Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
knarr på ambassadeur - tips?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Långåmjukis Visa inläggKlart att det är "klick-spring" dvs klickande slirbroms. Knarr är nåt helt annat! Ambassadeur-nomenklaturen (extra krångligt ord som delvis har samma innebörd som terminologi eller fack-språk(google is MY friend)) mina vänner...nog så viktigt
I övrigt hänvisar jag till hemmapularens mantra..."friskt skruvat hälften förstört"
Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inläggIndeed!
Bah! det vet jag ingenting om! - det är väl inget som är förstört bara för att hälften av alla skruvar ligger kvar på bordet när man anser sig vara klar eller?Och inte fan behöver man veta vad saker heter, därför är tingest ett så bra ord! och för små saker går även pryttel bra och är det mer avancerat använder man sig av mackapären... Då vet ALLA vad man menar och inte bara invigda!:-D
"Den där lilla runda prytteln med jack i som tingesten ska skicka åt höger om man lägger hela mackapären med alla pryttlarna uppåt och det som är uppåt i vanliga fall är bort från dej." solklart va?
Senast ändrad av Discharged; 2011-06-13, 21:31.Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.
Kommentera
-
ett extra huvuddrev för en vänstervevad amba är inhandlat på tradera för svindlande 48:- +12:- i frakt. Förhoppningsvis får jag kontouppgifter så jag kan skicka pengarna ikväll och borde då ha drevet under nästa vecka. Sen ska vi sätta planerna i verket.Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.
Kommentera
-
Hmmm, en fundering.
Om du ska borra gropar i huvuddrevets undersida och låta fjäderna slå mot dessa ska det bli intressant att se hur drevet påverkas, det är ju av en ganska mjuk metall.
Man kan iofs vända på steken och borra hålen i kuggkransen under och låta fjädern sitta i själva drevet istället.
En annan fundering är hur det påverkar slirbromsen, har man för styv fjäder (hur lät det egentligen
) är väl risken att det blir en inte försumbar bromsverkar vid varje klick.
Ska bli intressant att följa iaf, så fortsätt hålla oss uppdaterade
Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden
):
En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...
Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)
Kommentera
-
den stora risken tror jag inte är att drevet skulle påverkas. Som mest kan jag tänka mej att det kommer bli ett litet spår runt hela drevet efter fjädern och ett extra jack där fjädern slår emot drevet efter en längre tids nyttjande. Men det skulle man kunna undvika genom att göra som du säger. Men då kommer problemet med hur man skulle fästa fjäderstålet i huvuddrevet.
Sättet som du föreslog tidigare genom att böja stålet som ett U eller kanske som ett L skulle tyvärr inte kunna funka eftersom så skulle man behöva ha en bit fjäderstål i bromsbanan och det skulle nog sabba bromspaketet snabbare än kvickt.
Det jag är lite orolig för, är precis som du säger den adderade bromsverkan, men jag tror att det ökade motståndet när fjädern ska ta sig upp ur utfräsningen borde vara försumbar (men jag har haft fel förr iofs...)
Jag har ett gäng möjliga idéer i skallen och så kvickt jag får hem det extra drevet ska jag börja pula med möjliga lösningar. Självklart uppdaterar jag tråden allt eftersom.Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.
Kommentera
-
Nja, inte om man är noggrann...Ursprungligen postat av Discharged Visa inläggSättet som du föreslog tidigare genom att böja stålet som ett U eller kanske som ett L skulle tyvärr inte kunna funka eftersom så skulle man behöva ha en bit fjäderstål i bromsbanan och det skulle nog sabba bromspaketet snabbare än kvickt.
Bara att löda och sedan planslipa så blir det helt i nivå - har gjort så i andra sammanhang och kan lova att det går att få helt "okännbart" och näst intill osynligt
ABU kör väl med ett kopparbleck har jag för mig, med en liten "puckel" på, nåt liknande borde ju fungera bra - nackdelen är utrymmet,Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden
):
En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...
Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Mooki Visa inläggNja, inte om man är noggrann...
Bara att löda och sedan planslipa så blir det helt i nivå - har gjort så i andra sammanhang och kan lova att det går att få helt "okännbart" och näst intill osynligt
ABU kör väl med ett kopparbleck har jag för mig, med en liten "puckel" på, nåt liknande borde ju fungera bra - nackdelen är utrymmet,
Får börja med att tacka dej och alla andra som kommit med tips och idéer. jag är ganska grön på multirullar själv... Köpte min första för bara lite drygt ett år sedan så har fortfarande mycket att lära mej.
jag funderade vidare lite på ditt tips och kom fram till en annan möjlig lösning, istället för att borra hela vägen igenom så borrar man bara in en bit i godset och sedan så böjer man fjäderstålet som ett U och löder fast det i huvuddrevet. då slipper man risken att det påverkar bromspaketet. Risken är att det inte kommer sitta tillräckligt bra istället. Då kom jag på idén att man böjer fjäderstålet i trappsteg.
Gör en försänkning från huvuddrevets centrum ut till kanten (inte riktigt till kanten förstås) sen borrar man ett hål där man gjort försänkningen igenom huvuddrevet som kommer utanför bromspaketet. Då kan du stabilisera fjäderstålet genom att det ligger i försänkningen som sedan ytterliggare stabiliseras genom att gå upp i hålet man tidigare borrat.
Om man ser till att inte bara fräsa ut kortaste vägen mellan centrum och kanten utan att man fräser som på bilden nedan borde du få bättre stabilitet i allt så kraften kommer mer i längd med fjäderstålet istället för i vinkel med det. Förhoppningsvis kommer det då att hålla bättre, även om man kanske skulle ha bäst hållbarhet genom att göra det genomgående direkt.
Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.
Kommentera
-
Hur funkar det att löda i fjäderstål? Försvinner inte styvheten när du värmer det?Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/
Kommentera
-
-
Det återstår att se, men jag tror det borde gå bra. Om inte så kan man ju kallsvetsa med kemisk metall. Jag fick hem drevet igår och har börjat kika lite lätt på det hela... Fräste ut 3 småjack i drevet och testade med en plastbit bara för att kolla att konstruktionstanken var rätt, det funkade men plasten var inte direkt optimal för ändamålet utan utmattades väldigt snabbt i materialet. men det klickade trevligt i några sekunder :-)Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inläggHur funkar det att löda i fjäderstål? Försvinner inte styvheten när du värmer det?
Nu ska jag få tag på en liten uppdragbar bil tänkte jag, och använda fjäderstålet från den. Återkommer kanske senare ikväll.Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
|
11 svar
13 026 visningar