjöar ?.. annars har våra ålar en jävla massa mil sjösträcka för o komma ut i havet :S + massa kraftstationer o ta sig igenom det tvivlar jag på alltså :S det finns väll hur ska man säga ål som bara lever/leker i insjöar eller ?Endast Fiske Är Gott Nog
Kommentera
-
Det finns INGEN ål som leker i Sverige, vare sig i insjöar eller hav (om det inte finns någon okänd ålart)! Om det är en massa mil med kraftstationer så har de antingen simmat dit innan kraftstationerna byggdes eller så är de isläppta senare. Men du kan vara säker på att de vill vandra ut en dag och då blir de ålfärs i turbinerna!Ja vad fan, man måste ju fiska!
Kommentera
-
Alla ålar i svenska och Europeiska vatten har sitt ursprung i Saragassohavet. De nykläckta larverna förs med Golfströmmen över Atlanten till Europas kuster. Under den resan utvecklas ållarven till yngel (glasål).
Ålynglen käkar så sakteliga upp sig och vandrar upp i sötvattensystemen så långt de kan komma men många stannar också kvar längs kusten. När ålen är könsmogen och redo för den sista vandringen mot lek och död lämnar den Europa och tar sig tillbaka till Saragassohavet för att fortplanta sig.Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
Här finns mer att läsa om ål och andra arter. http://www.fiskbasen.se/Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
|
14 svar
3 123 visningar